Permalänk
Medlem

Cpu lampan lyser

Hej! Jag önskar att få lite tips och hjälp utav er här på sweclockers:) Det är så att min dator fungerade helt felfritt igår tills jag stängde av den runt 20:00. Jag valde att sätta på datorn igen mot 23 och då startades den men stängde och satte på sig själv 3 gånger på kanske 5sek. Jag har testat att kontrollera alla kablar till cpu och moderkort, tog av kylaren och även cmos batteriet men inget fungerade. Fläktarna rullar och rgb fungerar men skärmen och gpu lyser ej upp samma med tangentbord/mus.

Permalänk
Medlem

Ge oss specifikationerna på din dator så är det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk

CPU lampan tyder ju på att den troligen fastnar på att ingen cpu detekteras under självtestet.

kan va flera orsaker och relativt svårfelsökt.

men med tanke på åskan som härjade i typ 12h här nere igår ~14:00-02:00 om du bor i södra sverige inte omöjligt att den tagit en smäll om den satt inkopplad.

blixtspårningskarta från i morse ~6:00

1. verifiera att alla spänningar finns tillgängliga från nätagget 3V, 5V 12V (potentiellt inte 3V osäker på om det finns kvar i ATX standarden) då det brukar vara vad som i första hand tar smällen.

2. koppla bort allt som inte behövs för att komma till post/bios aka allt utom mobo, cpu, ram (grafikkort om cpu inte har grafikdel) och teststarta.

3. funkar det ändå inte vet du iaf att felet är något av de 3 kvarvarande delarna och kommer behöva komponenter du kan byta med för att kontrollera funktion.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ge oss specifikationerna på din dator så är det lättare att hjälpa dig.

Gpu 3060, cpu ryzen 5 5600x, moderkort msi tomahawk mag 570x, psu corsair cx 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

CPU lampan tyder ju på att den troligen fastnar på att ingen cpu detekteras under självtestet.

kan va flera orsaker och relativt svårfelsökt.

men med tanke på åskan som härjade i typ 12h här nere igår ~14:00-02:00 om du bor i södra sverige inte omöjligt att den tagit en smäll om den satt inkopplad.

blixtspårningskarta från i morse ~6:00
https://i.imgur.com/1HLsXdl.png

1. verifiera att alla spänningar finns tillgängliga från nätagget 3V, 5V 12V (potentiellt inte 3V osäker på om det finns kvar i ATX standarden) då det brukar vara vad som i första hand tar smällen.

2. koppla bort allt som inte behövs för att komma till post/bios aka allt utom mobo, cpu, ram (grafikkort om cpu inte har grafikdel) och teststarta.

3. funkar det ändå inte vet du iaf att felet är något av de 3 kvarvarande delarna och kommer behöva komponenter du kan byta med för att kontrollera funktion.

Jag testade att mäta spänningen och allt såg normalt ut, psu rullade så min fundering är om cpu är bränd?

Permalänk
Skrivet av Pack200:

Jag testade att mäta spänningen och allt såg normalt ut, psu rullade så min fundering är om cpu är bränd?

kan vara vad som helst tbh.

men troligen moderkort eller cpu.

personligen skulle jag inte ödsla tid med delarna och bara byta ut mot nytt i den istället även budgetdelar kommer prestera väldigt likvärdigt eller bättre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara vad som helst tbh.

men troligen moderkort eller cpu.

personligen skulle jag inte ödsla tid med delarna och bara byta ut mot nytt i den istället även budgetdelar kommer prestera väldigt likvärdigt eller bättre.

Så byta ut både moderkort och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pack200:

Gpu 3060, cpu ryzen 5 5600x, moderkort msi tomahawk mag 570x, psu corsair cx 750

Se om lösningen i denna tråd även är lösningen för dig.

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/jtber1/x570_toma...

Permalänk
Medlem

Koppla bort allt från moderkortet som inte krävs för att datorn ska boota. Annars behöver du prova cpu i ett annat moderkort. Vilket såklart inte är helt enkelt.

Köper du nytt kan du alltid sälja det gamla som defekt. Säkert någon hemma-mekare som vill prova lyckan.