Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Funkar den här funktionen i Sverige?
Fått upp detta i min telefonapp, men händer inget när jag trycker på knappen, och hittar inte hur jag slår på det riktigt.
Hittar bara att skicka okända direkt till brevlådan och tysta dom, vilket inte är samma sak.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av nu1mlock:

Nej, det fungerar inte. Eventuellt funkar det i iOS 26.1 då den kräver Apple Intelligence.

Det är väl inget som är hårt kopplat till "i Sverige" vad jag förstår, men beroende på regionsinställningar osv så fungerar det eller ej (oavsett var du befinner dig rent fysiskt).
https://www.apple.com/ios/feature-availability/#phone-call-sc...

(Rent tekniskt är väl funktionen att telefonen svarar åt dig och agerar sekreterare, så inget som operatören bryr sig om, t.ex.)

Det låter som att 26.1 ska lägga till stöd för svenska i Apple Intelligence, men om det är samma sak som just denna funktion kommer stödjas på svenska är väl oklart.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl inget som är hårt kopplat till "i Sverige" vad jag förstår, men beroende på regionsinställningar osv så fungerar det eller ej (oavsett var du befinner dig rent fysiskt).
https://www.apple.com/ios/feature-availability/#phone-call-sc...

(Rent tekniskt är väl funktionen att telefonen svarar åt dig och agerar sekreterare, så inget som operatören bryr sig om, t.ex.)

Det låter som att 26.1 ska lägga till stöd för svenska i Apple Intelligence, men om det är samma sak som just denna funktion kommer stödjas på svenska är väl oklart.

Precis, jag menade egentligen att funktionen kräver Apple Intelligence och inte är tillgänglig om man har telefonen inställt på svenska. Som du skriver så fungerar Apple Intelligence i Sverige om man har t.ex. Engelska som språk och region.

Apple Intelligence på svenska är inkluderat i Developer betan av iOS 26.1, vilket jag testade direkt (nu har jag nergraderat tillbaka till 26.0.1) men jag provade aldrig ifall just denna funktion var igång eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin lur av Halebop?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

"Apple calls the iPhone 17 Pro and Pro Max 8x zoom “optical-quality” because it uses a section of the 4x telephoto camera’s sensor to create a zoomed-in image, while the Air and iPhone 17 are just digitally zooming in with the wide-angle lens."
https://edition.cnn.com/cnn-underscored/reviews/iphone-17-pro

Finns fler reviews som tar upp det

Apple själva skriver:

"Upp till 8 × zoom med optisk kvalitet", inte 8 x optisk zoom, stor skillnad

Mitt fel Dock väldigt fult av Apple att få det framstå som optisk 8x

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | Kingston KC3000 2TB NVME | ASUS TUF 1000W | Zalman Z10DS | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M2 :)

Permalänk

Jag har läst alla inlägg kring tre-erbjudandet. Kollade nu om det fortfarande gick att få iPhone 17 (vanliga, inte Air) men totalkostnaden hamnar på 11.040 kr. Som jag förstod det från tråden här så fick kunde man få iPhone icke-Air för rabatterat bra pris fortfarande. Vet ni om det fortfarande är så?

Hur gör man i så fall?

(Då jag inte hittar ytterligare tråd i ämnet, och Diskussionstråden för Dagens fynd hänvisar hit, så skriver jag här.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Jag har läst alla inlägg kring tre-erbjudandet. Kollade nu om det fortfarande gick att få iPhone 17 (vanliga, inte Air) men totalkostnaden hamnar på 11.040 kr. Som jag förstod det från tråden här så fick kunde man få iPhone icke-Air för rabatterat bra pris fortfarande. Vet ni om det fortfarande är så?

Hur gör man i så fall?

(Då jag inte hittar ytterligare tråd i ämnet, och Diskussionstråden för Dagens fynd hänvisar hit, så skriver jag här.)

Erbjudandet gällde fram tills 28 september. Totalkostnaden var 7200 kr för den vanliga versionen.

Permalänk
Skrivet av Scriabin:

Erbjudandet gällde fram tills 28 september. Totalkostnaden var 7200 kr för den vanliga versionen.

Ajdå… ok. Det hade jag helt missat. Tack för info!

(att totalkostnaden skulle vara 7200 kr hade jag iallafall koll på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hur gör man i så fall?

Frågan diskuterades i en annan tråd, och svaret finns här:

Men tyvärr är som sagt kampanjen över.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av martinot:

Frågan diskuterades i en annan tråd, och svaret finns här:

Men tyvärr är som sagt kampanjen över.

Tack! Den tråden kände jag inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Tack, då har jag någon slags tidsram i alla fall. Beställde några dagar innan dig. Har en 17 Pro men borde beställt en vanlig 17 som jag gjort till min dotter. Tycker vanliga 17 är snyggare och lättare, för min del är det bara zoom-linsen som fattas men den hade jag klarat mig utan. Vanliga 17 är väldigt komplett i år.

Jo, håller med. Vanliga 17 är klart snyggast. Känns även som den vettigaste telefonen sett till (normala) priset för telefoner. Man får nog väldigt mycket telefon för pengarna där, och den har ju fått en grymt fin uppgradering jämfört med förra årets 16, men den nya underbara OLED-skärmen. Detta är nog bästa telefonen sett till (ej kampanj) pris i år.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Ni som har fått er bas-17 - hur är batteritiden vid vardagligt användande? Jag har beställt en 17 och planerar att byta från en 16 Plus då den senare helt enkelt är för stor för mig (och jag verkar dessutom kunna få lite extra pengar till övers efter bytet). När jag kikat runt ter det sig dock som att Apples utlovade batteritid i fallet iPhone 17 inte alls speglar verkligheten.
Jag är verkligen nöjd med batteritiden när det gäller min 16 Plus och vill helst inte tappa allt för mycket på den fronten.

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått den första fakturan från Tre där slutbetalningen för iPhone Air ligger med samt månadskostnaden för iPhone 17 Pro. Väldigt tydligt specat att det var en särskild rabatt på båda modellerna.

Tack för tipset om en riktigt bra deal, @Lolkittens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Var inte så mystisk! Dela gärna med dig av uppgifterna. Vilket abonnemang fick du binda upp, hur länge och till vilken kostnad?

Obegränsad plus lojal 2år 549kr i månaden sen mobil på de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Obegränsad plus lojal 2år 549kr i månaden sen mobil på de

19.176:- för pro max och två års obegränsat abonnemang alltså (räknar man bort telefonens butikspris landar abonnemanget på drygt 90kr/månad). Grattis till en bra deal! 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Någon som har fått information kring leverans av Comviq för iPhone 17 Pro (specifikt: 256GB, silver)?
3-5 veckors leveranstid men man har både hört historier som skapar förhoppningar och historier som sätter skräck i en.
Hoppas på leverans innan oktober månad är slut, men vi får se (beställt 2025-09-25).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Någon som har fått information kring leverans av Comviq för iPhone 17 Pro (specifikt: 256GB, silver)?
3-5 veckors leveranstid men man har både hört historier som skapar förhoppningar och historier som sätter skräck i en.
Hoppas på leverans innan oktober månad är slut, men vi får se (beställt 2025-09-25).

Nu har jag iofs beställt via Telia den 26e. Men jag har prel. leverans 17/10.

Permalänk
Medlem

Tre har uppdaterat infon om lagerstatus på de flesta modellerna nu. Verkar röra sig om 1-3 veckor om man beställer nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tre har uppdaterat infon om lagerstatus på de flesta modellerna nu. Verkar röra sig om 1-3 veckor om man beställer nu.

Då håller vi tummarna för leverans snart för oss som beställde för ett par veckor sen.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Byter in min iPhone 14 Pro till en iPhone 17 Pro medan man får nåt i inbyte och innan batteriet degraderar för mycket. Halebop har/hade en bra kampanj där man får telefonen nästan 5k billigare med abonnemang och pengar för sin gamla i inbyte.

Kameran i 14 Pro har jag varit riktigt nöjd med förutom i skum belysning så ska bli kul att se förbättringarna de gjort på detta och batteritiden.

Har alltid kört vit/metall-färgad men nu blev det Kosmisk Orange 🙂

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Beställde kl 18 den 12/9. Hoppas inte det innebär att det kan ta 3 veckor till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Tyvärr är det nog så illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Står 1 vecka på iPhone 17 disblå om man beställer nu, men på min beställning står det fortfarande obekräftad väntar på leverantör. Lite konstigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Står 1 vecka på iPhone 17 disblå om man beställer nu, men på min beställning står det fortfarande obekräftad väntar på leverantör. Lite konstigt?

Det står så tills den blir packad tror jag. Inte omöjligt att den skickas denna veckan för din del faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av druwan:

Tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av druwan:

Skrivet av Tozzeman:

Skrivet av DasIch:

Tyvärr är det nog så illa.

Det verkar som nästan alla ÅF (Inet, etc) och operatörer (Tele2, Tre, etc) får in iPhone 17 runt mitten av oktober från Apple. Troligen är det Apples fabriker/underleverantörer som varit flaskhalsen, och när första stora batchen kommer till SE/EU, så skickas den till alla relativt samtidigt (men detta är ren gissning från min sida). Så runt mitten av oktober är mitt tips (några kanske lite tidigare, och några som beställer nu kanske några dagar senare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite trist att Elgiganten förlängt min leverans i två omgångar. Först från 1 oktober till 8 oktober, sedan till 15 oktober. Gjorde min beställning den 23 september. Men jag antar att det är slut på telefoner i hela världen så inte mycket man kan göra åt än att bara gilla läget. Någon som kan förklara varför det står att leveransen kommer ske 15 oktober, men jag får inte hämta telefonen förrän 17 oktober. Är det för att telefonen först skickas till Elgigantens huvudlager, sen distribueras ut till varje butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det verkar som nästan alla ÅF (Inet, etc) och operatörer (Tele2, Tre, etc) får in iPhone 17 runt mitten av oktober från Apple. Troligen är det Apples fabriker/underleverantörer som varit flaskhalsen, och när första stora batchen kommer till SE/EU, så skickas den till alla relativt samtidigt (men detta är ren gissning från min sida). Så runt mitten av oktober är mitt tips (några kanske lite tidigare, och några som beställer nu kanske några dagar senare).

Ja precis. Det kommer antagligen leveranser nästa vecka eller veckan efter, och sen skickas det ut till kunder. Vill man vara optimist kan man hoppas på att få telefonen i slutet av nästa vecka, men mer sannolikt blir det förmodligen veckan därpå eller rentav senare.

Permalänk
Medlem

Efter snack med Comviq (kan ej tala för andra):

- Kösystem
- Beställt in fler än vad de menar att kunder har beställt (så alla bör få vid nästa inleverans)
- Kan inte säga exakt tid eller om de får under kommande vecka som andra ÅF verkar göra

Bara att hålla tummarna... synd att man är något otålig i sin natur när det gäller produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nu står det obekräftat igen hos tre.......

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch 2
Ljud: Steelseries Nova Pro Wireless, LS50 Meta, AUDIOPHONICS HPA-S500ET, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Nu står det obekräftat igen hos tre.......

Ja det skiftar en hel del. Kan ju hoppas att 1-3 veckor gäller för de som redan har beställt.

Visa signatur