Hur förlänger du livslängden på datorn?

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Jag måste erkänna att jag är rätt dålig på att ta hand om min dator. Det blir oftast bara att jag rycker ut damm när de börjar likna en liten hamster som flyttat in bakom gallret, men precis innan de blivit självmedvetna och gjort revolt. Annars rullar den på tills den gnäller högt nog för att jag ska motivera nästa inköp.

Vad gör ni som faktiskt är mer noga? Byter ni kylpasta regelbundet, blåser rent fläktar, städar systemet och så vidare? Eller är det mest placebo och de få graderna kallare hårdvara gör ändå ingen skillnad - man byter ut komponenterna för frekvent ändå.

Något som varit sant under flera år är mer mjukvara/operativsystem som gör systemet segt än just damm. Jag sitter på över 10 år gammal hårdvara och den med rätt operativsystem är den fortfarande snabb för de jag behöver. Nu har den fått över senaste åren verkar fått hårdvarufel (inget som lyckats lokalisera, byte av operativsystem gjorde de i alla fall bättre) och för min användning skulle ha nytta av en betydligt snabbare cpu och mer ram.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

dammar ur filtrena nån gång ibland.

blåser ur chassit med kompressorn om jag byter hela innehållet så chassit är tomt men har nog inte hänt iaf de senaste ~10+ åren att allt varit urplockat samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Angående klockbatteri så brukar de hålla i ca 5 år. Så jag köper nytt batteri och byter det efter sisådär 3 år så håller den i 5 år till. Bra att fota alla inställningar i bios innan batteriet tar slut utifall inställningarna tappas.

Gör rent dammfilter och blåser rent när jag hör att fläktarna går hårdare än vanligt. Kylpasta byter jag bara om jag måste ta loss kylaren.

Dom flesta UEFI BIOS har i dag backup av inställningar till lagringsmedia som ex. USB...

Mycket smidigare än att skriva upp eller fota.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla alla delarna av datorn så svala som mäjligt, stora dubbla fläktar till CPU, extra fläktar som tar ut värmen ut chassit, undervoltar grafikkort och kör spel med Vsync ON.

Till Laptop'en kör jag med en kylplatta med fläktar i, annars throttlar de ofta om man kör mer krävande grejer.

Har byggt datorer många år (sedan apple II ) för hemmabruk, det som har gått sönder mest historiskt sett är 1: grafikkort med stor marginal , 2: gamla HDD, 3: ddr3 minnen, 4: power supply.

Har mest spelat på mnina stationära maskiner, och olika laptop's för jobb.

Permalänk
Medlem

Städar datorn 1-2 gånger per år (bara blåser rent).
Finns inget speciellt att göra för att "förlänga" livstiden på en dator direkt. (om vi nu inte pratar om byta ut komponenter osv såklart).

Permalänk
Medlem

På min och sambons dator så är det Chassi byte varje 1-2 år och på min så plockar jag bort "sido fronten" på mitt nuvarande H6 Flow och sköljer av den.

Annars på dom äldre barnens datorer så gör vi absolut noll! När dom väl kleggat igen totalt så är det ändå mer eller mindre dags för uppgradering! Med ett undantag vilket är mellan grabbens 5600x stock kylare som sätter igen på ca 6-7 månader, men då är det bara bort med sidåplåten och inte med damsugaren medans man håller emot fläkten så kör den på ett halvår till efter det

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Gör i princip aldrig någonting. Om jag av någon anledning öppnar datorn och ser att den (allt som oftast) allt inuti är täckt med ett tjockt lager damm så blåser jag ur den "manuellt" vilket innebär att jag samtidigt passar på att täcka allt i datorn med ett tunt lager saliv.

Kylpasta byts bara om jag av någon anledning tar loss fläkten vilket också är något som i princip aldrig händer.

Har ändå halft väldigt få problem med mina datorer och de används ofta, i någon form, betydligt längre än många kanske skulle gissat. T.ex har mina föräldrar fått ärva, och kör dagligen, min 17-18 år gamla Q6600 baserade dator och förutom att den fastnar i POST någon gång ibland och antagligen inte går uppdatera till windows 11 fungerar den fortfarande utmärkt för deras behov.

Permalänk
Medlem

Gör rent dammfilter. That's it. Eller, när jag byggde nytt helt nyligen så återanvände jag min nh-d14 så fick då för mig att ta ut både min och fruns dator och blåsa ur med kompressorn... Hade aldrig hänt annars haha. Var rätt roligt dock. Och tillfredsställande.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Brukar ta bort damm när jag öppnar datorn och det är inte så ofta. Filtren brukar jag rengöra ibland men inte alls ofta heller.
Så länge den går som den ska så ser jag ingen anledning.

Förr var det mer roligt att pilla i datorn, nu är det mest bara jobbigt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Kylpasta byts en gång per år, kuddar byts aldrig. Blåser ur datorn med tryckluft en gång i månaden utomhus. Köper bara AMD då de tenderar att hålla längre än Intel.
Uppgraderar endast flaskhalsar i datorn, köper aldrig helt nytt.

Fläktar kör jag Noctua och de har inte gått sönder (10 år gamla) än så länge, ska dock sägas att jag kör dem vääääldigt längsamt så de inte hörs.

Diskarna i servrarna går sönder hela tiden men de ersätts med nya större så fort de slitits ut.

Permalänk

Blåser rent typ en gång i halvåret, rengör filter varannan vecka eller när jag ser att det blivit ett lager damm.
Annars inget speciellt.

Permalänk
Medlem

Förut var det en klassiker att installera om Windows och slänga in lite mer RAM för att få maskinen att leva längre.

Nu tycker jag utvecklingen har stannat av lite, så det är som några andra redan nämnt om återhållsamhet. Började fundera på att uppgradera redan 2023. Tittade på de generationer grafikkort som fanns då. Velade fram och tillbaka, och bestämde att GTX1080 klarar sig bra länge till.
Nöjde mig länge att inte spela de senaste spelen jag spanat in på maxade inställningar. Sparade dem på önskelistan till senare tillfälle, och spelade mindre krävande spel tillsvidare. Spelade mest WoW Classic och andra äldre spel ändå...

1,5 år senare kliade det för mycket i fingrarna för att motstå. Nu är det dags att beta av listan med Cyberpunk 2077, Kingdom Come Deliverance 2, med flera.

Annars är det väl att hantera grejerna varsamt och hålla dom rena. Som med allt annat man äger och vill bevara.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Görs minst en gång per år eller när jag byter ut någon komponent:
Installerar om OS
Blåser ut datan på damm och här brukar jag även lägga ny kylpasta på CPU kylaren.

Övrigt:
Ställer in fläktkurva i bios så örat får vila och att fläktarna inte går på max.
Kört med V-sync (på) nu senaste tiden. Sparar livslängden av GPUn och ev övriga komponenter.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Cooled by Noctua | ASUS ROG XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE

Permalänk

Fråga till er som byter kylpasta regelbundet:
Gör ni objektiva mätningar före och efter, och vilken storleksordning av skillnad ser ni vid jämförbar belastning?

Detta från någon som tycker grafikkortet verkar stabilisera sig vid ungefär 65 grader vid fullt utnyttjande, med fem år gammal originalkylning (luft). CPU verkar hamna runt 55 grader i mina spel (vatten; också ca fem år)

Permalänk
Medlem

Skapat övertryck i lådan och fåtal intag vid dammfilter = nästan noll underhåll.

Byter aldrig kylpasta, smetar på samma tub med AS5 som jag köpte 2011 vid varje kylarmontering och den håller i all evighet

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"Luft på burk" är en flyktig aerosol, se till att köpa så att ni har innan miljölagstiftning förbjuder försäljning till konsument, alternativt investera i en liten kompressor (finns billigt på Biltema).

Dammfilter måste man underhålla, enkla att ta ut utan att behöva öppna burken oftast, dammsugs snabbt av.

Permalänk
Skrivet av Phiphler:

alternativt investera i en liten kompressor (finns billigt på Biltema).

Glöm inte vattenavskiljare!
När trycket förändras i atmosfärisk luft, förändras också temperaturen och daggpunkten: kompressorn kommer skjuta vattendroppar på din elektronik om du inte aktivt förhindrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Glöm inte vattenavskiljare!
När trycket förändras i atmosfärisk luft, förändras också temperaturen och daggpunkten: kompressorn kommer skjuta vattendroppar på din elektronik om du inte aktivt förhindrar detta.

Helt korrekt! Mycket viktigt att köpa till detta om din kompressor inte kommer med den.

Permalänk
Medlem

Gör ni objektiva mätningar före och efter, och vilken storleksordning av skillnad ser ni vid jämförbar belastning?

Detta från någon som tycker grafikkortet verkar stabilisera sig vid ungefär 65 grader vid fullt utnyttjande, med fem år gammal originalkylning (luft). CPU verkar hamna runt 55 grader i mina spel (vatten; också ca fem år)

Med mitt användningsmönster får jag tyvärr ganska snabb degradering av kylpastan, så efter ett år eller så brukar temperaturerna ha krupit upp en 8-10 grader jämfört med ny, färsk pasta. Funderar på att gå över till något i stil med Kryosheet för att slippa byta kylpasta. Jag kör en hel del folding@home på både CPU och GPU vilket leder till att datorn jobbar för fullt i 7-8 timmar varje dag, ibland upp till 12-15 timmar, sen en del spelande och videopillande ovanpå det. Jag misstänker att hade jag slutat med folding hade jag inte behövt byta kylpasta på flera år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Senast bytte jag på ASUS 2070 super dual.
Den värmethrottlade snabbt innan så det var ett problem snarare än regullärt byte, kortet var bara 4 år då, prestandavinsten var enorm.
Skillnaden i idle fick jag till 20C.
I äldre prylar (7+ år) har jag oftare uppnått liknande skillnader före och efter.
Det är riktigt tillfredsställande att kunna samtidigt få ur mer prestanda ur prylar och få kylningen tystare.

Även bytt på en steam deck, inte gammal alls men gjorde märkbar skillnad, jag gillar inte fabrikspasta, verkar ofta inte vara jättebra.

Blir ju inte alltid såna skillnader, jag tycker också det är skönt att sakerna är underhållna istället för vänta på värmeproblemen först.

Permalänk
Medlem

Använder en uppladdningsbar "air duster" från AliExpress någon gång per år. Nu är det dessutom mindre damm i datorn sedan jag printade fötter så att chassit står 6 cm från golvet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz