Berätta om dina sommarprojekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag blev irriterad över att seniorappen Elder Launcher inte fanns till android 13 och på svenska. Källkoden fanns på GitHub, så jag översatte den till svenska och byggde den upp till android 15. Jag var irriterad över att det inte fanns en hjälpfunktion, så jag lade till en hjälpfunktion. Det var faktiskt ganska enkelt att göra det med hjälp av ChatGPT. Appen är gjord i Flutter. Sedan skapade jag en fork av Elder Launcher på GitHub med en release av min apk.
https://github.com/Slackervaara/elder_launcher
https://github.com/Slackervaara/elder_launcher/raw/master/elderlauncher2.png
https://github.com/Slackervaara/elder_launcher/raw/master/elderlauncher4.png

Glömde berätta att när man bygger appen själv kan man göra personliga appar. Jag gjorde en sådan app till en gammal vän, som är pensionerad professor, men med minnesproblem.
Hjälptexten började då: Välkommen till Elder Launcher, Professor XXXXXX! Sedan i slutet namngav jag hans fru som lämplig hjälp vid oklarheter.

Permalänk
Medlem

frugan målade huset, jag bytte alla uttag,brytare samt uppgraderade delar av smarthus funktionerna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kände att det var dags att skaffa ups system. De som man köper är löjlit dyra så jag byggde ett eget istället. 3 strömavbrott inom ett par månader gav motivation.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Renoverat källaren och byggt en riktig mancave där nere. Dragit dit cat6 nätverk. Installerat Plejd. Monterat ett studioskrivbord från Thomann där högtalare, skärmar datorer etc får bra med plats. Fått in en luft/luft värmepump som kyler på sommaren och värmer på vintern, så alltid stabila 20 grader. Skapat en meckhörna med arbetsbord, alla verktyg på väggen, lödstation, skruvstäd etc. Till sist körde jag in en luftrenare modell större så jag slipper ha det dammigt. Så nu hänger jag lite för mycket där nere till resten av familjens förtret.

Bilder!

Permalänk
Medlem

Har fixat med entrén.
Köpte pumpen förra hösten, satte in fönster nu i sommar (firma gjorde jobbet) och så bytte jag entrétaket.
Såhär såg det ut före.

Under tiden (fönstret bytt).

Har ingen bild i dagsljus när det är klart. Men jag tog den här när jag installerat spots i taket.

Har målat om smidet på trappen i samma färg som fönstren. Och nu håller jag på med trappstegen. Ska byta från sjösten till trall. Bangkirai är planen.

Skulle målat om källarfönstren också. Men två veckor gick väldigt fort. Får plocka ner ett och ett att måla i höst. Tänker att jag skär ut frigolit och sätter i under tiden fönstret är av.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen hem de sista delarna för att kunna bygga en custom loop, så det blev det stora projektet på semestern. Blev otroligt nöjd med resultatet!

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Gjorde om förråd till gamingrum med 3 datorer. Redo för lan med barnen när de är gamla nog (äldsta är på väg in).

hehe, by-proxy ursäkt? ;P

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Jag renoverade altanen som jag pratade om i 5 år... ca 25 m2 nytt trall. Jobbigt i och med att den är på markhöjd. Mycket nöjande, knäande... Börjar bli för gammalt för sånt.
Spisen byttes ut till en ny.
Hjälpte sonen att bygga ny dator.
Och hade tid att åka till spanien i 10 dagar

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Datavetare

Har en 20 år gammal och väldigt välanvänd bil som rullat 29000 mil, så i stort sätt noll marknadsvärde.

Minst en ABS-sensor var trasig och något pucko lyckas köra på bilen på en parkering (hen smet...) vilket orsakade någon form kortslutning av belysning. Slog man på helljuset såg det ut som ett flipperspel i instrumentpanelen, ena sidan lyste alla lampor svagt (blev 9V...) och andra sidan slocknade helt.

Felsökning ABS lär ha kostat minst 2000 och tyvärr kan inte bilen säga vilken/vilka sensorer som är trasiga. Men visade sig att 4st nya sensorer gick att köpa på nätet för ~1400. Lagning av belysning hos verkstad lär ha blivit långt mer än bilens marknadsvärde.

Inte direkt ett sommarprojekt, men tog två helger (allt var rejält fast-rostat, inte en enda bult gick att dra ur på normalt sätt) att dra om elen till framlyktorna och byta alla 4 sensorer. Bilen gick igenom med blankt papper under veckan, den verkar få fira 21 år och >30000 mil innan pension

Klicka för mer information

De gamla är original, 20 svenska vintrar med salt har satt sina spår

'

Ny bak (hunnit köra en bit redan)

Ny fram

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Felsökning ABS lär ha kostat minst 2000 och tyvärr kan inte bilen säga vilken/vilka sensorer som är trasiga. Men visade sig att 4st nya sensorer gick att köpa på nätet för ~1400. Lagning av belysning hos verkstad lär ha blivit långt mer än bilens marknadsvärde.

Kör även jag en gammal bil med om inte 0 så åtminstone lågt marknadsvärde.
Gör inte mycket själv med den, men brukar inte jämföra reparationskostnad mot vad min bil är värd, utan snarare vad en alternativ bil skulle kosta (leasing eller värdeminskning).

Permalänk
Medlem

Fick tillökning sista maj under kaosartade former så då blev projekt-piskan påtaglig. Vart tvungen att tidigare än tänkt gräva igenom två lägenhetsförråd efter gamla baby-grejer, montera allt som behövts, grovstäda en del hemma medan man hade ork. Lejde till slut en firma att städa bl.a. balkonger, badrum och vitvaror när energin var uttömd. Sen vart det efter några veckor i alla fall lugnare än man vågade hoppas, så då förlade jag projekten till Satisfactory istället. Efter helgen ska dock sovrummet uppgraderas med ny större säng, nya mattor och vägghyllor.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Det blev ett nytt garagetak, ca 100kvm, mitt garagetak men jag lejde bort jobbet så jag vet inte om projektet räknas som mitt. Av den slant jag hade kvar tog jag med mina barn till Kolmården och Lost City. Sen har det bara grillats, badats och allmänt tagit det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Absolut, är inte så snyggt men väldigt funktionellt och jag kan hålla på och nörda loss med alla mina grejer utan att det stör resten av familjen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata