Phanteks Eclipse G500A - varför nästan ingen som säljer?

Permalänk
Medlem

Phanteks Eclipse G500A - varför nästan ingen som säljer?

Hej!

Kollar på chassin till nytt bygge och hade fastnat för Lian Li Lancool 3, men såg sedan ett test av Phanteks G500A som såg ganska intressant ut också. Men då jag börjar söka så står på de flesta sidor att modellen utgått (t.ex. på Inet). Verkar nästan bara vara Komplett.se som säljer den?

Så gammal är väl inte modellen och jag hittar ingen riktig motsvarande ersättare. Nån som har lite insikt?

Permalänk
Medlem

Modellen kom ut 2022, så den kanske börjar fasas ut. Inet har Phanteks XT Pro Ultra för 899. Verkar vara en värdig ersättare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

G400A är väl det närmaste du kommer till en nyare uppföljare. Den är väl lite mindre, men hyfsat lik. Finns på rea på Inet just nu.

https://www.inet.se/produkt/6906634/phanteks-eclipse-g400a-sv...

Det verkar gå några år mellan Phanteks refresher om det kommer några. Kanske kommer en refresh på G500A om ett år eller två också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 3 år verkar vara kort tid innan en modell fasas ut. Men det kanske är så. Varken G400A eller XT Pro Ultra uppfyller det jag gillar med G500 rent utrymmesmässigt. Finns bara plats för 1-2 3.5" hårddiskar. G500A verkade kunna ha 4 HDD monterade och ändå få plats med 195mm PSU. Lancool 3 är begränsad till 160mm då så jag gissar att det kommer att bli lite trångt med kablar och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Jag tycker 3 år verkar vara kort tid innan en modell fasas ut. Men det kanske är så. Varken G400A eller XT Pro Ultra uppfyller det jag gillar med G500 rent utrymmesmässigt. Finns bara plats för 1-2 3.5" hårddiskar. G500A verkade kunna ha 4 HDD monterade och ändå få plats med 195mm PSU. Lancool 3 är begränsad till 160mm då så jag gissar att det kommer att bli lite trångt med kablar och allt.

Förstår det. Men, det är nog väldigt få som har behov av 3.5”-platser idag, vilket så klart gör att utbudet minskar i takt med den sjunkande efterfrågan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Förstår det. Men, det är nog väldigt få som har behov av 3.5”-platser idag, vilket så klart gör att utbudet minskar i takt med den sjunkande efterfrågan.

Ja och det har jag full förståelse för Jag tycker ändå att det är lite märkligt att man lägger utvecklingstid på ett chassi som får jättefina recensioner och sedan 3 år senare så slutar man sälja det? Man måste ju inte stoppa in hårddiskar i det. Kort återbetalningstid för utvecklingskostnaderna, men det kanske var så att andra modeller sålde mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Har precis upptäckt att det blir mitt nästa NAS bygge kanske, därför jäkligt nöd över att ha kvar Fraktal define r4 låda. Bara för en månad sen tänkte jag kasta bort den då ingen vart intresserad av att ens få den gratis, tänkt ta tag i att bära den till soprummet en dag men nu är den plötsligt på behåll för ett framtida projekt

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k