Automatiska program startar segare än vanligt vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Automatiska program startar segare än vanligt vid uppstart?

Tjena!

Märkte för 1-2 veckor sedan att programmen vid uppstart blivit väldigt segstartade? Skillnad feån några sekunder till minuter...

Det kan ha hänt efter senaste Windows uppdateringen, men är osäker om det handlar om det?!

Datorn är ny för iår och fungerar utmärkt i övrigt.

Moderkort: MSI X670E GAMING PLUS WIFI
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: MSI RTX 5090
RAM: G.SKill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB)
PSU: NZXT C1200 1200W
SSD: 2 TB, 2 TB, 500GB
Hårddisk: 12 TB

Finns det några kloka tankar kring det här?

ha en bra dag!
MVH

Permalänk
Medlem

Vilka program är det? Windows har ju ofta en massa saker som ska igång.
Och är det program som inte måste igång (typ steam, Microsoft teams, Copilot mm) så hade jag snarare stängt av de så att de inte startar automatiskt.

Om du kollar i aktivvitetshanderaren under under Autostart appar (kan även kolla inställningar appar autostart) Så ser du där vad som startar och även senaste bios tiden i högra hörnet.

I Windows 7 så vet jag att det gick att välja mellan AV , PÅ eller fördröjd start.
Funderar på om om det finns i Windows 11 med, men kan inte hitta det i så fall.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vilka program är det? Windows har ju ofta en massa saker som ska igång.
Och är det program som inte måste igång (typ steam, Microsoft teams, Copilot mm) så hade jag snarare stängt av de så att de inte startar automatiskt.

Om du kollar i aktivvitetshanderaren under under Autostart appar (kan även kolla inställningar appar autostart) Så ser du där vad som startar och även senaste bios tiden i högra hörnet.

I Windows 7 så vet jag att det gick att välja mellan AV , PÅ eller fördröjd start.
Funderar på om om det finns i Windows 11 med, men kan inte hitta det i så fall.

Tack för svar!

Ja det är program som inte måste igång som har blivit segstartade.
Blad annat Logitech som jag dock behöver ha igång.

Sant att det går att stänga av dessa :). Men hade gärna velat ha igång dem, undrar hur det från ena stunden till den andra kunde bli sån skillnad i hastighet. jättekonstigt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

undrar hur det från ena stunden till den andra kunde bli sån skillnad i hastighet. jättekonstigt.

Min erfarenhet är att det nästan alltid har att göra med Windows antivirus. Bekräftas i så fall genom att gå och titta på om det tuggar CPU.

Senast var det kompileringen på jobbet som gick från sekunder till flera minuter och skickade produktiviteten till noll.