Permalänk
Medlem

Val av CPU-kylare

Hej!
Har idag en Cooler Master - Hyper 212 som väl funkar ok, men efter jag införskaffade mig en Ryzen 7 5700X3D så går jag i funderingar på att skaffa nått bättre. Jag har kollat på Thermalright Peerless Assassin 120 SE som verkar vara rätt prisvärd. Nu finns uppföljaren Thermalright Phantom Spirit 120 SE, men finns inte i lager ännu, men den kanske är värd att vänta på?

Det som gör att jag tvekar lite är att fläktarna inte är de bästa när det kommer till ljudet (jag är rätt ljudkänslig). Jag funderar då på att kanske köpa ett par andra tystare fläktar samtidigt, men är osäker på vilka som skulle vara bra tillsammans med dessa kylare. Jag är inte beredd att lägga mer än 1000:- (vilket är summan på ett presentkort jag har på Inet), så att köpa Noctuas värsting blir inte bra val för mig. Jag är väl inte helt låst till exakta summan utan kan väl sträcka mig ett par hundralappar till.

Någon som har lite tips/råd, vore jag tacksam.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Hedersmedlem

Phantom Spirit är inte högljudd så jag skulle nog inte rikta in mig på att byta fläktarna direkt.
Evo-varianten låter vad jag sett i tester mer så hade skippat den.

Till en 5700X3D så klarar du dig nog med en Peerless, Phantom Spirit är inte riktigt en uppföljare utan en storebror med en till heatpipe, men strictly speaking lär du inte behöva det.

RGB-varianten finns i alla fall i lager på Inet och på Amazon finns det en handfull varianter i lager, om det är ett alternativ att spara presentkortet till nästa inköp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!
Har idag en Cooler Master - Hyper 212 som väl funkar ok, men efter jag införskaffade mig en Ryzen 7 5700X3D så går jag i funderingar på att skaffa nått bättre. Jag har kollat på Thermalright Peerless Assassin 120 SE som verkar vara rätt prisvärd. Nu finns uppföljaren Thermalright Phantom Spirit 120 SE, men finns inte i lager ännu, men den kanske är värd att vänta på?

Det som gör att jag tvekar lite är att fläktarna inte är de bästa när det kommer till ljudet (jag är rätt ljudkänslig). Jag funderar då på att kanske köpa ett par andra tystare fläktar samtidigt, men är osäker på vilka som skulle vara bra tillsammans med dessa kylare. Jag är inte beredd att lägga mer än 1000:- (vilket är summan på ett presentkort jag har på Inet), så att köpa Noctuas värsting blir inte bra val för mig. Jag är väl inte helt låst till exakta summan utan kan väl sträcka mig ett par hundralappar till.

Någon som har lite tips/råd, vore jag tacksam.

ligger ett bra test nånstans, kommer inte ihåg om det var LTT/jayz/gamers nexus eller sweclockers som hade ett relativt nytt cpu-fläkt-test. googla lite å kolla på det å jämför decibel

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Bestämmer mig för att vänta (har som sagt presentkort på Inet) och köper Thermalright Phantom Spirit 120 SE Är väl ingen massiv skillnad på prestanda mot Assassin, men phantom-spirit är billigare (undrar varför).

Jag har en Noctua NF-P12 redux som ligger på hyllan här hemma, så tycker jag att cpu-kylaren låter för mycket beställer jag bara en fläkt till och testar med det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eazy:

Tack för era svar!

Bestämmer mig för att vänta (har som sagt presentkort på Inet) och köper Thermalright Phantom Spirit 120 SE Är väl ingen massiv skillnad på prestanda mot Assassin, men phantom-spirit är billigare (undrar varför).

Tror de satt priset på Peerless lite högt, ARGB-varianten av Peerless är ju också billigare vilket verkar lite ologiskt..

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite snabbt och ställer frågan om någon vet hur Phanom Spirit/Assassin ställer sig mot t ex AIO som
Arctic Liquid Freezer III 280? Phantom Spirit verkar ju vara en riktigt bra pjäs och framförallt är den billig.

Permalänk
Medlem

Annars finns alltid thermalright Phantom Spirit 120 evo

Sure är lite dyrare men samtidigt vid 35db så är den onpar/bättre än Noctua d15 g2

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

A620 är nog den överlägset mest prisvärda CPU-kylaren just nu. Presterar nästan lika bra som Phantom Spirit.

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO...

https://www.techpowerup.com/review/id-cooling-frozn-a620-pro-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Annars finns alltid thermalright Phantom Spirit 120 evo

Sure är lite dyrare men samtidigt vid 35db så är den onpar/bättre än Noctua d15 g2

Jo, jag har kollat lite på den. Är väl kanske inte så konsekvent review till review på Youtube, men denna reviewn verkar han inte så nöjd när han jämför evo med se (åtminstone på en Ryzen). Så tänker att kontra pris är kanske evo inte ett bättre val. Men som sagt, går ju inte alltid att lita på alla reviews... Kanske Sweclockers skulle göra en nyare test på dessa olika, då de är typ vinnare i budgetklassen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jo, jag har kollat lite på den. Är väl kanske inte så konsekvent review till review på Youtube, men denna reviewn verkar han inte så nöjd när han jämför evo med se (åtminstone på en Ryzen). Så tänker att kontra pris är kanske evo inte ett bättre val. Men som sagt, går ju inte alltid att lita på alla reviews... Kanske Sweclockers skulle göra en nyare test på dessa olika, då de är typ vinnare i budgetklassen.

ja jag kollar mer eller mindre bara techpowerup då dom känns som som gör mest ingående tester och testar det mesta.

deras senaste är denna.
https://www.techpowerup.com/review/be-quiet-pure-rock-pro-3-b...

Men som tidigare nämnt så är A620 utan tvekan den mest prisvärda kylaren man kan köpa idag och gör även thermalright nästan orelevanta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bankai:

Hoppar in lite snabbt och ställer frågan om någon vet hur Phanom Spirit/Assassin ställer sig mot t ex AIO som
Arctic Liquid Freezer III 280? Phantom Spirit verkar ju vara en riktigt bra pjäs och framförallt är den billig.

Ett par grader lägre peak temp får du nog med en bra AIO, men det för ju med sig högre pris och lite fler faktorer som pump osv. medan en tornkylare är lite enklare.
Har du inte en väldigt fläskig CPU eller ett chassi där en tornkylare inte får plats så är det förmodligen inget du "behöver" utan handlar mer om preferens.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Missa inte att man kan undervolta processorn också, jag sänkte temperaturen med närmare 10 grader på min 5700X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

A620 är nog den överlägset mest prisvärda CPU-kylaren just nu. Presterar nästan lika bra som Phantom Spirit.

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO...

https://www.techpowerup.com/review/id-cooling-frozn-a620-pro-...

Jag köpte en sådan. För 300kr (ink frakt) är det en no-brainer. Enorm jävla kylare.

Permalänk
Medlem

Inom parentes sagt: Själva kylaren Hyper 212 (eller 212 Evo) i mitt fall är inget större problem, men fläktarna finns det bättre. I nuvarande lådan finns det inte plats för något större, så jag hängde helt sonika på ett par Noctua-fläktar på min 212 Evo för bättre resultat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5325383/arctic-liquid-freezer-iii...

så räcker presentkortet precis, har dock inte läst vilket chassi du har och inte kollat om den passar, men det där kylaren är vrålbra.

Permalänk
Medlem

PA/PS alla dagar i veckan om man inte vill slösa med sin budget, grymt bra kylare som håller bra ljudnivå

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

jag körde nyss 4 min aggressiv CPU stressstest OCCT och 74-77c med Pearless Assasin låst på 30% ca 700rpm men jag föredrar Phantom spirit som jag har i en annan dator.

CPU är helt stock ingen OC/PBO eller undervolt m.m

anledningen varför jag låst till 30% är att jag är extremt ljudkänslig och 30% är stortsett ljudlös / drunknar med annat ljud 40& funkar men gå över 50 och bara på på hörselproppar och kåpor av högfrekvent skärande ljud som spec Peerless har.

Chassi Lian Le lancool 215

Permalänk
Medlem

Överlägset bäst prestanda per krona just nu sett till helheten, dvs kvalité på material och fläktar, kylpasta och presentation

https://www.inet.se/produkt/5325358/be-quiet-pure-rock-pro-3-...

Thermalrights kylare lyfts ofta fram men det de flesta glömmer att nämna är den usla kvalitén på fläktarna, många byter ut dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Överlägset bäst prestanda per krona just nu sett till helheten, dvs kvalité på material och fläktar, kylpasta och presentation

Thermalrights kylare lyfts ofta fram men det de flesta glömmer att nämna är den usla kvalitén på fläktarna, många byter ut dem.

Mvh

Jag har haft flera TR PA, både SE och vanliga, inga problem med fläktarna. Väldigt tyst och bra. Har svårt att tro att Be Quiets är märkbart bättre.

Nej, 499kr gör det absolut inte till "bäst prestanda per krona" när ID Coolings A620 endast kostar 259 (eller 308 med frakt). Med det sagt inget dåligt val, i kontext för hela datorn handlar det ju om en mindre summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag har haft flera TR PA, både SE och vanliga, inga problem med fläktarna. Väldigt tyst och bra. Har svårt att tro att Be Quiets är märkbart bättre.

Nej, 499kr gör det absolut inte till "bäst prestanda per krona" när ID Coolings A620 endast kostar 259 (eller 308 med frakt). Med det sagt inget dåligt val, i kontext för hela datorn handlar det ju om en mindre summa.

rent anekdotiskt så av de fläktar jag testat så ligger Noctua överlägset bäst, följt av BQ, och sedan "resten". Roligt att fler vill slåss i segmentet "bjässekylare för lite pengar"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

https://www.inet.se/produkt/5325383/arctic-liquid-freezer-iii...

så räcker presentkortet precis, har dock inte läst vilket chassi du har och inte kollat om den passar, men det där kylaren är vrålbra.

Och om 360 inte passar men 280 gör det så är den på rea på Inet:
https://www.inet.se/produkt/5324813/arctic-liquid-freezer-iii...

240 är också på rea (799:-) men roligt nog 100:- dyrare än 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det är lyckosamt för dig om du inte har haft problem med fläktarna men det finns gott om rapporter på Reddit och andra entusiastforum om dåliga fläktlager som skramlar och låter.

Vidare så skrev jag tydligt sett till helheten dvs pastan, kvalitén i materialen, definitivt fläktarna, Be Quiets kylare håller en nivå högre i kvalité än både PA och PS helt enkelt. Deras dyrare modeller är flera nivåer bättre, särskilt med Silent Wings varianterna. Däremot gillar jag PS Pro där fläktarna är betydligt vassare vilket även syns på hubben

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kör en deepcool AK400 till min 9800X3D. 280watt kylning för under 500kr. Varför kasta pengar i sjön

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte återanvänt min nh-d14 till min 9800X3D så hade jag köpt en thermalright phantom spirit 120 SE.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kör en deepcool AK400 till min 9800X3D. 280watt kylning för under 500kr. Varför kasta pengar i sjön

shush, min D15-G2 var värd varenda krona

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Röstar på samma modell här.

Billiga skitfläktar har ALLTID en massa axiellt kast på impellern/fläktbladen, vilket förstör lagret i förtid samt orsakar vibrationer och oljud. Samtliga beQuiet!-fläktar jag installerat har varit väldigt bra på den punkten, samt att de lagt krut på att minska turbulensljuden, till skillnad från typ alla andra 'billiga' fläktar.

Hade kört beQuiet! rakt av om jag inte älskade Playmobil-färgerna så mycket. 🥲

Permalänk

Gick från Noctua NH-D15 till en Thermalright Phantom Spirit 120 EVO då PS kyler någon grad sämre i värsta fall men tar betydligt mindre plats i chassit och är således mer rolig att ha att göra med. Fläktljudet har en något annorlunda profil, och är lite mer noterbart än D15 men inget som som stör mig. Blev så nöjd med den att jag köpte en till för servern. För priset så är den och dess varianter i toppklass enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

shush, min D15-G2 var värd varenda krona

Hahaha, löste convex problemet med att ha en bra kylpasta.

Idag kom nytt bios för Asrock som "fixar" alla problem med 9000 serier.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Och om 360 inte passar men 280 gör det så är den på rea på Inet:
https://www.inet.se/produkt/5324813/arctic-liquid-freezer-iii...

240 är också på rea (799:-) men roligt nog 100:- dyrare än 280

Vet inte om jag är så sugen på en AIO. Jag har aldrig använt en, men har förstått att det är kortare hållbarhet på en AIO. Sedan att man istället för fläktljud så får man pumpljud. Jag kanske pratar i nattmössan eftersom som jag som sagt inte ägt an AIO innan.

Det jag värdesätter mest är just att få ett så tyst system som möjligt inom rimliga gränser. Med min Ryzen 7 5700X3D får min Hyper 212 kämpa en del för att hålla den idle i 50 grader (pendlar mellan 45-55 grader) och fått ställa upp fläktkurvan i bios p.g.a det. Har inte gjort så mycket tester i load, men det har inte orsakat nerklockning av processorn. Ändå är det nog inte fel med en ny kylare.

Har kollat lite på förslagen som getts här (tack alla för dem), men när jag kollat runt på lite reviews verkar de inte vara i linje med Phantom Spirit. Men jag kanske läser reviews som fan läser bibeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för denna som jag själv kör med, håller min 14400F runt 40c i spel, https://www.inet.se/produkt/5325145/msi-mag-coreliquid-a13-24... men Inets priser på hårdvara, vad har hänt? Samma kylare kostar bara 499kr hos NetOnNet.. Så antagligen inte så värt det när den kostar 300kr mer hos Inet alltså. Väldigt tyst kylare iaf, hör varken pump eller medföljande fläktar men den gör trots tystnaden sitt jobb.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora