Vill google få bort äldre Google telefoner? (Försämrad batteritid Google Pixel 6a)

Permalänk
Medlem

Vill google få bort äldre Google telefoner? (Försämrad batteritid Google Pixel 6a)

Hej,

Jag har en Google Pixel 6a telefon, och på senast tiden har Google börjat skicka ut konstiga grejer om att mitt batteri är dåligt och behöver bytas ut.

Jag fick det här mejlet för ett tag sedan:

Nu har jag även fått notiser om att mitt batteri börjar bli sämre, men det känns som detta är planerat från Google genom att de pushar ut en uppdatering som försämrar batteritiden för att man ska köpa en ny telefon eller en nyare modell. Någon som upplevt liknande med Google telefoner?

Permalänk
Medlem

Det står i mejlet varför du har fått sämre batteritid. Gå in på länken och kolla om du kan få ett nytt batteri på deras bekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej,

Jag har en Google Pixel 6a telefon, och på senast tiden har Google börjat skicka ut konstiga grejer om att mitt batteri är dåligt och behöver bytas ut.

Jag fick det här mejlet för ett tag sedan:

https://i.imgur.com/ppEIFJk.png

Nu har jag även fått notiser om att mitt batteri börjar bli sämre, men det känns som detta är planerat från Google genom att de pushar ut en uppdatering som försämrar batteritiden för att man ska köpa en ny telefon eller en nyare modell. Någon som upplevt liknande med Google telefoner?

jag tror inte google skulle ljuga om sånnahär saker, och om dem gjorde det skulle dem nog inte skicka ut ett mail där dem rakt upp och ned ljuger. Skulle vara väldigt enkelt för nån att motbevisa dem och stämma skiten ur dem

Permalänk
Medlem

Det gäller bara vissa Pixel 6a som har batterier med tillverkningsfel, om det var någon konspiration från Google så skulle de nog göra det för alla.

Min Pixel 6a är t.ex. inte drabbad, även om jag önskar att den vore det (ersättningen de erbjuder är ungefär hälften av vad jag betalade för den och min ligger bara på runt 120 laddcykler så jag har många år kvar innan det blir ett problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej,

Jag har en Google Pixel 6a telefon, och på senast tiden har Google börjat skicka ut konstiga grejer om att mitt batteri är dåligt och behöver bytas ut.

Jag fick det här mejlet för ett tag sedan:

https://i.imgur.com/ppEIFJk.png

Nu har jag även fått notiser om att mitt batteri börjar bli sämre, men det känns som detta är planerat från Google genom att de pushar ut en uppdatering som försämrar batteritiden för att man ska köpa en ny telefon eller en nyare modell. Någon som upplevt liknande med Google telefoner?

Du kan få batteriet utbytt. Använd reklamationsrätten om du är inom 3 år så får du batteriet utbytt gratis. Annars kan man skicka telefonen till Comspot i Tyskland och få batteriet bytt utan kostnad, du behöver bara stå för kostnaden till och från Tyskland. Fin s också redan en tråd om detta här på Sweclockers

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står i mejlet varför du har fått sämre batteritid. Gå in på länken och kolla om du kan få ett nytt batteri på deras bekostnad.

Läste på lite mer nu. Verkar som jag kan få 100$ i cash och lägga det på en ny telefon, alltid något men lite trist. Samtidigt kan jag ju ta emot pengarna och sedan köra på min Pixel 6a sålänge den håller och fungerar någorlunda bra. För har inte märkt något problem med batteriet ännu på den som alltid har varit enormt bra för mig.

Men oklart om jag kan få pengar då det beror på var man köpt telefonen tror jag. Ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Läste på lite mer nu. Verkar som jag kan få 100$ i cash och lägga det på en ny telefon, alltid något men lite trist. Samtidigt kan jag ju ta emot pengarna och sedan köra på min Pixel 6a sålänge den håller och fungerar någorlunda bra. För har inte märkt något problem med batteriet ännu på den som alltid har varit enormt bra för mig.

https://i.imgur.com/XHyC1NA.png

Men oklart om jag kan få pengar då det beror på var man köpt telefonen tror jag. Ska kolla upp det.

du kanske inte har några problem nu men det verkar juh rätt allvarligt om man läser mailet, inte så kul om batteriet exploderar i fickan en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Läste på lite mer nu. Verkar som jag kan få 100$ i cash och lägga det på en ny telefon, alltid något men lite trist. Samtidigt kan jag ju ta emot pengarna och sedan köra på min Pixel 6a sålänge den håller och fungerar någorlunda bra. För har inte märkt något problem med batteriet ännu på den som alltid har varit enormt bra för mig.

https://i.imgur.com/XHyC1NA.png

Men oklart om jag kan få pengar då det beror på var man köpt telefonen tror jag. Ska kolla upp det.

Se mitt inlägg också. Du kan reklamera telefonen och få nytt batteri så beroende på ålder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

du kanske inte har några problem nu men det verkar juh rätt allvarligt om man läser mailet, inte så kul om batteriet exploderar i fickan en dag.

Nej precis. Borde jag aktivera "Använd laddningsoptimering"? Just nu är det avstängt. Försökte hitta någon "snabb laddning" och stänga av det så jag inte riskerar något men hittade ingen sån funktion i inställningarna.

Skrivet av jnsson:

Se mitt inlägg också. Du kan reklamera telefonen och få nytt batteri så beroende på ålder

Jag köpte min Pixel 6a den 2023-03-10, men hittade inget kvitto på min mejl..får leta kvitto hemma men tveksamt om jag har det. Rätt så säker att jag köpte den i en butik här i Sverige då eftersom jag inte har något kvitto i min mejl-inkorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Nej precis. Borde jag aktivera "Använd laddningsoptimering"? Just nu är det avstängt. Försökte hitta någon "snabb laddning" och stänga av det så jag inte riskerar något men hittade ingen sån funktion i inställningarna.

Jag köpte min Pixel 6a den 2023-03-10, men hittade inget kvitto på min mejl..får leta kvitto hemma men tveksamt om jag har det. Rätt så säker att jag köpte den i en butik här i Sverige då eftersom jag inte har något kvitto i min mejl-inkorg.

Jag skulle leta, för du ligger inom reklamationsrättens tid. Det finns ingen inställning för att slå på eller av snabbladdning i Pixel utan du måste använda en laddare som inte har stöd för snabbladdning. Och ja, slå på laddningsoptimering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag köpte min Pixel 6a den 2023-03-10, men hittade inget kvitto på min mejl..får leta kvitto hemma men tveksamt om jag har det. Rätt så säker att jag köpte den i en butik här i Sverige då eftersom jag inte har något kvitto i min mejl-inkorg.

Kolla bankutdrag det datumet och kontkta kjedjans kundttjänst alt butiken direkt med info dom behöver för att plocka fram kvitto så löser det sig säkerligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Läste på lite mer nu. Verkar som jag kan få 100$ i cash och lägga det på en ny telefon, alltid något men lite trist. Samtidigt kan jag ju ta emot pengarna och sedan köra på min Pixel 6a sålänge den håller och fungerar någorlunda bra. För har inte märkt något problem med batteriet ännu på den som alltid har varit enormt bra för mig.

Du kan använda t.ex. DevCheck för att kolla hur många laddcykler du är uppe i. Googles åtgärder aktiveras som de skriver först när du är uppe i 400 laddcykler, innan dess händer ingenting. Så beroende på hur mycket du använder mobilen så är det inte säkert att du kommer nå den gränsen inom mobilens naturliga livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle leta, för du ligger inom reklamationsrättens tid. Det finns ingen inställning för att slå på eller av snabbladdning i Pixel utan du måste använda en laddare som inte har stöd för snabbladdning. Och ja, slå på laddningsoptimering

Skrivet av Linus:

Kolla bankutdrag det datumet och kontkta kjedjans kundttjänst alt butiken direkt med info dom behöver för att plocka fram kvitto så löser det sig säkerligen

Jag satte på laddningsoptimering och valde sedan "Begränsa till 80%" istället för att välja smart laddning. Fortsätter köra på min vanliga USB-C laddkabel.

Jag kan ha kvittot fysiskt hemma men ringde Elgiganten och de lyckades hitta mitt kontoutdrag och mejla kvittot till mig. Behöver jag även mejla konsumentverket och ta ett mejl från dem till en fysisk Elgiganten butik och kräva att jag vill ha hela summan tillbaka(3990 kr)? Eller vad hade ni gjort?

Skrivet av perost:

Du kan använda t.ex. DevCheck för att kolla hur många laddcykler du är uppe i. Googles åtgärder aktiveras som de skriver först när du är uppe i 400 laddcykler, innan dess händer ingenting. Så beroende på hur mycket du använder mobilen så är det inte säkert att du kommer nå den gränsen inom mobilens naturliga livstid.

Under inställningarna i min telefon står det att antalet laddningscykler är 400 st.

Permalänk
Skrivet av mhj:

Jag satte på laddningsoptimering och valde sedan "Begränsa till 80%" istället för att välja smart laddning. Fortsätter köra på min vanliga USB-C laddkabel.

Jag kan ha kvittot fysiskt hemma men ringde Elgiganten och de lyckades hitta mitt kontoutdrag och mejla kvittot till mig. Behöver jag även mejla konsumentverket och ta ett mejl från dem till en fysisk Elgiganten butik och kräva att jag vill ha hela summan tillbaka(3990 kr)? Eller vad hade ni gjort?

Under inställningarna i min telefon står det att antalet laddningscykler är 400 st.

Jag hade väntat med att blanda in konsumentverket tills det blir problem butiker brukar vara mycket mer hjälpsamma om de inte känner sig anklagade för något.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag hade väntat med att blanda in konsumentverket tills det blir problem butiker brukar vara mycket mer hjälpsamma om de inte känner sig anklagade för något.

Okej, tror du Elgiganten kommer ge mig pengarna tillbaka (dvs hela summan) mot att jag visar Google's mejl i trådstarten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej, tror du Elgiganten kommer ge mig pengarna tillbaka (dvs hela summan) mot att jag visar Google's mejl i trådstarten?

Det är nog väldigt osannolikt, de har ingen skyldighet att ge dig pengarna tillbaka. Om du reklamerar en vara så har säljaren enligt konsumentköplagen rätt att åtgärda felet, d.v.s. i första hand kommer de reparera produkten eller ge dig en ny. Vilket i det här fallet lär innebära ett batteribyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej, tror du Elgiganten kommer ge mig pengarna tillbaka (dvs hela summan) mot att jag visar Google's mejl i trådstarten?

De kommer inte ge pengarna tillbaka utan byta batteriet, som jag skrev tidigare. De har inget krav på att ge tillbaka pengarna dirket utan de har möjlighet att reparera den, vilket i detta fall är en enkel reparation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Läste på lite mer nu. Verkar som jag kan få 100$ i cash och lägga det på en ny telefon, alltid något men lite trist. Samtidigt kan jag ju ta emot pengarna och sedan köra på min Pixel 6a sålänge den håller och fungerar någorlunda bra. För har inte märkt något problem med batteriet ännu på den som alltid har varit enormt bra för mig.

https://i.imgur.com/XHyC1NA.png

Men oklart om jag kan få pengar då det beror på var man köpt telefonen tror jag. Ska kolla upp det.

Varför tror du en massa saker? klicka på refond eller om det nu går att få den lagad, men jag anser refond är mer värt.

Det enda du behöver tänka är när "refonden" blir ogiltig så att du har koll på det och nyttja den innan den går ut. jag fick nått år på mig.

Jag kunde välja mellan att få den reparerad eller få kontant eller tillgodo i deras butik. jag valde det sista för det gav mest och använde för att köpa 9A. Det var på gamla 4A och fungerade så då, om det är exakt samma man kan få nu har jag inte en aning om men för mig fungerade det bra. har för mig jag fick 1800 SEK nått sånt.

och nej man behöver inget kvitto eller blanda in butik eller någon annan i detta. Du behöver bara ME numret från din telefon.

Tänk efter noga för man kan inte ångra valet man gjort efteråt. har haft med Google att göra i annat ärende och dom backar aldrig en millimeter oavsett vad det handlar om. Det går knappt att diskutera med dom däremot så kan dom vara mer än överdrivet toxiskt positiva mot dig. kan säga att det var på gränsen till att nästa låta lite hålfull. En hårstrå därifrån eller så var den killen drogad eller i nån "Fas" kanske ?

Säger bara en varningens ord därför och det är också orsaken till varför jag tog mig tid. har aldrig blivit så dåligt bemött nånsin som i det ärendet nånsin. Så det här är min sista pryl från Google, men telefonen innan och den nya är jag supernöjd men men.

Tänk genom noga. Valet kan du inte ångra.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Kanske min tråd kan ge lite tips hur du / ni som är drabbade kan gå tillväga har själv gått igenom processen.
#20958819

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag var förbi elgiganten idag och de sade att om de ska kunna byta batteriet måste de skicka iväg telefonen till Google som avgör om det är ett ursprungligt fel, och sedan fixar det ett byte men jag kommer få stå för kostnader ifall det blir några. Det känns inte rimligt i och med att jag har reklamationsrätt inom 3 år.
Han sade att Google inte har meddelat Elgiganten om det här och därför har de ingen garanti att byta mitt batteri utan kostnad nu om inte Google meddelar dem det efter att de har skickat iväg min telefon dit.

Vad tycker ni jag borde göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag var förbi elgiganten idag och de sade att om de ska kunna byta batteriet måste de skicka iväg telefonen till Google som avgör om det är ett ursprungligt fel, och sedan fixar det ett byte men jag kommer få stå för kostnader ifall det blir några. Det känns inte rimligt i och med att jag har reklamationsrätt inom 3 år.
Han sade att Google inte har meddelat Elgiganten om det här och därför har de ingen garanti att byta mitt batteri utan kostnad nu om inte Google meddelar dem det efter att de har skickat iväg min telefon dit.

Vad tycker ni jag borde göra?

Jag har jue även svarat dig lite mer utförligt per pm.
Men stå på dig hänvisa till reklamationsrätten är 3 år och det är Elgiganten du ingått avtal med samt att det är ett ursprungligt fel viktigt ha med dig mailet för där erkänner Google att det är ett ursprungligt fel rent konsumenträttsligt har Elgiganten svårt att slingra sig då det är vad Konsumentverket just säger att reklamationsrätten täcker ursprungliga fel som fanns på produkten från början och ett felaktigt batteri är ett ursprungligt fel.
Konsumentverket: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Google skickade mig 100$ men det verkar inte kunna byta batteri för mig vilket innebär att jag får 100$ för att köpa en ny telefon, helt orimligt då telefoner inte kostar i närheten av det idag...

Detta var svaret från Google när jag skrev till dem om de kommer betala kostnaderna ifall Elgiganten tar emot min telefon och skickar den till dem.

"We appreciate your inquiry regarding battery replacement for your device.

Upon reviewing your request, we've determined that battery replacement services are currently unavailable in your geographical area. This is due to the absence of an authorized service center or repair shop equipped to handle the specific requirements for your device's battery.

Regarding the support program for your impacted device, which you have already claimed and processed, there were only two designated support options available. As you have already received assistance through one of these options, we are unfortunately unable to offer any further support under the terms of that program.

However, we understand your desire to have your device's battery repaired. If you are insistent on pursuing this option, you may send your device back to us. Please be advised that should you choose this route, you will be responsible for covering all associated costs, including shipping, labor, and the cost of the replacement battery."

Kan jag försöka kräva mer pengar av dem för en ny telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Google skickade mig 100$ men det verkar inte kunna byta batteri för mig vilket innebär att jag får 100$ för att köpa en ny telefon, helt orimligt då telefoner inte kostar i närheten av det idag...

Detta var svaret från Google när jag skrev till dem om de kommer betala kostnaderna ifall Elgiganten tar emot min telefon och skickar den till dem.

"We appreciate your inquiry regarding battery replacement for your device.

Upon reviewing your request, we've determined that battery replacement services are currently unavailable in your geographical area. This is due to the absence of an authorized service center or repair shop equipped to handle the specific requirements for your device's battery.

Regarding the support program for your impacted device, which you have already claimed and processed, there were only two designated support options available. As you have already received assistance through one of these options, we are unfortunately unable to offer any further support under the terms of that program.

However, we understand your desire to have your device's battery repaired. If you are insistent on pursuing this option, you may send your device back to us. Please be advised that should you choose this route, you will be responsible for covering all associated costs, including shipping, labor, and the cost of the replacement battery."

Kan jag försöka kräva mer pengar av dem för en ny telefon?

Hur gammal är telefonen? Är den under 3 år kan du använda dig av reklamationsrätten (om du är 1:a ägare) genom att gå till butiken där du köpte enheten och säga att du vill reklamera batteriet/få batteriet utbytt så länge din enhet är en av de påverkade. Så du kan inte kräva det från Google, däremot kan du kräva att butiken där du köpte varan från byter batteriet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur gammal är telefonen? Är den under 3 år kan du använda dig av reklamationsrätten (om du är 1:a ägare) genom att gå till butiken där du köpte enheten och säga att du vill reklamera batteriet/få batteriet utbytt så länge din enhet är en av de påverkade. Så du kan inte kräva det från Google, däremot kan du kräva att butiken där du köpte varan från byter batteriet

Det var mindre än 3 år sen jag köpte den så ja, jag ska ha reklmationsrätt. Men när jag gick till Elgiganten sade killen att de isåfall skulle skicka telefonen till Google för att byta batteri och jag skulle få stå för alla kostnader (pga att Google inte meddelat Elgiganten om problemet). Sen i mejlet ovan skrev de också om att jag får stå för kostnader. Vilket jag inte tänker göra. Men funderar på att gå tillbaka till Elgiganten igen och prova med en person där, eller vad tror du? Vad ska jag säga?

Permalänk
Skrivet av mhj:

Det var mindre än 3 år sen jag köpte den så ja, jag ska ha reklmationsrätt. Men när jag gick till Elgiganten sade killen att de isåfall skulle skicka telefonen till Google för att byta batteri och jag skulle få stå för alla kostnader (pga att Google inte meddelat Elgiganten om problemet). Sen i mejlet ovan skrev de också om att jag får stå för kostnader. Vilket jag inte tänker göra. Men funderar på att gå tillbaka till Elgiganten igen och prova med en person där, eller vad tror du? Vad ska jag säga?

Låter skevt, är det en reklamation så ska det inte kosta dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Det var mindre än 3 år sen jag köpte den så ja, jag ska ha reklmationsrätt. Men när jag gick till Elgiganten sade killen att de isåfall skulle skicka telefonen till Google för att byta batteri och jag skulle få stå för alla kostnader (pga att Google inte meddelat Elgiganten om problemet). Sen i mejlet ovan skrev de också om att jag får stå för kostnader. Vilket jag inte tänker göra. Men funderar på att gå tillbaka till Elgiganten igen och prova med en person där, eller vad tror du? Vad ska jag säga?

Det är ett tillverkarfel och visa meddelandet du fått från Google från början. Visa också vad det står om du går in under Inställningar -> Batteri där kommer det stå batteribyte rekommenderas och länk till information om detta fel. Be att få reklamera den. Du kommer få info om att om det inte är ett reklamationsfel/täcks av reklamationsrätt så kan du få stå för undersökningskostnad, och detta är helst normalt, de måste informera dig om vad som händer om reklamationen inte godkänns. Jag har läst andra som lyckats få igenom att få batteri utbytt för t.ex. Pixel 6a, som också har något form av batterifel. Jag skulle inte tro på vad de i butiken säger, be att få reklamera batteriet på telefonen och visa all info du har, t.ex. Batteribyte rekommenderas informationen i telefonens batteridel om du har det och be de skriva allt sånt i reparationsordern. Kom också ihåg att om detta mot förmodan inte skulle gå igenom hos reparationsverkstaden så måste verkstaden få OK från dig att göra reparation som ger en kostnad, det enda du kommer behöva stå för om du inte väljer att reparera den mot kostnad är undersökningsavgift, vilket ligger på några 100 lappar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är ett tillverkarfel och visa meddelandet du fått från Google från början. Visa också vad det står om du går in under Inställningar -> Batteri där kommer det stå batteribyte rekommenderas och länk till information om detta fel. Be att få reklamera den. Du kommer få info om att om det inte är ett reklamationsfel/täcks av reklamationsrätt så kan du få stå för undersökningskostnad, och detta är helst normalt, de måste informera dig om vad som händer om reklamationen inte godkänns. Jag har läst andra som lyckats få igenom att få batteri utbytt för t.ex. Pixel 6a, som också har något form av batterifel. Jag skulle inte tro på vad de i butiken säger, be att få reklamera batteriet på telefonen och visa all info du har, t.ex. Batteribyte rekommenderas informationen i telefonens batteridel om du har det och be de skriva allt sånt i reparationsordern. Kom också ihåg att om detta mot förmodan inte skulle gå igenom hos reparationsverkstaden så måste verkstaden få OK från dig att göra reparation som ger en kostnad, det enda du kommer behöva stå för om du inte väljer att reparera den mot kostnad är undersökningsavgift, vilket ligger på några 100 lappar.

Bra tips att visa i Inställningar att det står att batteribyte rekommenderas där. Men reparationsverkstaden i det här fallet är Elgigantens eller? För senast jag pratade med dem nämnde de att de isåfall skickar telefonen till Google. Men de gör först en undersökning hos sig ifall det är fel på batteriet eller?

Tänkte gå tillbaka till dem idag och det jag ska göra är:
- Säga att jag vill reklamera batterier(pga köpt inom 3 år)
- Visa att det är ett tillverkarfel i Inställningarna och mejlet jag fick
- Säga att om de gör en undersökning på den som jag står för, så ska de höra av sig och få ett OK om det behövs en reparation. Men om det behövs en så står väl Elgiganten för alla kostnader inkl undersökningsavgiften väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Bra tips att visa i Inställningar att det står att batteribyte rekommenderas där. Men reparationsverkstaden i det här fallet är Elgigantens eller? För senast jag pratade med dem nämnde de att de isåfall skickar telefonen till Google. Men de gör först en undersökning hos sig ifall det är fel på batteriet eller?

Tänkte gå tillbaka till dem idag och det jag ska göra är:
- Säga att jag vill reklamera batterier(pga köpt inom 3 år)
- Visa att det är ett tillverkarfel i Inställningarna och mejlet jag fick
- Säga att om de gör en undersökning på den som jag står för, så ska de höra av sig och få ett OK om det behövs en reparation. Men om det behövs en så står väl Elgiganten för alla kostnader inkl undersökningsavgiften väl?

Reparationsverkstaden är någon verkstad som är auktoriserad för att få göra reparationer på din telefon, vilken är olika beroende på telefon. Jag vet inte vilken din kommer skickas till. Jag använder ordet reparationsverkstad oavsett vart den skickas för den kommer skickas till ett ställe som är auktoriserad för reparation. Vet att det finns i Tyskland, men vet inte vilken verkstad det är i Sverige eller vad den heter, men det är Elgigantens bekymmer.
Om reklamationen går igenom så ska det inte bli några avgifter alls för dig. Du behöver inte säga något om att stå för kostnader o så, de kommer kontakta dig om så är fallet, då de måste göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mhj:

Google skickade mig 100$ men det verkar inte kunna byta batteri för mig vilket innebär att jag får 100$ för att köpa en ny telefon, helt orimligt då telefoner inte kostar i närheten av det idag...

Detta var svaret från Google när jag skrev till dem om de kommer betala kostnaderna ifall Elgiganten tar emot min telefon och skickar den till dem.

"We appreciate your inquiry regarding battery replacement for your device.

Upon reviewing your request, we've determined that battery replacement services are currently unavailable in your geographical area. This is due to the absence of an authorized service center or repair shop equipped to handle the specific requirements for your device's battery.

Regarding the support program for your impacted device, which you have already claimed and processed, there were only two designated support options available. As you have already received assistance through one of these options, we are unfortunately unable to offer any further support under the terms of that program.

However, we understand your desire to have your device's battery repaired. If you are insistent on pursuing this option, you may send your device back to us. Please be advised that should you choose this route, you will be responsible for covering all associated costs, including shipping, labor, and the cost of the replacement battery."

Kan jag försöka kräva mer pengar av dem för en ny telefon?

Jag hänger inte med här, låter i mailet som att du accepterat ett erbjudande om 100$ ersättning för den minskade batterikapaciteten och nu vill ha mer pengar eller batteriet utbytt också. Eller har det hänt något ytterligare problem med batteriet som inte är detta problem? I startmailet så handlade det ju bara om lite minskad kapacitet och möjligtvis lite längre laddningstid inget som gör mobilen obrukbar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag hänger inte med här, låter i mailet som att du accepterat ett erbjudande om 100$ ersättning för den minskade batterikapaciteten och nu vill ha mer pengar eller batteriet utbytt också. Eller har det hänt något ytterligare problem med batteriet som inte är detta problem? I startmailet så handlade det ju bara om lite minskad kapacitet och möjligtvis lite längre laddningstid inget som gör mobilen obrukbar.

Ja, google har skickat mig 100 dollar, men batteriet har blivit katastrof efter uppdateringen så självklart vill jag ha batteriet utbytt om det går att få det i och med att jag har reklamationsrätt.

Jag har lämnat in telefonen hos Elgiganten nu, uppdaterar er här i tråden sen hur det går om jag behöver betala något eller om det fixar det gratis.