Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem

Kosmiskt orange Iphone 17 pro packas hos Tre.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga efter en månads användning att Air är så grym! Mest innovativa Apple-produkten på länge. Förvånansvärt bra batteritid också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Måste bara säga efter en månads användning att Air är så grym! Mest innovativa Apple-produkten på länge. Förvånansvärt bra batteritid också.

Dotterns iPhone 17 känns så otroligt tjock i jämförelse. Jag har haft min Air i en månad och reagerar fortfarande på hur tunn den känns varje gång jag plockar upp den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Köpte min 17pm 256gb silver på MoS Apple Store. Supersmidigt. Borde ha köpt den från Apple från start. Avbokade min beställning hos Inet.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Köpte min 17pm 256gb silver på MoS Apple Store. Supersmidigt. Borde ha köpt den från Apple från start. Avbokade min beställning hos Inet.

Det gäller egentligen alla Apple-produkter. Såvida man inte har fått en riktigt bra deal i samband med tecknande av abonnemang eller liknande finns det ingen anledning att beställa från en mobiloperatör och behöva vänta 1-2 månader efter släpp innan man får sin telefon. Det är ju en helt galen väntetid med tanke på att de uppdateras årligen och tilldelningen kommer aldrig att kunna vara i närheten av Apple.

Jag antar dock att det för många handlar om möjligheten att dela upp betalningen månadsvis men det går ju att lösa på andra sätt om det är det man är ute efter. 😊

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryx:

Min iPhone (vanlig) grön som beställdes den 23 september från Elgiganten verkar i alla fall komma imorgon. Jag fick inget SMS i lördags om försening som jag fått senaste tre helgerna. Så håller tummarna.

Skrivet av snoozex:

Grön ip17 beställd 15/9 skickades från Tre idag
Beställde även en likadan 18/9 får se när den kommer

Skrivet av Tubb3:

Grön IP17 bas 256gb beställd 18/9 fr Tre packas nu och beräknas anlända om 2-3 dagar.
Svart variant beställd strax efteråt, samma datum, står fortfarande som ”Beställning mottagen - Leveranstid planeras av tillverkaren”.

Japp, även mitt paket med min gröna iP17 gick iväg i eftermiddags från Tre. Verkar som de kommit in i färgordning från Apple, och nu är det de gröna som skeppas till oss kunder.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Blå iPhone 17 256gb beställd 24/9 packad nu också.

Edit: Kom fram kl 9 imorse. Tror det är nytt rekord för mig i leveranstid (under 12 h)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

17 Pro Silver 256 fick nu ny info. Beräknad leverans v44 v45. Beställde den 20e september.

Edit: Tre

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Svart IP17 bas 256gb beställd 18/9 fr Tre beräknas levereras nästa vecka.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Skrivet av Clasito:

17 Pro Silver 256 fick nu ny info. Beräknad leverans v44. Beställde den 20e september.

Från? Tre? Halebop? Comviq?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Från? Tre? Halebop? Comviq?

Tre!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Beställde exakt likadan på samma dag och har fått samma info här. Blir en grym julklapp åt mamsen som inte tycker att hennes bilder blir så imponerande på sin iPhone 12

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Kosmiskt orange 17 Pro 256Gb från Tre verkar ligga och vänta på mig hos postombudet. Beställde den 19/9.

Självklart är man på konferens så det blir att hämta ut först imorgon, men antar att Tre inte skickat en tegelsten i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Var samma för mig tidigare idag hos Tre men nu står det ”Inga beställningar”. Vet inte om beställningen är makulerad.

Edit:
Nu ser jag beställningen igen.

Edit 2:
”Orderstatus: Ordern packas”. (Svart 17 från Tre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Nu packas även denna! Leverans om 2-3 arbetsdagar.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Kul!

Folk här tycks nöjda med Air (kanske beror det på Tres erbjudande, vad vet jag), men globalt verkar det gå knackigt. De flesta köper antingen den dyraste iPhone-modellen, eller den billigaste, mellanmodeller har lite svårt. Verkar som att Air kostar $200 mer i USA än vanliga 17, det kan ju inte hjälpa heller.

https://9to5mac.com/2025/10/22/iphone-air-orders-slashed-to-a...

Men, även Samsung tycks ha problem med Edge (kanske därför de hade tok-rea på Samsung store på S25 Edge för ett tag sedan), folk vill tydligen inte ha tunna mobiler.

https://www.macrumors.com/2025/10/17/samsung-reportedly-gives...

Jag är som vanligt förvånad. Trodde det fanns en marknad för modeller som inte är som alla andra. Men jag har haft fel förr antar jag, jag tror ofta små mobiler ska sälja bättre än de sedan gör...

Om Air är klart dyrare än 17 är det ju en sak, för den som vill ha en iPhone så billigt som möjligt, men PRESTANDAMÄSSIGT tror jag ändå inte att svenne-banan har några större problem med iPhone Air liksom...inte heller med Galaxy S25 Edge, den är ju prestandamässigt bättre än vanliga S25 på nästan allt (undantaget optisk zoom men i praktiken blir skillnaden liten för de flesta bilder).

Kanske är folk priskänsliga och Air måste ligga på instegspris för att ha en framtid. På Apple-store ligger väl Air typ 3000kr över vanliga 17, även om skillnaderna kanske blir mindre när man väl sitter där med lite halvsponsrad mobil+abonnemang.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kul!

Folk här tycks nöjda med Air (kanske beror det på Tres erbjudande, vad vet jag), men globalt verkar det gå knackigt. De flesta köper antingen den dyraste iPhone-modellen, eller den billigaste, mellanmodeller har lite svårt. Verkar som att Air kostar $200 mer i USA än vanliga 17, det kan ju inte hjälpa heller.

Men, även Samsung tycks ha problem med Edge (kanske därför de hade tok-rea på Samsung store på S25 Edge för ett tag sedan), folk vill tydligen inte ha tunna mobiler.

https://www.macrumors.com/2025/10/17/samsung-reportedly-gives...

Jag är som vanligt förvånad. Trodde det fanns en marknad för modeller som inte är som alla andra. Men jag har haft fel förr antar jag, jag tror ofta små mobiler ska sälja bättre än de sedan gör...

Om Air är klart dyrare än 17 är det ju en sak, för den som vill ha en iPhone så billigt som möjligt, men PRESTANDAMÄSSIGT tror jag ändå inte att svenne-banan har några större problem med iPhone Air liksom...inte heller med Galaxy S25 Edge, den är ju prestandamässigt bättre än vanliga S25 på nästan allt (undantaget optisk zoom men i praktiken blir skillnaden liten för de flesta bilder).

Kanske är folk priskänsliga och Air måste ligga på instegspris för att ha en framtid. På Apple-store ligger väl Air typ 3000kr över vanliga 17, även om skillnaderna kanske blir mindre när man väl sitter där med lite halvsponsrad mobil+abonnemang.

Jag tänker att den är alldeles för dyr för vad den är och tidigare generationer har det i princip funnits två alternativ som folk har vant sig vid: base eller pro. I det läget är det väldigt svårt att introducera en tredje produkt som på papper är sämre på alla sätt förutom tjockleken men som samtidigt har ett pris som motsvarar den bästa modellen.

De flesta som köper pro gör det inte för att de behöver funktionerna eller prestandan utan för att de vill ha det bästa som finns att köpa. Den som köper Air betalar i princip samma pris och gör det för att…den är tunn? Hade det handlat om priskänslighet så hade även pro haft dåliga försäljningssiffror men det har den inte för att det är ett väl inarbetat varumärke och kunden upplever att man får valuta för pengarna oavsett om det handlar om statusen, prestandan eller bara känslan av att ha det bästa.

Jag tror att den hade varit ganska framgångsrik om man placerat sig i närheten av basmodellen men idag upplevs det nog av de flesta som en väldigt dyr gimmick.

Det blir inte heller bättre av att iPhone 17 är den objektivt bästa och troligtvis även mest prisvärda basmodellen på länge där man får ta del av många funktioner som tidigare varit reserverade för pro-modellerna men till ett mer fördelaktigt pris. Glappet mellan basmodellen och promodellen har nog aldrig varit så här liten och då är det fruktansvärt dålig timing att försöka lansera en produkt som mer eller mindre erbjuder det sämsta av båda världarna.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp, även mitt paket med min gröna iP17 gick iväg i eftermiddags från Tre. Verkar som de kommit in i färgordning från Apple, och nu är det de gröna som skeppas till oss kunder.

Uppdatering: min anlände till mitt postombud i tisdags morse.

Skrivet av Seziuo:

Blå iPhone 17 256gb beställd 24/9 packad nu också.

Edit: Kom fram kl 9 imorse. Tror det är nytt rekord för mig i leveranstid (under 12 h)

Samma sak här. Min skickades måndags kväll och var framme morgonen efter. Snabbt jobbat av PostNord för en gång skull (kanske Tre betalade extra för oss alla för att få lite snabbare leverans?).

Skrivet av DasIch:

Kosmiskt orange 17 Pro 256Gb från Tre verkar ligga och vänta på mig hos postombudet. Beställde den 19/9.

Självklart är man på konferens så det blir att hämta ut först imorgon, men antar att Tre inte skickat en tegelsten i paketet.

Samma sak här! Har varit på tjänsteresa sedan i måndags eftermiddag (utbildning på en annan ort, samt nu i dag konferens på en tredje ort), och telefon kom fram i tisdags morse. Blir först i morgon kväll som jag kommer hem och kan plocka ut den. Typiskt!

Men gott att även du äntligen fått din skickad!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Uppdatering: min anlände till mitt postombud i tisdags morse.

Samma sak här. Min skickades måndags kväll och var framme morgonen efter. Snabbt jobbat av PostNord för en gång skull (kanske Tre betalade extra för oss alla för att få lite snabbare leverans?).

Samma sak här! Har varit på tjänsteresa sedan i måndags eftermiddag (utbildning på en annan ort, samt nu i dag konferens på en tredje ort), och telefon kom fram i tisdags morse. Blir först i morgon kväll som jag kommer hem och kan plocka ut den. Typiskt!

Men gott att även du äntligen fått din skickad!

Hur många telefoner ska du ha? 😅

Permalänk
Medlem

Beställde IPhone 17 PRO Max silver 256g från Comviq 29/9. Order inte packad bara bekräftad. Kanske får den precis till jul om jag har tur….:|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Hur många telefoner ska du ha? 😅

LOL, endast två stycken faktiskt. 😅

Inte för att kränga någon och tjäna pengar på att scalpa (gillar inte sådan), men var lite osäker på om Air eller basmodellen passade mig bäst så beställde en av varje. Sedan är det inte fel att ha den andra telefonen som backup om något händer med den som jag väljer att ha som huvudtelefon.

Fick dessutom enormt bra pris via Tres kampanj, så betalade endast 14 400 för bägge tillsammans (utan att behöva binda något abb. - så inga dolda kostnader eller bindningar som tillkommer där). Dvs. bägge två tillsammans kostade mig lika mycket, eller mindre, än vad vissa betalar för sin enda Pro eller Pro Max (som är personligen alldeles för tunga och klumpiga för att vara intressanta för mig).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu måste leveranserna vara ikapp känner jag, jag beställde en 17 PM i måndags (från Telia), och fick först besked om att den skulle komma 2/12, men den skickades igår och anlände idag.

Sen är det väl inte omöjligt att det varierar beroende på vilken typ av kund man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarlonB:

Beställde IPhone 17 PRO Max silver 256g från Comviq 29/9. Order inte packad bara bekräftad. Kanske får den precis till jul om jag har tur….:|

27/9 på Halebop och min beställning är bara bekräftad den också, samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

LOL, endast två stycken faktiskt. 😅

Inte för att kränga någon och tjäna pengar på att scalpa (gillar inte sådan), men var lite osäker på om Air eller basmodellen passade mig bäst så beställde en av varje. Sedan är det inte fel att ha den andra telefonen som backup om något händer med den som jag väljer att ha som huvudtelefon.

Fick dessutom enormt bra pris via Tres kampanj, så betalade endast 14 400 för bägge tillsammans (utan att behöva binda något abb. - så inga dolda kostnader eller bindningar som tillkommer där). Dvs. bägge två tillsammans kostade mig lika mycket, eller mindre, än vad vissa betalar för sin enda Pro eller Pro Max (som är personligen alldeles för tunga och klumpiga för att vara intressanta för mig).

