Person finns på Mrkoll men inte på Ratsit m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nu är jag bortplockad. Vet inte vad som gjorde det, skickade ytterligare mail där jag yrkade på GDPR samt skrev till dom direkt på: https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/

Skönt att slippa ha sina uppgifter på den där skitsidan!

Grymt. Själv är jag inte bortplockad än men jag skriver igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nu är jag bortplockad. Vet inte vad som gjorde det, skickade ytterligare mail där jag yrkade på GDPR samt skrev till dom direkt på: https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/

Skönt att slippa ha sina uppgifter på den där skitsidan!

Snyggt! Men hur kan man verifiera det? Låta någon annan logga in och söka på en själv?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Snyggt! Men hur kan man verifiera det? Låta någon annan logga in och söka på en själv?

Hur menar du? Det är väl bara att söka på sig själv och se om något kommer upp.
Personligen så har jag gjort både det och prövat gå in på länken som funnits på Google och där får jag upp följande:

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Känns egentligen lite märkligt att sidor som delar ut så mycket privat information är "opt out" snarare än "opt in".

Åtminstone borde man på någon nationell nivå kunna meddela att "jag vill inte vara med på några sådana här sidor" som alla sidor av den här typen borde tvingas att checka mot innan de lägger ut ens uppgifter så att man inte måste hålla koll på och jaga upp eventuella nya tjänster som dyker upp då och då för att be att bli borttagen.

Måste erkänna att det flera av tjänsterna som nämnts här i tråden hade jag inte tidigare hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Grymt. Själv är jag inte bortplockad än men jag skriver igen...

Efter mer tjat så är jag äntligen bortplockad från Mrkoll. Bara upplysning.se kvar som ingen verkar lyckas med. Hoppas det blir skillnad efter IMYs granskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Bara ta bort sig från ratsit istället för att dölja

https://www.ratsit.se/tabort

"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Är det nåt man behöver ta hänsyn till eller bara BS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Är det nåt man behöver ta hänsyn till eller bara BS?

Inget att bry sig om. Ska du byta jobb och jobba med ekonomi eller säkerhetsklassat så kollar dom upp din ekonomi och brottsregister via kreditupplysning och registerkontroll.

Högst ovanligt att man kollar ratsit. Myndigheterna får definitivt också ta min information någon annanstans ifrån och inte ratsit