Veckans fråga: Vilken komponent ska du uppgradera härnäst?

Permalänk
Medlem

GPU ligger som klar etta, förutom kanske lite mismatch saker som jag vill rätta till.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Det är tillfälligheter som styr när jag uppgraderar.
Jag kanske får för mig att köpa mer lagring eller en OLED-monitor om det dyker upp något bra erbjudande.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera grafikkortet som inte klarar av riktigt alla spel jag har i mitt bibliotek, men har ingen brådska för jag har fortfarande en stor backlog som jag försöker spela igenom

Vill hitta en bra ersättare till det fläktlösa NVidia 9800 GT 1GB som sitter i burken nu, men finns inte jättemånga fläktlösa som verkar vettiga. Behöver förvisso inget kraftfullt kort, men hade varit fint om det klarade av DX12 spel iallafall, för det gör inte mitt nuvarande

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Mitt AM4-moderkort har nått vägs ände. Kör med en 5800X3D, så nästa gång det behöver förbättras blir det att byta ut moderkort, CPU och RAM. Räknar med att klara mig ett år till eller så.

Skrivet av norrby89:

Moderkort, cpu och minne! Börjar märkas att 5800x3d är lite slö i flera spel! mitt 7900xt får högst troligast hänga med ett tag längre

Jag tycker ni ska ta en funderare till ifall ni inte ska slå till på nytt ganska snart. Så kan jag köpa processorn från någon av er

Permalänk
Snusfri

Planen är att bygg en helt ny burk så då blir det typ allt.
Kanske spar några SSD'er men förmodligen blir allt nytt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på något. Har uppgraderat datorn till så som jag vill ha den. Jag borde vara nöjd. Men om nästa genereation AMD GPU är herrejösses så blir det nog en sån.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag tycker ni ska ta en funderare till ifall ni inte ska slå till på nytt ganska snart. Så kan jag köpa processorn från någon av er

hahaha ja kan tänka mig att 5800x3d lär gå upp i pris på begagnat marknaden ganska ordentligt nu när 5700x3d har utgått och ändå är riktigt potenta cpuer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från Intel 9700K till Ryzen 9800x3d, jisses vilken skillnad!

Visa signatur

Ryzen 9800x3d :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk

Man vill alltid uppgradera men känner inget behov alls sitter på en gammal i5 13600 med 16 gig ddr4 3200 mhZ och ett 3080Ti med powerlimit på 60% . Har kraft så det räcker kan ju köra standard 100% power på grafikkortet men har inget behov alls. Tror oavsett vad jag än byter ut så kommer kommer antagligen CPU eller Gpu flaska om jag byter ut någon av dom eller har jag fel ?

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Bytte Kylare för 3 veckor sedan då min gamla slutat hålla kontakt med processorn... Blev ingen bättring av ny pasta eller ny fläkt. Misstänker att fjäderanordningen som skulle spänna ned kylaren blivit utmattad.
Nytt chassi står högst upp på önskelistan just nu. Blir nog en större uppgradering på några år. Har en AM4 just nu och räknar med att det moderkortet och processorn räcker i 2-3 år till.. Sen blir det att fundera på Moderkort, processor, minnen...

Permalänk
Medlem

Sitter och håller tummarna på att det blir ett lite trevligare pris på 5950X till Black Friday. Blir ett rejält lyft från 5600X.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Velar mellan att uppgradera grafikkortet i stationära från GTX 1660 Ti till RTX 4060 eller ersätta en bärbar med RTX 2060 med något i nivå med RTX 4060. Är bara lite irriterad på att allting upp till xx70 så länge kört med 8 GB VRAM.

Permalänk
Medlem

Har ingen nvme-ssd, bara Sata. Så där kan jag få en snabbare systemdisk, så det är väl nästa sak. Men behöver 2TB och inte sämsta skräpet så får avvakta, kan inte försvara det ekonomiskt.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Inget planerat. (Varit nöjd med mobo och cpu sen sena 2023, hittat gpu och chassi jag gillar nyligen, har all lagring jag behöver, har Oled även om jag inte är helt säker på att det var en uppgradering från ips, tänker inte beställa 64GB DDR5 "bara för att"). Det blir dock intressant att se Zen 6 samt huruvida Asrock mördar även sådana X3D-er.

(Men en sån tur att det släppts en sån otrolig mängd objektiv det senaste året : P )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Har ingen nvme-ssd, bara Sata. Så där kan jag få en snabbare systemdisk, så det är väl nästa sak. Men behöver 2TB och inte sämsta skräpet så får avvakta, kan inte försvara det ekonomiskt.

Om signaturen stämmer med Z68-chipset så kan du inte använda NVMe, åtminstone högst sannolikt inte som systemdisk. Passar nog bäst att ta i nästa dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Röstade på annat, då jag med största sannolikhet kommer att bygga helt nytt system när det väl är dags. Sitter på AM4 plattformen och har en 5800X3D, så det finns ju inget bättre att uppgradera till (för gaming). Skulle i.o.f.s. inte tacka nej till ett kraftfullare grafikkort, men det lär endast hända om det jag har pajar eller att jag lyckas vinna ett i nån tävling eller liknande. Annars blir det nybygge som gäller (med kraftfullare komponenter över lag).

Permalänk
Medlem

Ingenting, eller snarare allt. Blir en ny dator nästa gång.

Permalänk
Medlem

Har tänkt försöka hålla ut till AM6 och sedan skaffa nytt moderkort, RAM och CPU, men får se hur det går. Iofs kan det kanske vara en fördel att gå på AM5 mot slutet av sockelns liv också, när alla initiala buggar och problem fixats och priserna gått ner.
Nuvarande system funkar dock perfekt för mina behov, spelar inga onlinespel där jag behöver 785 FPS.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om signaturen stämmer med Z68-chipset så kan du inte använda NVMe, åtminstone högst sannolikt inte som systemdisk. Passar nog bäst att ta i nästa dator.

Du har fullständigt rätt i det, har dock en PCIe-adapter till den datorn och har hittat en patchad BIOS som påstås lösa boot (men har inte vågat prova); lade NVMe-idén i malpåse då z68-datorn nu är HTPC/speldator för barnen (funkar mycket bra för exempelvis Split Fiction). Köpte på mig ett annat MB+CPU+RAM i september åt mig själv, ska nog uppdatera signatur. Fattar det som att NVMe ska göra en del för "flytet" i datorn, även om det flyter på rätt bra speciellt när datorn varit igång ett tag och det mesta är i RAM. Spelar väl egentligen ingen roll att det tar 2 sekunder att starta MS Word istället för knappt 1 sekund...

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Du har fullständigt rätt i det, har dock en PCIe-adapter till den datorn och har hittat en patchad BIOS som påstås lösa boot (men har inte vågat prova); lade NVMe-idén i malpåse då z68-datorn nu är HTPC/speldator för barnen (funkar mycket bra för exempelvis Split Fiction). Köpte på mig ett annat MB+CPU+RAM i september åt mig själv, ska nog uppdatera signatur. Fattar det som att NVMe ska göra en del för "flytet" i datorn, även om det flyter på rätt bra speciellt när datorn varit igång ett tag och det mesta är i RAM. Spelar väl egentligen ingen roll att det tar 2 sekunder att starta MS Word istället för knappt 1 sekund...

Tror inte du kommer märka nån skillnad mellan SATA SSD och NVMe på att starta Word.

Permalänk
Medlem

Funderar på byte från Ryzen 7800x3D till 9800x3D. Men är det vet det?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det som går sönder eller börjar kännas gammalt och trött först.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Funderar på byte från Ryzen 7800x3D till 9800x3D. Men är det vet det?

Låter hyfsat oprisvärt... Nog värt att åtminstone hålla ut till AM6 som ryktas ha 12 kärnor per CCD?

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Beställde varsin 5700X3D i början av september, frun och jag (har 5600X idag)... "Beräknas i lager" på Komplett flyttas fram hela tiden, eftersom de inte produceras längre.Nu senast flyttades det från fredag till på lördag.

Vore bra om de iaf fick tag i en åt frun, som nyligen köpt 64GB nytt DDR-4-minne till sin dator.

Annars får vi väl kika på BF, på 9800X3D, med minne och moderkort, men då drar det iväg i pris från "överkomligt" till "villhöööver".

Mjaa dom gjorde så ett par veckor innan det också.. som tur fick man fatt på en 5800x3d.

Nästa inköp blir 4k-skärmar.

Permalänk
Medlem

Blev valet Annat. Jag ska komplettera min stationära med ett PCI-E kort för WiFi 7 och Bluetooth 5.4.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Rekordmedlem

Mjukvara ? Har svårt för interfacedesignen i win 11 och har åtminstone en modern dator som inte klarar de officiella kraven för 11an så den får kanske Linux som huvud os.
En firmwareuppdatering till ljudsystemet kopplat till datorn har lagt till stöd för Dirac Live ART och jag hoppas de kör nått BF erbjudande för då köper jag nog en licens för att uppgradera det till ART.
Är även lite sugen på en Mac mini, kanske det är bättre att lära sig Mac än att försöka lära sig win 11.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir nog grafikkort. Vet inte om man ska vänta till black friday. Har dock inte något krävande spel jag vill spela som motiverar nytt köp atm🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skumt, samt trist! Av ren nyfikenhet, vad är det för moderkort, Gigabyte…?

Nä, MSI (X870-P Wifi). Dessutom dör wifikortet vid omstart då och då vilket kräver en CMOS-reset så det är kanske lika bra att jag klarar mig på 64gb för annars hade det tagit ÄNNU längre tid att träna om minnena två gånger (en p.g.a. reset och en för att akivera EXPO igen).

Jag håller lite koll på när jag köpte det och tänkte att jag ska skicka in en RMA på det nånstans i närheten av att ett år gått och hoppas på att det moderkortet inte längre finns i lager så att jag slipper det.

Eventuellt är det kanske moderkortet jag skulle jobba på att försöka byta ut först...

Permalänk

Vill/skulle behöva uppgradera tillen AM5-rigg för de nya AAA-titlarna som kommer nu. Och för att även klara av att spela Black hawk down.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hehe, 5800X3D är kanske den nya 2500k?
Kolla på Tradera, de säljs där lite då och då, jag letar efter en till min son.
Känns lite tryggare att köpa en 5800X3d begagnad då de inte är så överklockinings-vänliga.