Ryzen 9 9950X3D2 och 7 9850X3D kan lanseras snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

Var du med på Q6600 tiden?

Eller Celeron 300A-tiden

Det är väl först på senare år med diverse "boost"-teknologier som vinsten med överklockning försvunnit rätt mycket då tillverkarna redan pressar processorerna så hårt det går inom vissa ramar för strömförbrukning och temperatur. Numera tjänar man oftast mer på att undervolta, då det ger boost-algoritmen mer utrymme.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Eller Celeron 300A-tiden

Det är väl först på senare år med diverse "boost"-teknologier som vinsten med överklockning försvunnit rätt mycket då tillverkarna redan pressar processorerna så hårt det går inom vissa ramar för strömförbrukning och temperatur. Numera tjänar man oftast mer på att undervolta, då det ger boost-algoritmen mer utrymme.

Haha. Ja nu snackar vi nostalgi
Dagens * boost* på cpu. Var dåtidens överklocknings potential för konsumenter mer eller mindre

Visa signatur

ROG Swift OLED PG32UCDM. Amd 7800X3d Amd 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför uppgraderade du till en 7600 då, kanske klarat dig med ditt ännu äldre system om du har spartanska behov. Låter lite som den är overkill för dig.

Jag uppgraderade för att jag ville uppgradera. Godkänner du det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xibit:

Var du med på Q6600 tiden?

Fast även då var väl prestandan en stor del av poängen, inte bara "klocka för att"? Jag var med sedan Celeron 300A-tiden (hade dock en 333 själv) och har köpt ett flertal processorer för OC, men jag skulle ju inte köpa en CPU som ligger efter toppmodellerna (efter OC) bara för att den klockar bättre procentuellt. Att nå prestanda som är högre än dem till en bråkdel av priset var ju en stor del av det roliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast även då var väl prestandan en stor del av poängen, inte bara "klocka för att"? Jag var med sedan Celeron 300A-tiden (hade dock en 333 själv) och har köpt ett flertal processorer för OC, men jag skulle ju inte köpa en CPU som ligger efter toppmodellerna (efter OC) bara för att den klockar bättre procentuellt. Att nå prestanda som är högre än dem till en bråkdel av priset var ju en stor del av det roliga.

Majoriteten av konsumenter som köpte dessa prollar var just för att de var rätt mkt billigare än sina motsvarande flaggskepp. Där du kunde överklocka dessa för att matcha och även passera sina motsvariga flaggskepp, fast till en mindre kostnad.
Ursprungspoänget i mitt argument var, om någon i världshistorien har kjöpt komponenter i syfta att överklocka de.. Och här menar jag att man faktiskt gjorde det med råge

Visa signatur

ROG Swift OLED PG32UCDM. Amd 7800X3d Amd 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xibit:

Majoriteten av konsumenter som köpte dessa prollar var just för att de var rätt mkt billigare än sina motsvarande flaggskepp. Där du kunde överklocka dessa för att matcha och även passera sina motsvariga flaggskepp, fast till en mindre kostnad.
Ursprungspoänget i mitt argument var, om någon i världshistorien har kjöpt komponenter i syfta att överklocka de.. Och här menar jag att man faktiskt gjorde det med råge

Jo, håller förstås med helt och hållet där, men den andra meningen (i inlägget av YamahaDGX630) håller jag också med om. Vill man ha hög spelprestanda i allmänhet köper man förstås inte en 14900K/285K (eller 9700X) och överklockar, när man inte lär komma nära ens en oklockad/otweakad 7800X3D som kostar mindre (och klarar sig med billigare minne).

Så visst köper folk saker för att överklocka, men det är ju ingen anledning att välja bort 9800X3D för spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur dessa presterar, framförallt hur mycket vassare än dessa nästa generation blir, frågan är om dessa blir så pass bra att nästa generation ser ut som en svag uppdatering eller om AMD känner sig så säkra på Zen 6 att de vågar släppa dessa.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

[quote postid="21017959" userid="178462" name="YamahaDGX630"]
Nix, 2010 och framåt

Ja, Då du nämner om någon i värdshistorien har köpt något endast før att överklocka.
Ja denna quad core på 2.4 ghz var en dröm att överklocka. vissa exemplar över 4ghz. standard var 3.7.
Samma med E8400 , Den hade en sinnesjuk överklocknings kapasitet. Så ja, Förr så köpte många komponenter med överklockning som huvudsyfte. För att få allt mellan 33 och upp til 70+% mer prestanda både på cpu. gpu och ram. Även moderkort överklockades.
De utrymmet som fanns då, använder tillverkare numer som * Oc, och diverse bokstäver* modeller för att tjäna mer.
Så vi konsumenter, kan inte överklocka i den grad vi kunde då

syftet med att överklocka var och är just att få mer prestanda och även på den tiden så var toppmodellerna oftast på toppen även utan oc kontra de % högt klockade lillasystrar...

Så om man är herren på täppan utan oc kanske inte "kravet" är så relevant ?

Dock finns / fanns det så klart en anna charm med oc men i slutänden handlar det ju ändå om att få så mycket kräm som möjligt.

Sen sa han inte syfte att överklocka utan krav att överklocka och i slutänden var de inte många, det var en nödvändig paramter för att nå de prestanda nivåer många kanske inte hade råd med.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled