Permalänk

Laddbox

Hej!
Jag hittade ingen tråd om just detta, men jag är på jakt efter en laddbox till min Tesla och en BMW laddhybrid.
Jag har läst en del, men det känns som en riktig djungel. Vilken laddbox skulle ni rekommendera?
Mitt främsta syfte är att kunna ladda säkert – snabb laddning är inget krav.

Permalänk
Medlem

Laddboxen är en glorifierad elkontakt. har du inga krav så ta den som din lokala elektriker installerar. du bör klara dig med max 4000:- installerat och klart .

en svensk:
https://phasebox.se/

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera Go-E's laddboxar, de har lokalt gui men går att koppla via moln om man behöver styrning.
Finns hos tex tibber eller andra lev.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Landade i en ganska enkel lösning i form av Zaptec Go. Litar på att norrbaggarna har tänkt till gällande nordiskt klimat osv. Fungerar hur bra som helst parat med en lastbalanserare från Perific, men jag hade nog klarat mig på bara laddboxen egentligen. Ser inte helt dum ut på garaget heller, men smaken är ju som baken.

Har strypt laddhastigheten och laddar enbart under det nattliga fönstret då effekttariffen bara räknar effekttopparna i elnätet till hälften. Värt att lägga några minuter att klura på det vid installationen, så att man inte får onödigt höga avgifter om man inte behöver det. Sen kan man glömma det för all framtid, då det är set and forget.

Använde en av de stora firmorna som bara kör laddboxar och det var en väldigt streamlinead och smidig process.

Permalänk
Medlem

Min kompis som är elektriker och installerar en del laddboxar rekommenderar zaptec och defa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Tack för svar! Uppskattar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av northcoldwold:

Tack för svar! Uppskattar det.

Hej, min Ford Kuga laddhybrid hade med en laddningskabel till 10 amp (vanlig kontakt) och den fungerar hur bra som helst om inte tiden är viktig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av northcoldwold:

Hej!
Jag hittade ingen tråd om just detta, men jag är på jakt efter en laddbox till min Tesla och en BMW laddhybrid.
Jag har läst en del, men det känns som en riktig djungel. Vilken laddbox skulle ni rekommendera?
Mitt främsta syfte är att kunna ladda säkert – snabb laddning är inget krav.

Hej, försökte hålla ned det hela ekonomiskt, o har inte solceller med batterillösning (än....) så köpte en begagnad, Garo GLB laddbox, med wifi/Ethernetkort.

Fördelen med den, förutom för min ekonomi, är att den är enkelt byggd o lätt att förstå, enkelt o programmera.

Har en vän som köpte samma för något år sen, gillar o småprogrammera o göra lösningar, så vi har testat en hel del, samt att jag får ett fint kvitto hur mycket jag laddat, laddkurva osv efter besök, även om han bjuder på elen

Sett sedan rätt så många 11/22 kW anläggningar, äldre , med just Garo, där man ser hur betalningslösningen är gjord på liknande sätt som det min vän hackat till, bara då lite mer avancerat.

Bara ett tips om du gillar o programmera så smått, finns nog andra modeller o märken som är enkla att nörda in sig i.

Lite osäker om adapter till Tesla o Garo GLB, kör BMW i3s o kunnat ladda även Kia o liknande, fas 2 kontakt.

(Sen kan jag ju undra om de sitter på helt olika ställen på utvecklingsavdelningen, kretskort för datordelen där högspänning är dragna rakt ovanför DIP switcharna, så de är svårare o se o komma åt, helst när man satt upp allt, innan strömpåslag)

Kortade ned
Permalänk

Tack snälla för ditt svar och alla som hjälp till.

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera zaptec laddbox också. Äger en Lynk Co 01 hybrid. räcker med att ladda en stund över natten

https://laddgruppen.se/laddboxar/zaptec-go/