Uppgradering av datordelar, ej GPU

Permalänk

Uppgradering av datordelar, ej GPU

Ni har hjälpt mig förr, ännu en gång efterfrågar jag er input. Tack på förhand

Nuvarande potatisbygge:
CPU: 4690K
GPU: GTX 1070
Minne: DDR4 16gig

Behov: Spelar främst WoW men nu är det dags för uppgradering.
Spelar på en skärm och använder andra skärmen till ex. youtube.
I övrigt ordinarie datagöra. Ingen stream eller dylikt.
Jag kräver inte mycket. Men lite mer FPS än 20-40 i WoW hade ju varit önskvärt.

Jag har sedan tidigare inhandlat ett Lian-Li chassi och nytt nätaggregat.
Min plan är att nu uppgradera CPU, moderkort, minne och köpa ngn M2 disk.
Grafikkort köper jag vid senare tillfälle (ex black friday, cyber monday)

• Värt att skaffa en X3D CPU? utifrån WoW

• Wi-FI på moderkortet är ett måste

• Intel/AMD spelar ingen större roll för min del

• CPU är min största fråga, då den får styra resten av bygget. Prisvärd CPU med WoW i fokus? Inget behov av att betala extra för 5-10% mer FPS. Mest Bang for buck

De CPU jag har tittat på är egentligen följande
Rysen 5 9600X
i5 14600K
Alternativ om stegen till en X3D är värt det, och i så fall vilken?

Ett exempel på det jag tänkt mig
https://www.inet.se/lista/1ndhV/vagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrost:

Värt att skaffa en X3D CPU? utifrån WoW

Nej, lägg mellanskillnaden på ett grafikkort i så fall. Ett RTX 5050 8 GB slår det du har nu med god marginal, kommer bli mycket större skillnad än någon CPU du kan köpa.

Det är också en sån modell som inte kommer bli många kronor billigare än de 3000:- som flertalet varianter kostar nu, oavsett om du väntar till Bluff Week/Sucker Monday.

Spelade WoW under 2024 på min gamla dator med i7-8086K (variant av i7-8700K) med 6c/12t, och det var bara mitt RTX 3080 som satte begränsningen där.

Skrivet av stormfrost:

[b]De CPU jag har tittat på är egentligen följande
Rysen 5 9600X
i5 14600K
Alternativ om stegen till en X3D är värt det, och i så fall vilken?

i5-14600K verkar överlag snäppet snabbare i ganska många speltitlar med sina totalt 14 kärnor (6P med HT + 8E utan HT) för 14c/20t, mot 6c/12t-upplägget på 9600X, men den har också högre TDP och kommer kräva en rejäl kylare för att hålla tyst. För World of Warcraft (med den "nya grafiken" post-Dragonflight) kommer du högst sannolikt inte märka någon skillnad.

Själv föredrar jag Intel p.g.a. att jag vet ungefär hur man bygger och konfigurerar ett Intel-system, men är vad jag vet inte svårare att få ihop AMD numera.

Permalänk
Medlem

WoW är ju ett av de spelen som tjänar absolut mest på en stor CPU cache så jag skulle absolut fundera på en 7800X3D om jag vore du. Beroende på situation kan du tjäna upp till 100% prestanda när det är mycket som händer samtidigt. Det hjälper särskilt i städer och andra ställen där det är mycket spelare.

Dock är det ju så att så länge du har ett 1070 så kommer det vara den stora flaskhalsen. Men med en 7800X3D kan du säkert spela WoW med bra FPS i 10 år till och matcha alla eventuella grafikkort du kan byta till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

WoW är ju ett av de spelen som tjänar absolut mest på en stor CPU cache så jag skulle absolut fundera på en 7800X3D om jag vore du.

Kolla länken, är en rad WoW-benchmarks från 2024 med olika CPU:er och ett RTX 3070:
https://rkblog.dev/posts/wow/dragonflight-cpu-comparison/

Den skillnaden en 5800X3D vid enstaka tillfällen lyckas nå över 12400F (budget deluxe) indikerar att det inte är värt pengarna. Hur många FPS behövs i WoW? För egen del säger jag att över 90-100 FPS är det att elda för kråkorna. Ett GTX 1070 är ju nästan makabert dåligt idag dessutom, så den nya datorn kommer ju inte prestera bättre i WoW med ett sånt grafikkort.

Permalänk

Stort tack för input. Skall kolla länkar och tester!
Och ja, GPU skall ju som sagt också inhandlas, men där finns väll också chansen att man köper från någon forummedlem här på marknadsavdelningen tänker jag.

Och hade känts ok att veta att man då har ett bygge som kanske kan genomleva ett par GPU uppgraderingar om behov uppstår.