Ej boot efter uppdatering av BIOS Z390-f GAMING

Permalänk
Medlem

Ej boot efter uppdatering av BIOS Z390-f GAMING

Lyckades installera Win 11 ovanpå Win 10 häromdagen. Ville vara riktigt ordentlig och uppdatera bios också. Det skulle jag inte ha gjort.
Nu har jag suttit i två dagar och försökt få Windows att boota. Tror jag provat ändra det mesta av inställningarna i bios, men förgäves.
Moderkortet är ASUS Z390-f gaming, bios version 2102.
CPU: Intel i7-8700@3.2GHz.
Windows 11 på SSD Samsung 860 EVO 250 GB.

Trodde att bios åtminstone skulle kunna boota Windows över Ethernet, men det verkar inte heller funka nu.
Jag har kört fast rejält kan man säga.
Tacksam för hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du hade CSM (Legacy) aktivt och att det nu efter uppdateringen av BIOS är inaktiverat så att du kör UEFI läge istället.

Då är din disk förmodligen partitionerad i MBR och behöver i så fall konverteras till GPT för att kunna boota.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att konvertera disken till GPT för att kunna installera Win11, så det ska vara klart.
Med CSM och UEFI råder förvirring. Innan uppdatering av bios kunde jag boota endast med följande inställningar:
Launch CSM=Enabled
Boot Device Control=UEFI only
Boot from Network Devices=UEFI only
Boot from Storage Devices=UEFI only
Boot from PCI-E/PCI Expansion Devices=Legacy only

Säkert är åtminstone att jag i nuläget provat båda alternativen, utan att lyckas boota.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanchid:

Säkert är åtminstone att jag i nuläget provat båda alternativen, utan att lyckas boota.

Vad menas med provat båda?

CSM ska vara disabled.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad menas med provat båda?

CSM ska vara disabled.

Med båda menar jag CSM=enabled såväl som CSM=disabled.
Provade alldeles nyss att stänga av CSM igen, men Windows bootar fortfarande inte. Dock kunde jag i det läget få bios att starta PXE på IPv4 och sedan IPv6, men utan att få svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanchid:

Med båda menar jag CSM=enabled såväl som CSM=disabled.
Provade alldeles nyss att stänga av CSM igen, men Windows bootar fortfarande inte. Dock kunde jag i det läget få bios att starta PXE på IPv4 och sedan IPv6, men utan att få svar.

Har eller har du haft flera diskar i datorn? Tänker om boot sektorn har lagt sig på en annan disk än den som Windows ligger på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har eller har du haft flera diskar i datorn? Tänker om boot sektorn har lagt sig på en annan disk än den som Windows ligger på.

Ja, jag har flera diskar. Enbart disken med Win11 kommer upp som bootbar i listan i bios. Betyder det att bootsektorn ligger på den disken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanchid:

Ja, jag har flera diskar. Enbart disken med Win11 kommer upp som bootbar i listan i bios. Betyder det att bootsektorn ligger på den disken?

Vet inte, är den kvar i listan om du kopplar ur/bort alla andra diskar?

Om inte annat funkar så hade jag kopplat ur alla andra diskar och installerat om Windows med enbart en disk inkopplad, och sen kopplat in övriga diskar i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vet inte, är den kvar i listan om du kopplar ur/bort alla andra diskar?

Om inte annat funkar så hade jag kopplat ur alla andra diskar och installerat om Windows med enbart en disk inkopplad, och sen kopplat in övriga diskar i efterhand.

Ska prova det.
Kanske blir det så till sist. Köpa Windows 11 och installera på nytt. Tråkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanchid:

Ska prova det.
Kanske blir det så till sist. Köpa Windows 11 och installera på nytt. Tråkigt.

Varför köpa? Är Windows redan aktiverat så bör det bli det igen även om du installerar om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför köpa? Är Windows redan aktiverat så bör det bli det igen även om du installerar om det.

Okej. Typ ladda ner Win11 på en annan dator och lägga det på en sticka, sedan ange produktnyckeln som jag har för Win10?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanchid:

Okej. Typ ladda ner Win11 på en annan dator och lägga det på en sticka, sedan ange produktnyckeln som jag har för Win10?

Korrekt. Om du var och är inloggad med MS konto så behöver du inte ens ange nyckeln, då synkas och aktiveras det automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanchid:

Ska inte behövas ange någon produktnyckel om du aktiverat datorn en gång tidigare med samma moderkort. MS-konto var inte nödvändigt i januari för att få aktiveringen att funka automatiskt när det finns internet tillgängligt, men kanske har ändrats och är som @shugge skriver nu.