Berätta om dina sommarprojekt!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Berätta om dina sommarprojekt!

Nu är sommaren officiellt över.
Vad fick du uträttat under årets bästa period?
Hade du storartade planer på att bygga en altan? Kanske byggde du din första custom vattenkylningsloop eller skrev din första DnD-kampanj.

Oavsett hur stort eller smått det blev får du gärna hoppa in och berätta om det!

Kutym är att trådstartaren börjar och jag börjar blygsamt med att jag äntligen fick upp spegeln i hallen efter alldeles för lång tid. Borde jag ha gjort mer? Ja, kanske men så blir det ibland.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig avig till påståendet att sommaren är "årets bästa period", vår och höst med ~10-15C är mer min melodi ^_^

Men med det sagt så fick jag gjort exakt så mycket som jag hade planerat under semestern: absolut ingenting och det var helt fantastiskt!

Permalänk

Jag hade superlåga planer, hälsa på älgarna och kasta fresbeegolf.
Jag insåg att jag hade satt ribban för högt.
Inte bättre vore det att jag har dragits med mindre sjukdomar efter semestern. Mindre sjukdom som lättare förkylning likamed exakt samma prestationskrav på arbetet, mer sjuk så kan man vara sjukskriven.
*edit*
Exakt samma fast värre var det ju i skolan. Ingen hänsyn på tentor togs för att man hade varit rejält förkyld.

Permalänk
Medlem

Spelade mer än någon annan sommar tack vare Switch 2. Blev också många mil på gravelcykeln.
Mycket bra sommar.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag ställer mig avig till påståendet att sommaren är "årets bästa period", vår och höst med ~10-15C är mer min melodi ^_^

Men med det sagt så fick jag gjort exakt så mycket som jag hade planerat under semestern: absolut ingenting och det var helt fantastiskt!

Samma här, det är verkligen inte min favoritperiod. Det är för varmt, en massa småkryp, och pollen.

Men för att även tillföra nåt till ämnet i sig, så satt jag upp ett insektsnät för balkongdörren, så att jag kunde vädra ordentligt utan att få en en massa oinbjudna gäster.

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller om sommaren direkt, det enda projektet jag hade tänkt va att fixa i ordning lägenhetens nätverk men det blev inte gjort.

Permalänk
Medlem

Absolut inget, sommaren är den sämsta tiden att göra något för det är så jäkla varmt.
Har en del projekt för lägenheten men det får bli när det blir svalt, kladda med saker när det är varmt är det absolut värsta som finns.

PS. Sommaren över? Det har varit typ 21-26c denna veckan ;O Över 20c varje dag framöver.

Sommaren är över när ACn ställs undan, vilket är i Oktober oftast, då börjar den sköna årstiden igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Målat huset, byggt en ny kompost, byggt ny entre-trappa, skruvat dator och badat.

Bra sommar helt enkelt!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att jag inte är ensam om att välkomna årstiderna vi har framför oss med öppna armar.

Permalänk
Medlem

Fick inte gjort i närheten av vad jag hade velat. Julivärmen och familjebekymmer ställde till det för mig.

Men jag byggde om min Windows XP värstingdator åtminstone! Lyckades jaga rätt på ett X79 moderkort, en Rampage IV Black Edition som skeppades hela vägen från Sydkorea. Sedan fick jag även tag på en 8-kärnig Xeon E5-1680 V2 från kina.

Med Titan X korten som jag hade så blev det en riktigt fin dual-boot dator som kan köra Windows XP spel utan krångel (ta i trä) och även en hel del nya spel, som BF6 betan.

För att sedan sätta pricken över I:et så fick jag även tag på en till Dell P991 skärm, i nyskick av modellen svart.

Fast fick ett tjuvnyp med att en av mina corsair-minnen lade av, så fick köpa nya DDR3 minnen som faktiskt fanns att få tag på hos Proshop. De dök upp då runtomkring sista veckan i Augusti!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Sommaren som skulle vara lugn och ro med grill och öl blev ett rent kaos. Sambo tyckte att ett trädäck kunde vara fint samt att fönsterna behövs bytas ut. Så detta året blev det ett 60kvm trädäck, 12 fönster som byttes ut och nu drar vi igång med vindsisolering och ett genomgående ventilationsarbete i samband med detta… längtar som fan till mellandagarna. Då kan man iaf spela och sova mellan måltiderna

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Mitt enda projekt var att överleva med två små barn hemma från förskolan. Det gick precis. Äntligen är hösten här.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Inte nånting det här året. Jag har mest legat sjuk i sjukdomar utlösta av stress under vår och sommar.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag blev irriterad över att seniorappen Elder Launcher inte fanns till android 13 och på svenska. Källkoden fanns på GitHub, så jag översatte den till svenska och byggde den upp till android 15. Jag var irriterad över att det inte fanns en hjälpfunktion, så jag lade till en hjälpfunktion. Det var faktiskt ganska enkelt att göra det med hjälp av ChatGPT. Appen är gjord i Flutter. Sedan skapade jag en fork av Elder Launcher på GitHub med en release av min apk.
https://github.com/Slackervaara/elder_launcher

Permalänk
Medlem

Blev både en ny uteplats och en robotgräsklippare 😇

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Förra årets sommarprojekt var att bygga en kattgård så att innekatterna fick tillgång till kontrollerad utevistelse. Dessvärre vägrade innekatterna nöja sig med det. Så den här sommaren har jag tagit ner nätet och tillåtit katternas konvertering till utekatter. Kattgården konverteras i sin tur till utekök, eller som min käresta kallar det, sambogård.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Huset har egentligen ganska stort behov av underhåll, men jag lyckas hela tiden övertyga mig själv om att jag ska ”ta tag i det i morgon”. Jag måste dock skylla lite på SMHI också. När det är målning som ska göras (ute) vill man ju ha koll på att det inte ska börja regna. Problemet är att SMHI sätter procentsiffran för risk för regn >0 nästan konstant, vilket gör det ännu lättare att skjuta på jobbet…

Så, inte mycket mer än lite målning av några fönster blev gjort.

(Inser att jag istället för att lura mig själv att jag ska ta tag i det bör lägga undan högvis med pengar för att leja bort jobbet istället….)

Permalänk
Medlem

Renoverat källaren och byggt en riktig mancave där nere. Dragit dit cat6 nätverk. Installerat Plejd. Monterat ett studioskrivbord från Thomann där högtalare, skärmar datorer etc får bra med plats. Fått in en luft/luft värmepump som kyler på sommaren och värmer på vintern, så alltid stabila 20 grader. Skapat en meckhörna med arbetsbord, alla verktyg på väggen, lödstation, skruvstäd etc. Till sist körde jag in en luftrenare modell större så jag slipper ha det dammigt. Så nu hänger jag lite för mycket där nere till resten av familjens förtret.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ricit ner gammel panelen, tilläggsisolerat och satt upp ny panel.
Igår drog jag i sista skruven och idag drog jag sista penseldraget.
Helgen får ägnas åt uppstädning på gården.
Det var mitt sommarprojekt, fastjag tog 4 v semester när det var som varmast.
Jag började i April.
Nu är jag lite mör och 150k fattigare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Gjorde om förråd till gamingrum med 3 datorer. Redo för lan med barnen när de är gamla nog (äldsta är på väg in).

Permalänk
Medlem

Tvättat och målat huset.
Kul som alltid.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Detta var planerna:

Skrivet av glemmy:

Det är några projekt igång här hemma, ser fram emot att göra stora framsteg under sommaren men man får se
Planen är i alla fall att göra klart ett rum jag hållit på med i en evighet. Kommit en bra bit, har kvar lite murarbete på murstocken och montera kamin, spackla färdigt väggar, slipa och måla, slipa golv (skippar möjligen det, då nästan hela övervåningen skulle behöva slipning), måla tak, lister, montera projektor och duk.

Några mindre projekt som att sälja bilen, så gräs på några ställen och rensa lite, diverse målning på huset, lära sonen att cykla.

Inte några IT-relaterat projekt direkt men jag kanske tar och migrerar min homeassistant från en minipc med Intel i5 från 4e gen i5 till i7 från 7e gen, förutsatt att IT ger ok till min fru att behålla den.

Dold text

Rummet är inte klart, men bestämde mig för att slipa golven, så denna helgen har jag hyrt ett par maskiner och håller på. Det är inte största ytan, ca 30m² fördelat på tre rum med ganska många vinklar och skrymslen. Kommer lackas sen. Efter det så blir det lister, målning av lite snickerier och sen möblering. Till slut ska kaminen installeras. Sen kan jag anse mig klar.

Resten av jobben runt huset som jag planerade är nästan klart, men såklart har det dykt upp lite annan skit som alltid med hus

Guttungen cyklar på platt mark men har lite svårt att starta och stoppa samt dosera bromsar. Egentligen är cykeln för stor så det blir ju lite svårare. Men till våren tror jag det kommer gå fort när han växt några centimeter så han blir tryggare på att hantera cykeln.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Spönade om en sida på huset och garage, tvättade och målade hela huset plus tillhörande byggnader. Bytte foder och annat, i stort sett hela semestern gick åt och då va jag ute från 07ish på morgon till 23 på kvällen nästan varje dag förutom vissa dagar då vädret ställde till det. Skönt med lite höst och vila nu.

Permalänk
Medlem

Skulle ha rivit fasaden på framsidan av garaget men en översvämning senare i källaren så blev den planen lagd på is!

Små fix samt tak över källar dörren däremot i väntan på domen från försäkringsbolaget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Målade sydsidan av huset med yngsta sonen. I övrigt njöt jag av sommaren som var alldeles för kort, var varmt två veckor i år. Känns som somrarna bara blir kortare och kortare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Byggde en ny trappa i trä, gerade lite lister, reparerade uterumstaket, bytade conbee II till SLZB-06 för HA, inredde grabbens rum och lite smått fix här och där, sedvanligt trädgårdsarbete. Lekte med barnen och försökte överleva det eviga gnället och skriket.

Idag har jag klippt häcken och rengjort grillen. Under hösten ska jag byta ett golv på mitt hemmakontor.

Nästa år får det bli fönstermålning och ev byta staketet runt tralldäcket, får se.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Inte gjort ett skit. Men tråden vore lite roligare med bilder på projekten också

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Grävde tre smala avlånga matland. Nu ber jag till Karl Von Linné att de få tomater som kommit ska få hinna växa och mogna färdigt innan det blir för kallt. Har klippt av flera grenar och knoppat av för sena blommor. Skulle det bara vara varmt en månad till så skulle det växa så det knakar nu.
Har även staplat ved.
Annars har det varit lugnt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Experimenterat lite med Ren'Py. Bara haft väldigt lite kontakt med python tidigare så blev även att lära sig det.

Har knappt tittat på något programmeringsrelaterat sedan jag slutade jobba som programmerare för ett antal år sedan men nu har det varit ganska kul att gräva ned sig i något nytt igen.

Permalänk

Byggt ett växthus (847st M4 muttrar)
Installerat solceller på husvagnen
Klippt gräset med vanlig motorklippare hela sommaren á 1,8 mil promenad varje gång (åkgräsklipparen gick sönder)
Servat båda bilarna

Det jag skulle ha gjort i sommar är ännu inte gjort
(Slipa och lacka snöslungan och rikta/slipa klingorna på vedprocessorn)

Just det! Byggt ihop en dator också, den i signaturen. Tuggar på bra, men hojta till om du har en Big shuriken 2 rev.b över

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm