Ej boot efter uppdatering av BIOS Z390-f GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bootar den inte om du enbart har SSDn med Windows inkopplad?

Nej, bootar endast om jag tvingar den med ”boot override”.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag förmodar att CSM är aktivt just nu. Kan du stänga av det?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, det är inaktiverat. UEFI är aktiverat.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

Nej, det är inaktiverat. UEFI är aktiverat.

Vad har du för val i menyn längst ner i bild 1?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för val i menyn längst ner i bild 1?

Menar du ”Boot Sector (MBR/GPT) Recovery Policy”?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

Menar du ”Boot Sector (MBR/GPT) Recovery Policy”?

Ja, för disken måste vara GPT för att vara UEFI kompatibelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så ser det ut:

Provade ändra nu till ”Auto Recovery”, men förgäves.

Här är bilden som svar p din tidigare fråga:

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

Så ser det ut:

<Uppladdad bildlänk>

Provade ändra nu till ”Auto Recovery”, men förgäves.

Här är bilden som svar p din tidigare fråga:

<Uppladdad bildlänk>

Hmm, märkligt. Enligt din föregående bild i nedan inlägg så ändrades bl.a. AMI native nvme driver inställningen, och den borde synas bland boot inställningarna.
Kan du se den någonstans?

Skrivet av lanchid:

”Optimized defaults” är märkliga inställningar, tycker jag:

<Uppladdad bildlänk>

Vågar man?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hmm, märkligt. Enligt din föregående bild i nedan inlägg så ändrades bl.a. AMI native nvme driver inställningen, och den borde synas bland boot inställningarna.
Kan du se den någonstans?

Just det. Jag gjorde inte den ändringen, utan ändrade övrigt manuellt.
Nytt är nu att bootlistan är helt tom. Fortfarande kan jag lyckligtvis boota med override-funktionen.

AMI native nvme driver är tydligen ON:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här ser man det på rätt plats. Och nu är systemdisken tillbaka på plats i listan:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ser du också betydligt fler än 1 disk inkopplad? Tycker jag ser minst 3 diskar bland dom där bilderna?
850
870
Hitachi
WDC

Samt kanske även en CD/dvd/blueray

EDIT: 4 diskar till och med

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

Här ser man det på rätt plats. Och nu är systemdisken tillbaka på plats i listan:

<Uppladdad bildlänk>

Så det löste sig nu efter att du verkställde Load optimized defaults?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ser du också betydligt fler än 1 disk inkopplad? Tycker jag ser minst 3 diskar bland dom där bilderna?
850
870
Hitachi
WDC

Samt kanske även en CD/dvd/blueray

EDIT: 4 diskar till och med

Ja, jag har kopplat in dem en efter en efter windows 11-installationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så det löste sig nu efter att du verkställde Load optimized defaults?

Inte alls! Jag måste gå via BIOS varje gång för att boota Windows genom en ”boot override”. Nånting är knas. Måste jag vänta tills nästa BIOS-version släpps för att få rätt på det här?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

Inte alls! Jag måste gå via BIOS varje gång för att boota Windows genom en ”boot override”. Nånting är knas. Måste jag vänta tills nästa BIOS-version släpps för att få rätt på det här?

Då hade jag testat att göra en total clr CMOS.

Hjälper inte det så hade jag kopplat ur alla andra diskar och installerat om Windows 11 igen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Installerade du alltså senast med CSM påslaget, och har nu slagit av det? Med tanke på inlägg #3.
Då kan problemet vara att Windows inte skapat någon boot-entry i NVRAM/UEFI vid installation (eftersom det inte var i UEFI-läge).

Det minst komplexa sättet att skapa det är att installera om Windows i UEFI-läge, men det ska gå att skapa ett med bcdboot också.

OBS att du sannolikt måste ha CSM avstängt för dessa stegen.
Jag hittar inga exakta instruktioner för detta, men jag tror att det skulle funka om du startar Windows i recovery-läge (starta som du brukar, sen kollar du under System > Recovery (Återställning tror jag det är på svenska) i Inställningar-appen för att starta om i det avancerade läget.

Därifrån bör du kunna mounta EFI-partitionen, antingen med mountvol S: /S eller om det misslyckas, mer komplext manuellt med diskpart. Kommandon som krävs i diskpart isåfall är:
list disk
select disk 0 (t ex -- välj baserat på storleken)
list vol
select vol 1 (t ex, byt ut 1 mot siffran på den volym som har "System" under "Info")
assign letter=S
exit

Sedan bör du ha EFI-partitionen under S: och kan du köra kommandot som gör själva ändringen:
bcdboot C:\Windows /S S: /F UEFI

... förutsatt att Windows ligger på C: även när du startat i detta läget.
Hoppas att det funkar!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

När jag hade ett ännu äldre moderkort som jag skulle boota olika OS från blev det knas väldigt ofta. Enda sättet att få rätsida på det var att starta en linux och använda kommandot efibootmgr för att lägga till rätt saker. Ibland var det så konstiga värden inskrivna i NVRAM (?) att jag var tvungen att nolla cmos, det nämns ovan och det kanske kan vara en lösning.
Man kan tycka att det inte ska behövas. Men kanske finns det program liknande efibootmgr till Windows som kan ge lite mer fason på det hela (jag upplevde Windows bcdedit som sämre, men det kanske bara var jag)

bcdedit /v /enum firmware

kan man prova i terminalfönster i windows, bör nog köras som administratör

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Men kanske finns det program liknande efibootmgr till Windows som kan ge lite mer fason på det hela (jag upplevde Windows bcdedit som sämre, men det kanske bara var jag)

Jo, bcdboot är motsvarigheten, åtminstone vad gäller att lägga till Windows i listan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

@lanchid
Har du provat något så enkelt som att ansluta din BOOT-disk till SATAport 1/3/4 istället för att den är inkopplad i port 5?

Det kan eventuellt även vara värt att prova ansluta det optiska läsaren till en SATA-port senare i kedjan än bootdisken.
Ser inte riktigt varför det skulle vara ett krav på att vara i sådan ordning nu mera men vem vet, det kanske finns något i BIOS-koden som ligger kvar sedan gammalt...

Permalänk
Medlem

”Nolla cmos” är det samma som ”clr cmos”? Vad jag gjorde var att ta ur batteriet och vänta i 20 minuter med att sätta i det igen. Har det samma verkan?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Skrivet av lanchid:

”Nolla cmos” är det samma som ”clr cmos”? Vad jag gjorde var att ta ur batteriet och vänta i 20 minuter med att sätta i det igen. Har det samma verkan?

Ja.

Datorn ska vara strömlös när batteriet tas ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Installerade du alltså senast med CSM påslaget, och har nu slagit av det? Med tanke på inlägg #3.
Då kan problemet vara att Windows inte skapat någon boot-entry i NVRAM/UEFI vid installation (eftersom det inte var i UEFI-läge).

Det minst komplexa sättet att skapa det är att installera om Windows i UEFI-läge, men

Det är mycket möjligt att BIOS-inställningarna vid installation var som beskrivet i inlägg #3.
Om jag inte minns fel var jag tvungen att använda ”boot override” även för att få usb-stickan med installationsprogrammet att boota. Tyder det på något särskilt i sammanhanget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det minst komplexa sättet att skapa det är att installera om Windows i UEFI-läge, men det ska gå att skapa ett med bcdboot också.

OBS att du sannolikt måste ha CSM avstängt för dessa stegen.
Jag hittar inga exakta instruktioner för detta, men jag tror att det skulle funka om du startar Windows i recovery-läge (starta som du brukar, sen kollar du under System > Recovery (Återställning tror jag det är på svenska) i Inställningar-appen för att starta om i det avancerade läget.

Därifrån bör du kunna mounta EFI-partitionen, antingen med mountvol S: /S eller om det misslyckas, mer komplext manuellt med diskpart. Kommandon som krävs i diskpart isåfall är:
list disk
select disk 0 (t ex -- välj baserat på storleken)
list vol
select vol 1 (t ex, byt ut 1 mot siffran på den volym som har "System" under "Info")
assign letter=S
exit

Sedan bör du ha EFI-partitionen under S: och kan du köra kommandot som gör själva ändringen:
bcdboot C:\Windows /S S: /F UEFI

... förutsatt att Windows ligger på C: även när du startat i detta läget.
Hoppas att det funkar!

Och Windows kommer hädanefter att boota från S:?
Det känns obeprövat. Jag är heller inte som fisken i vattnet med kommandotolken. Men varför inte testa. Det får bli om några dagar då jag har annat just nu.
Min C: ligger som disk 4 förresten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör detta i powershell och kolla vad du får för resultat.

Om du får MBR kan du konvertera disken till GPT.
Först kör en koll. Kör i CMD som admin.

Validate (Optional but Recommended): Type MBR2GPT /validate /disk:X /allowFullOS and press Enter, replacing X with the disk number you want to convert (e.g., 0 for Disk 0).

Sen konvertera.
Convert: If validation is successful, or for immediate conversion, type MBR2GPT /convert /disk:X /allowFullOS and press Enter.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanchid:

Det är mycket möjligt att BIOS-inställningarna vid installation var som beskrivet i inlägg #3.
Om jag inte minns fel var jag tvungen att använda ”boot override” även för att få usb-stickan med installationsprogrammet att boota. Tyder det på något särskilt i sammanhanget?

Hm, vet inte. Det låter ju inte rätt, så kanske ett tecken på att något är lite knas. Visserligen så har jag inte testat att boota USB-sticka utan override på mina senaste moderkort; har dem alltid efter system-SSD i bootordningen och kör override när jag faktiskt vill boota från dem. Inte uteslutet att det är normalt (på Asus-kort åtminstone), men förhoppningsvis kan någon flika in här.

Skrivet av lanchid:

Och Windows kommer hädanefter att boota från S:?
Det känns obeprövat. Jag är heller inte som fisken i vattnet med kommandotolken. Men varför inte testa. Det får bli om några dagar då jag har annat just nu.
Min C: ligger som disk 4 förresten.

Nja, på sätt och vis bootar den redan från S: isåfall då det är boot-partitionen för Windows. Du kommer inte se till någon S: i Windows när det är klart.

Det är bokstavligt obeprövat, åtminstone från min sida. Att installera om (bör väl gå att installera "över" och inte förlora något) är som sagt simplare/säkrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att stänga av 'fast boot'.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör detta i powershell och kolla vad du får för resultat.

<Uppladdad bildlänk>

Om du får MBR kan du konvertera disken till GPT.
Först kör en koll. Kör i CMD som admin.

Validate (Optional but Recommended): Type MBR2GPT /validate /disk:X /allowFullOS and press Enter, replacing X with the disk number you want to convert (e.g., 0 for Disk 0).

Sen konvertera.
Convert: If validation is successful, or for immediate conversion, type MBR2GPT /convert /disk:X /allowFullOS and press Enter.

Tack, men min disk är GPT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag skulle testa att stänga av 'fast boot'.

Har haft det avstängt. Samma skit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, på sätt och vis bootar den redan från S: isåfall då det är boot-partitionen för Windows. Du kommer inte se till någon S: i Windows när det är klart.

Det är bokstavligt obeprövat, åtminstone från min sida. Att installera om (bör väl gå att installera "över" och inte förlora något) är som sagt simplare/säkrare.

Tack! Jäklar vad man lär sig här i forumet.

Visa signatur