Permalänk
Medlem

Snabbt docka in jobbdatorn i gamingsetupen

Hej!
Jag har en stationär gaming setup, innehållande 2 skärmar tangentbord och mus.
Jag kommer jobba mer hemifrån och önskar tips på hur jag snabbast och smidigast möjligt kan använda setupen till jobbdatorn också?
Har ni någon snabb smidig lösning och specifikt tips får ni gärna dela med er.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har alltså en jobb laptop som du vill kunna koppla in/docka så att du kan använda skärmarna och mus+tangentbord utan att behöva koppla om mellan din gamingdator och jobblaptop?

Då är det en KVM du söker.

Du behöver återkomma med vad för typ av anslutningar dina datorer och skärmar har (HDMI/DP) och vilken upplösning och Hz som ska kunna drivas.

Själv kör jag med en billig 2->1 kvm (2 datorer till en skärm) köpt på Amazon + en dockningsstation för jobblaptopen. Allt kopplat till en 4K OLED tv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har alltså en jobb laptop som du vill kunna koppla in/docka så att du kan använda skärmarna och mus+tangentbord utan att behöva koppla om mellan din gamingdator och jobblaptop?

Då är det en KVM du söker.

Du behöver återkomma med vad för typ av anslutningar dina datorer och skärmar har (HDMI/DP) och vilken upplösning och Hz som ska kunna drivas.

Själv kör jag med en billig 2->1 kvm (2 datorer till en skärm) köpt på Amazon + en dockningsstation för jobblaptopen. Allt kopplat till en 4K OLED tv.

Okej tack!
Min jobblaptop har HDMI

Jag har 2 skärmar, 27 tums, 165hz
Skärmarna har 1 DisplayPort och 2 HDMI

Mellan den stationära och skärmar kör jag displayport

Om det spelar någon roll är det inget supertvång att jag har 165hz när jag använder jobbdatorn. Bara jag har full prestanda när jag kör på den stationära. Det hade varit skönt att kunna ha samma mus och tangentbord också.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizeel:

Okej tack!
Min jobblaptop har HDMI

Om det spelar någon roll är det inget supertvång att jag har 165hz när jag använder jobbdatorn. Bara jag har full prestanda när jag kör på den stationära. Det hade varit skönt att kunna ha samma mus och tangentbord också.

Tusen tack på förhand!

Då söker du på KVM med stöd för 165 Hz. Som denna på Amazon: https://www.amazon.se/AV-Access-iDock-Computers-DisplayPort/d...

Nu tog jag första bästa men det finns många fler därute. Vanligen så betyder dyrare bättre med fler "features".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
99:e percentilen

Berätta alltid vilken hårdvara som är inblandad när du skapar en sådan här tråd, så blir möjligheterna att hjälpa till större och risken för felköp mindre. Framförallt vill vi känna till skärmarna och laptopen.

Håller precis själv på att färdigställa detaljerna i min setup med samma syfte. Den är i hög grad baserad på en Ugreen CM662, till vilken all min USB-utrustning är ansluten:

• Mus

• Tangentbord

• DAC

• Mikrofon

• Webbkamera

• Stream Deck

Den ena uppströmsporten ("dator 1") är ansluten till min speldator, och den andra ("dator 2") går till min skärm (Philips 32M2N8900). När jag ska jobba hemma behöver jag göra följande:

• Koppla jobblaptopen till skärmens USB‑C-ingång samt den sekundära skärmens HDMI-ingång.

• Ändra till "dator 2" på Ugreen-switchen.

• Ändra källa på skärmarna. (Föredrar att göra det manuellt.)

Finner det tillräckligt smidigt, givet hur ofta jag behöver göra det, och jag slipper eventuellt krångel med att få hög uppdateringsfrekvens, adaptiv synk etc att funka genom en KVM-switch.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizeel:

Okej tack!
Min jobblaptop har HDMI

Tusen tack på förhand!

Storleken på skärmarna är irrelevant för frågeställningen. 🙂
Det är upplösning och Hz, samt typ av bild anslutning som främst avgör hur avancerad KVM du behöver.

Sen som ovan nämnt så kan det vara svårt att hitta en som stöder full uppdateringsfrekvens (om man ska upp på 120Hz och högre), samt så är det inte alltid Gsync, VRR och dylikt stöds. Ibland kan t.o.m. gaming möss och tangentbord inte riktigt lira med alla KVM switchar.

Men iom att du skriver att samtliga datorer och skärmar har HDMI så är det nog enklast att utgå från en HDMI KVM som har stöd för 2 input och 2 output (som minst).

Sök på Amazon och/eller på www.noerdic.se och återkom med vilka modeller du kikar på om du vill ha mer hjälp att reda ut denna djungel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Vill du ha det så enkelt som möjligt så behöver du två saker, en docka/hub och en kwm switch.

Har själv en HP docka som kopplas in i jobbdatorn via en usb-c kabel sen ska en kwm switch införskaffas för att sikta mellan speldator och jobbdatorn.

Då kopplar du in alla skärmar och kringutrustning i kwm switchen sen från kwm switchen till docka/hub samt till din stationära dator. Då blir det en kabel för att koppla in jobbdatorn samt en knapptryckning för att skifta mellan dstorerna.

Angående kwm switch så ska jag införskaffa denna
https://noerdic.se/products/dual-monitor-kvm-switch-2x2-8k60h... (finns modeller med två hdmi också)
Täcker mina behov samt kostar inte hutlöst mycket!
Däremot docka/hub kan det bli svårare, jag lyckades fjäska till mig en via jobbet men enklaste/billigaste är valfri typ-c/thunderbolts hub, dock osäker där vad som finns med stöd för dubbla skärmar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har denna: https://www.avaccess.com/products/idock-c10/ . Har för tillfället endast en skärm så har inte testat med två men ska stödas enligt specen. Det jag tycker är skönt är att det ingår power delivery via USB-C för laptopen så bara att tuta och köra. Jag tycker den funkar klockrent för mina behov, ett snabbt tryck och kopplar över nästan direkt. (2-3 Sek). 165Hhz funkar också för mig vilket är ett stort plus, när jag kollade var de flesta KVMs endast 60hz. Enda lilla buggen/"quirken" är att när jag trycker på byta knappen så registreras ett mellanslag.

Här är en negativ recension av den för att balansera. https://the-gadgeteer.com/2023/11/22/av-access-idock-c10-kvm-...

Jag har inte hans problem med att få bild överhuvudtaget, men sitter på windows både för jobb och privat. Han har ju jätteproblem med "space" inputen men eftersom jag inte byter fram och tillbaka så ofta under dagen så är det ett icke problem för mig. Sitter du på en Mac kanske värt att kolla på andra alternativ men för mig har den varit klockren.