Veckans fråga: Vilken komponent ska du uppgradera härnäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det som inte går att använda menar du? Vilken plattform pratar vi om?

Ska man köra fyra DDR5-stickor i några högre hastigheter så behöver man börja med att köpa ett kit, där tillverkaren testat att minnena funkar tillsammans med andra minnen. Det finns alltså variabler som kunden inte ser som påverkar hur kompatibla minnena är med varandra.

AMD verkar ju generellt vara inkapabla att nå lika höga minneshastigheter som Intel, men utöver det är det samma grundproblem som inte har med CPU- eller moderkortstillverkaren att göra, att flera minnesmoduler gör det successivt svårare att hitta likadana som presterar tillräckligt likadant.

En korrigering. Om du ska köra fyra minnen i ett AM4 eller AM5 system så blir det att skruva ner minneshastigheten. Troligen ända ner till JEDEC standard.

När det gäller Intel är situationen lite annorlunda. Core generationerna har en minnes kontroller som klarar högre hastighet på minnet med både två och fyra stickor. Men de är också mer i behov av snabba minnen, medan AMD processorerna klarar sig bättre med långsammare minnen.

Sedan kommer vi till Core Ultra processorerna som är dom som verkligen kan köra snabba minnen. Det kräver dock att du använder minnen med en ny sorts access standard kallat CUDIMM. Dessa kan köras i hastigheter över 10000 MT. om du försöker använda CUDIMM minnen på ett AM5 moderkort så antingen fungerar det inte alls, eller så varnar BIOS att icke kompatibelt minne är installerat och minneshastigheten är satt till 4200 MT eller lägre.

Core Ultra processorerna är också ännu mer i behov av snabba minnen än vad Core generationerna 12 till 14 var. Så hard du en Core Ultra processor så finns det en god anledning att betala de extra pengar som CUDIMM kostar. Men om du har en AMD processor, och speciellt om det är en X3D modell så gör snabbt minne inte lika stor nytta. Och om du vill ha fyra minnes moduler så är det bara att inse att du antagligen får slå av EXPO för att det ska fungera överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

På sikt GPU när jag känner att mitt 4070Ti inte håller måttet, men än så länge mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

Efter att för någon månad sedan ha uppgraderat till 5090 och en 7900x3d, samt 64gb ram så känner jag mig safe för en lång tid framöver

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 9800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000mhz 64GB, Asus 5090 TUF,
🖥️ → MSI MAG 341CQP QD-OLED 34" 175hz
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blahorga:

En korrigering. Om du ska köra fyra minnen i ett AM4 eller AM5 system så blir det att skruva ner minneshastigheten. Troligen ända ner till JEDEC standard.

AM4 är väl inte fullt lika petig som AM5? Jag körde 3200 på min 5800X och kör 3133 på min 5800X3D, både via CL14. JEDEC klarar visserligen 3200 men då i CL20 och uppåt.
Blandade minneskit dock, ett 3000 och ett 3600.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS