Permalänk
Medlem

Svårt att se på bilden, men är det GPUn som har radiator på toppen och CPUn har en på bottrn?
I så fall finns det en risk att du får luftbubblor i pumpen/blocket för CPU AIOn

Permalänk
Medlem

Du kanske närmar dig vad ditt Louqe klarar av att ventilera?
En sak jag omedelbart hade gjort vore att montera högre fötter så du får in mer luftflöde från botten.
Och så fixa undervolt/PBO om du inte redan gjort det. Går nog att komma ned bara på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill börja med att tacka för all hjälp jag fick under desperation igår!

Det går att läsa på mycket innan köp, men det är inte förrän man faktiskt sitter med grejerna i handen som man kan börja labba på riktigt.

Jag hann prova lite undervolt igårkväll, och ska efter mer kunskap fortsätta ikväll. Det jag börjat förstå är att 9800X3D levereras med en helt galen strömbudget direkt ur kartong. Normalt sett med Intel så brukar man behöva låsa upp dessa funktioner, så att processorn får tillåtelse att jobba över de specifiserade gränserna, men i detta fallet med 9800X3D så förstår jag att det är fullt blås rakt ur kartong!

Mycket onödigt anser jag! Om processorn hade gått svalare ur kartong så hade jag inte haft åsikter om att strömbudgeten är helt upplåst från kartong, men jag undrar hur mindre erfarna datorbyggare klarar sig , när de utan vetskap kör en 9800X3D med fullt blås uppemot 95 grader - med förmodligen sämre kylning?

Jag förstår även att mitt Ghost S1 kanske inte är optimalt för denna processor, jag underskattade definitivt hur mycket ström den faktiskt drar. Samtidigt har jag ett otroligt detaljerat och städat bygge med en robust AIO och Noctuas nya G2-fläktar, då förväntar jag mig bättre än 95 grader i stock

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

Något jag noterat med undervolt av cpu är att den inte blir ostabil som förr, inte de ryzen jag testat utan prestandan istället sjunker. Så undervoltar man och allt ser bra ut är ett prestanda test på sin plats.

Cinbech stressar cpun rätt lite så att ligga på 95 där är inte bra. Köra prime95 torture test maximum heat däremot så springer den direkt iväg till toppen förutsatt att man har upplåst strömbudget eller satt den högt.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att jag kommer gå en enkel väg via BIOS, Asus ECO Mode. Det ger mig följande värden:

105W: PPT=142W/TDC=110A/EDC=170A

Verkar det hål i huvudet eller helt okej, för att slippa krångla med diverse underklock-inställningar?

maxar ut 78 grader i AIDA64 Extreme, vad säger det er?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det lutar åt att jag kommer gå en enkel väg via BIOS, Asus ECO Mode. Det ger mig följande värden:

Verkar det hål i huvudet eller helt okej, för att slippa krångla med diverse underklock-inställningar?

Temperatursiffror i all ära men hur upplever du prestandan? 95 grader är Max. Operating Temperature så om du tycker du har tillräcklig prestanda med 78 grader hade jag inte oroat mig.

Som jag förstår det krämar den på tills den når 95 grader eftersom den är designat för att nå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Temperatursiffror i all ära men hur upplever du prestandan? 95 grader är Max. Operating Temperature så om du tycker du har tillräcklig prestanda med 78 grader hade jag inte oroat mig.

Som jag förstår det krämar den på tills den når 95 grader eftersom den är designat för att nå det.

Det är lite detta jag också funderar över? Jag har läst liknande resonemang på nätet under dagen, är det så enkelt att upp till 95 är helt safe, även för kylare etc. ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är lite detta jag också funderar över? Jag har läst liknande resonemang på nätet under dagen, är det så enkelt att upp till 95 är helt safe, även för kylare etc. ?

Det här är en (nu borttagen) artikel för 7000-seriens processorer.

https://web.archive.org/web/20250517101946/https://community....

• Designed for a lifetime at 95

• 95 is the target for best performance

• Better cooling = better performance, from air to liquid

• 95 degrees is safe, targeted, and ideal for a multi-threaded workload

Permalänk
Medlem
Citat:

General Specifications
Max. Operating Temperature (Tjmax)
95°C

https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, lek med curve optimizer och se hur mycket du kan sänka och behålla prestanda och är stabilt. Kolla på temperaturer du får under faktiskt normal användning och se om du är nöjd med det, om den bara når 95 grader under extreme torture tests men aldrig når det annars så behöver du inte oroa dig.

Om du förväntar dig att ha sån load under väldigt långa perioder däremot så hade jag rekommenderat att se om du kunde få ner temps lite med power limits (efter du lekt med curve optimizer så klart) om du kan acceptera prestanda förlusten som antagligen kommer med det. 95 grader är safe men vet inte om jag skulle vilja köra burken 24/7 på den gränsen basically.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av YamahaDGX630:

Vill börja med att tacka för all hjälp jag fick under desperation igår!

Det går att läsa på mycket innan köp, men det är inte förrän man faktiskt sitter med grejerna i handen som man kan börja labba på riktigt.

Jag hann prova lite undervolt igårkväll, och ska efter mer kunskap fortsätta ikväll. Det jag börjat förstå är att 9800X3D levereras med en helt galen strömbudget direkt ur kartong. Normalt sett med Intel så brukar man behöva låsa upp dessa funktioner, så att processorn får tillåtelse att jobba över de specifiserade gränserna, men i detta fallet med 9800X3D så förstår jag att det är fullt blås rakt ur kartong!

Mycket onödigt anser jag! Om processorn hade gått svalare ur kartong så hade jag inte haft åsikter om att strömbudgeten är helt upplåst från kartong, men jag undrar hur mindre erfarna datorbyggare klarar sig , när de utan vetskap kör en 9800X3D med fullt blås uppemot 95 grader - med förmodligen sämre kylning?

Jag förstår även att mitt Ghost S1 kanske inte är optimalt för denna processor, jag underskattade definitivt hur mycket ström den faktiskt drar. Samtidigt har jag ett otroligt detaljerat och städat bygge med en robust AIO och Noctuas nya G2-fläktar, då förväntar jag mig bättre än 95 grader i stock

Detta med överklockning som standardinställning är en verklig styggelse!
Det har förekommit prestandatester av moderkort, vilket jag misstänker har bidragit till otyget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av YamahaDGX630:

Verkar vettigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar vettigt.

Testat lite i FLight Sim ikväll, processorn går ju knappt över 55 grader, så jag tror inte att värmen är något problem i vardagen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

9800x3d kyls med TR-PhantomSpirit120se i ett LianLi A3 chassi. Efter 1h spelande så ligger jag på en "average" 60c medans den har toppat på 85.(cpu package power 103W) Toppade på 92 innan och en "average" på 70.

PBO -20 curve opti.

Såg du hade ett Asus MB. Tänk på att köra "auto" och inte "Motherboard" i PBO. Auto är cpu begränsat medans Moderkortet fläskar på rejält med kräm. Annars är "ECO" som du testat ett bra alternativ. JAG tappade väldigt lite prestanda i spel när jag testade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker nog det är hål i huvet faktiskt. Att köpa en så kraftig varm processor bara för att strypa den.
Så avancerat är det inte att optimera PBO och undervolta. Jag skulle säga att det är obligatoriskt om man har SFF.
-10 grader skulle jag säga du kan hämta hem minst.
Finns gott om videos på Youtube som visar dig hur du gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte har monterat högre fötter eller förhöjt mellanrummet under chassit sedan dessa bilder så spelar det ingen roll om dina intagsfläktar till radden går på max.
Den där lilla glipan under begränsar garanterat luftflödet.

Vore intressant att se hur stor skillnad i temperatur det gör om du fixar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tycker nog det är hål i huvet faktiskt. Att köpa en så kraftig varm processor bara för att strypa den.
Så avancerat är det inte att optimera PBO och undervolta. Jag skulle säga att det är obligatoriskt om man har SFF.

Förstår!
Vill du förklara skillnaden på PBO och att undervolta med säg -20 på Curve Optimizer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår!
Vill du förklara skillnaden på PBO och att undervolta med säg -20 på Curve Optimizer?

Är inte up to date tyvärr. Jag övergav AMD 2023 pga alla problem som AGESA dras med ännu idag.
Men sök bara undervolt 9800X3D på youtube så hittar du bra guider.

Edit: Den här verkar förklara rätt bra. Har hänt en del sedan jag körde AM4 själv.
-20 CO låter som en bra ide.
Letade om Optimum hade en PBO guide, men hittade bara 7000 serien.
https://youtu.be/MIkf8u4L0yA

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ZyntaX:

Beror väl lite på hur intresserad man är, en del väljer att meka med bilen själv en del rämnar in den på verkstan.
Jag har själv grejat en del, men tycker inte längre att det är mödan värt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

9800x3d kommer alltid boosta upp till 95c om du inte ställer in den korrekt med PBO.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Förstår absolut ditt resonemang!
Det vore intressant att se vad folk som undervoltat rätt och riktigt får ut för multi core-poäng i cinebench R23!
Jag fick nyss ut 23 333 poäng med AMD ECO 105 Watt och PBO disabled, processorn maxade på 78 grader

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det vore intressant att se vad folk som undervoltat rätt och riktigt får ut för multi core-poäng i cinebench R23!
Jag fick nyss ut 23 333 poäng med AMD ECO 105 Watt och PBO disabled, processorn maxade på 78 grader

Skapade precis en tråd om 9600x. Alla AMD verkar gå sjukt varmt även i Idle. För mig som haft Intel i 10+ år helt otänkbart att lägre TDP ändå innebär varmare processor.

Återkom gärna för här ska grottas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skapade precis en tråd om 9600x. Alla AMD verkar gå sjukt varmt även i Idle. För mig som haft Intel i 10+ år helt otänkbart att lägre TDP ändå innebär varmare processor.

Återkom gärna för här ska grottas.

Tjenare!
Vad rent konkret är "sjukt varmt även i Idle" för dig? Min ligger runt 40 - 45 grader i Idle, det är knappast Intel-svalt, men det verkar vara de svalare regionerna när man pratar AMD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja det vore kul att se vad du kan få till för siffror, kanske nån som har erfarenhet av 9800X3D här kan dela med sig av erfarenhet.
Vore väldigt intressant att se vad du får för skillnad om du höjer upp chassit så det få bättre luftflöde med.
Jag tror det kan göra en hel del skillnad. Om det inte är bilderna som är missvisande och du har iaf ~2cm frigång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjenare!
Vad rent konkret är "sjukt varmt även i Idle" för dig? Min ligger runt 40 - 45 grader i Idle, det är knappast Intel-svalt, men det verkar vara de svalare regionerna när man pratar AMD

35-60 där 40-50 är normalspannet under tiden jag satt igår.

Väldigt hoppig i temp tyckte jag med 70 grader som max på package när jag bara packade upp saker för att installera det nödvändigaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja det vore kul att se vad du kan få till för siffror, kanske nån som har erfarenhet av 9800X3D här kan dela med sig av erfarenhet.
Vore väldigt intressant att se vad du får för skillnad om du höjer upp chassit så det få bättre luftflöde med.
Jag tror det kan göra en hel del skillnad. Om det inte är bilderna som är missvisande och du har iaf ~2cm frigång.

Juste, glömt nämna att jag faktiskt har höjt upp chassit! Oklart vad det ger mig, men oavsett håller jag med om att luftspalten varit för liten! Så tack för tipset!

Har även tänkt att kapa av för att öppna upp mer av bottenplattan!
Inte mitt bygge nedan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att AMD och Intel också inte nödvändigtvis mäter deras temperaturer på samma sätt så att direkt jämföra värden mellan de är inte speciellt hjälpsamt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Efter lite googlande ser jag att du får likvärdiga poäng som i många andra tester eller reviews.
Ett exempel: https://nanoreview.net/en/cpu/amd-ryzen-7-9800x3d

Folk på reddit skriver att de får upp poängen till drygt 24400 med en överklock på 200mhz och undervolt med -30:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/1h8c66h/cinebe...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080