Jag förstår! Ska erkänna att jag läste om nu och jag missuppfattade förut och trodde du även skulle ha en 3e, alltså iPhone 17 pro orangea 😅 Därav min fråga.

Permalänk
Medlem

Efter att flertalet fått sin leverans från comviq innan mig på samma modell trots att de beställt 10-18 dagar efter mig så hörde jag av mig igen igår till comviq.

Självklart beklagade de att det inte skall va så och att de skall se över problemet. Vilket de även sa förra gången och att de from då kommer skicka i turordning.

Som ett brev på posten så skickas min telefon idag, fast de sa att nästa leverans kommer nästa vecka..

Ja något förtroende har de inte längre

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Jag förstår! Ska erkänna att jag läste om nu och jag missuppfattade förut och trodde du även skulle ha en 3e, alltså iPhone 17 pro orangea 😅 Därav min fråga.

*LOL* Nej, inte riktigt så illa!

Det sagt så funderade jag ändå in i det sista på sista dagen av Tre-kampanjen (sön den 28 sept), om jag även skulle beställa en Pro för att jämföra alla tre modeller. Var nära att trycka på köpknappen då 11,5 papp var ett fantastiskt bra pris för obundet abb. Men jag skippade då jag kom fram till att för mig var det helt onödigt med en Pro-modell, och att den faktiskt bara skulle bli negativt för mig med en bra mycket tyngre och klumpigare telefon. Så tog till slut mitt förnuft till fånga, trots det lockande bra priset!

Just nu har jag börjat testa min nya ip 17, och se om jag föredrar den eller min Air. Den telefonen som jag inte behåller får gå till dottern som får köpa ut den (hennes telefon fungerar men skärmen är rätt kass på den). Skall bli spännande att se om jag landar på att föredra ip17 eller Air efter att ha kört båda ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är min 17 PM deep blue äntligen på väg från Telenor, beställd 22/9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Det märks att Apple inte gjort mycket på många år om man klassar 3mm tunnare som "innovation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Det märks att Apple inte gjort mycket på många år om man klassar 3mm tunnare som "innovation"

Det var väl 10 år sedan något riktigt innovativt hände på mobilssidan - alla bolag inräknade.

Detta är inte något unikt för Apple (förutom vad Apple-hatare inbillar sig). Det är helt enkelt en extremt mogen marknad. Då händer inte speciellt mycket innovation.

Vad förväntar du dig, och vilken telefon använder du själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

*LOL* Nej, inte riktigt så illa!

Det sagt så funderade jag ändå in i det sista på sista dagen av Tre-kampanjen (sön den 28 sept), om jag även skulle beställa en Pro för att jämföra alla tre modeller. Var nära att trycka på köpknappen då 11,5 papp var ett fantastiskt bra pris för obundet abb. Men jag skippade då jag kom fram till att för mig var det helt onödigt med en Pro-modell, och att den faktiskt bara skulle bli negativt för mig med en bra mycket tyngre och klumpigare telefon. Så tog till slut mitt förnuft till fånga, trots det lockande bra priset!

Just nu har jag börjat testa min nya ip 17, och se om jag föredrar den eller min Air. Den telefonen som jag inte behåller får gå till dottern som får köpa ut den (hennes telefon fungerar men skärmen är rätt kass på den). Skall bli spännande att se om jag landar på att föredra ip17 eller Air efter att ha kört båda ett tag.

Jag hade tänkt likadant om det inte vore för att jag vill ha Pro-modellens kamera (och kamerafunktioner). Var faktiskt inne på att behålla min Iphone 13 ett år till, men tyckte lanseringskampanjen var bra.

Annars är det helt ärligt inte uppgraderingar som spelar så stor roll för mig. Skärmen är en aning bättre, 120Hz är trevligt men väldigt lätt att leva utan, prestandan kommer jag knappt märka av. Batteritiden är rätt najs dock, och jag tycker den är lite skönare i handen (minus vikten).

Alltså, det är en mycket trevlig lur men det mesta är onödigt lyx för min del.