Permalänk
Medlem

defekt grafikkort?

tjena!
har ett grafikkort liggandes. stoppade i det för att testa om det fortfarande fungerar.
är ett 2060 6gb.
fläktar snurrar, ljus lyser, och bild kommer fram från hdmi-porten jag använder. allting fungerar. fram tills att kortet blir belastat.
testade att starta 3dmark fire strike 1080p men så fort testet startare och gpun började jobba, så blev det black screen, alltså att signalen från kortet till skärmen försvann, och kom inte tillbaka förrän jag startade om datorn helt och då fungerade det i vanlig idle/skrivbords miljö igen.

hittills har jag kört på inbyggda gpun och moderkortets hdmi-uttag utan några konstigheter alls. spelat minecraft med en del moddar och allt annat jag har gjort på datorn har fungerat hur bra som helst. felet är alltså direkt relaterat till gpun.

jag testade även att plocka isär gpun och bytte kylpastan mot fräsch noctua kylpasta och blåste rent på damm ordentligt, men fortfarande no go efter detta. samma fel.

så då är frågan; vad tror ni det kan bero på?
är det gpu problem?
är det psu som inte pallar trycket? använder ett corsair cx750w så tycker inte det borde vara några problem.

har ni några idéer på vad man kan testa?

mvh

felaktiga specar på gpu
Permalänk
Medlem

Kan bero på allt möjligt men först och främst titta på temperaturerna, kan använda exempelvis HWINFO för att logga och det kan även spara max temp som det blev. Jag antar att kortet inte har sensorer för vram temperaturer och om kärnan inte blir för varmt kan det vara minnet. Testa då att köra med 100% fläkthastighet (kan ändra med t.ex MSI Afterburner) och/eller sänka klockhastigheter.

ps: existerar varken 2060ti, eller 2060 16gb, eller 3060 för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan bero på allt möjligt men först och främst titta på temperaturerna, kan använda exempelvis HWINFO för att logga och det kan även spara max temp som det blev. Jag antar att kortet inte har sensorer för vram temperaturer och om kärnan inte blir för varmt kan det vara minnet. Testa då att köra med 100% fläkthastighet (kan ändra med t.ex MSI Afterburner) och/eller sänka klockhastigheter.

ps: existerar varken 2060ti, eller 2060 16gb, eller 3060 för den delen

tack för svar. ska testa och se lite med hwinfo och msi afterburner om den kan fånga upp någon temp eller dylikt
har ändrat specarna för gpu nu. 2060 6gb var det ju hehe