Permalänk

Laddbox

Hej!
Jag hittade ingen tråd om just detta, men jag är på jakt efter en laddbox till min Tesla och en BMW laddhybrid.
Jag har läst en del, men det känns som en riktig djungel. Vilken laddbox skulle ni rekommendera?
Mitt främsta syfte är att kunna ladda säkert – snabb laddning är inget krav.

Permalänk
Medlem

Laddboxen är en glorifierad elkontakt. har du inga krav så ta den som din lokala elektriker installerar. du bör klara dig med max 4000:- installerat och klart .

en svensk:
https://phasebox.se/

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera Go-E's laddboxar, de har lokalt gui men går att koppla via moln om man behöver styrning.
Finns hos tex tibber eller andra lev.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Landade i en ganska enkel lösning i form av Zaptec Go. Litar på att norrbaggarna har tänkt till gällande nordiskt klimat osv. Fungerar hur bra som helst parat med en lastbalanserare från Perific, men jag hade nog klarat mig på bara laddboxen egentligen. Ser inte helt dum ut på garaget heller, men smaken är ju som baken.

Har strypt laddhastigheten och laddar enbart under det nattliga fönstret då effekttariffen bara räknar effekttopparna i elnätet till hälften. Värt att lägga några minuter att klura på det vid installationen, så att man inte får onödigt höga avgifter om man inte behöver det. Sen kan man glömma det för all framtid, då det är set and forget.

Använde en av de stora firmorna som bara kör laddboxar och det var en väldigt streamlinead och smidig process.

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Min kompis som är elektriker och installerar en del laddboxar rekommenderar zaptec och defa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M