Permalänk

Vätska i lavalampa ?

Tjenna vad är det för vätska i en lava lampa ? vet att det färgade gelen som det ser ut som är då färgat vatten, sen vette 17 om det är lacknafta eller liknande den klara vätska `??? nån som vet ? har en grymmt nice ideé som jag vill prova

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk

själva vätskan har jag ingen aning om.
men den "färgade gelen" är vax(åtminstone på min)

Visa signatur

orka?

Permalänk

Okej i polarens är det färgat vatten (krävs mindre värme för att få det att fara omkring) och den andra vätskan luktar som lacknafta, måste bara få reda på vad det är =0) vill göra min grej.nu

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Va ska du göra för "grej" då?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Va ska du göra för "grej" då?

En lava lampa sida, som en akvariumsida fast LAVASTYLE, måste testa ut HUR mycket värme som krävs för att få det att funka, polaren sa att det borde räcka med en värmeslinga så såfort jag får redan på vad det är i lavalampan så ska jag sätta igång och testa =0)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill ju inte verka negativ, men kommer det inte bli väldigt varmt av lava-sidan? Blir inte vanliga lavalampor väldigt varma? Men jag erkänner att det vore en riktigt grym effekt, lite udda också. Try It!

Visa signatur

Orka ens alla, "Jag vet bäst alla andra har fel, detta vet jag trots att jag aldrig har spelat spelet"-personer

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är nån sorts olja det är i en lavalampa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoonky
Vill ju inte verka negativ, men kommer det inte bli väldigt varmt av lava-sidan? Blir inte vanliga lavalampor väldigt varma? Men jag erkänner att det vore en riktigt grym effekt, lite udda också. Try It!

En vanlig lavalampa använder en sorts glödlampa för ett hetta upp vaxet, men i pilarens så ligger det en lite värmeslinga i botten som värmer å den allstrar knappt nå värme, iaf inte om man jämnför med en som har VAX.

Räknar med att tempen på datorn kommer stiga ca 3-5 grader, men man behöver ju inte ha på slingan helatiden =0)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta sönder din lavalampa och sno vätska därifrån. Problem solved

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Min Lavalampa innehåller vax, och vätskan är vanligt vatten med något lösningsmedel i, ingen lacknafta eller nått sånt.
Den värms upp av en 40W lampa...med ska du som sagt bygga in den i datorn så tror jag det blir rätt varmt.
Min lavalampa blir enormt varm efter ett par timmar.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Japp, min lampa har också vax...

Ett lätt sätt att kolla om det är VAX eller nått annat är att vända lampan lite när den är kall och kolla om det skvalpar, om det skvaplar omkring är det inte VAX

http://www.oozinggoo.com/ <-- där finns massvis med information om vad som finns i lavalampor...
tryck på "Formulas"-länken

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

hade den iden oxå förut.. att göra en glas kub som tar upp 2-3 5.25 plattser... men i mina lavalampor så är det en lampa under som värmer.. och dom blir så varma så man inte kan ta i dom när man har kört dom nån timme.. men iofs borde kunna gå och kyla ner lite så det fortfarande får waxet å röra sej.. kan vara snyggt om man tar rätt färger! om du pröver vill jag såklat se BILDER... lycka till

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Avstängd

Olja och vatten blandas väl inte? Kan man inte använda nån typ av klar olja och sedan färgat vatten? Jag är inte så insatt i hur lava lampor och sånt fungerar men borde det inte få samma effekt om man ska ha det i en tunn skiva så som på sidan av en dator?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Ett problem. Om du nu ska ha en "lavasida" så behövs det otroligt mycket mer värme. Tänk på att en lavalampa är cylindrisk formad. Den har inte så mycket yta som värmen kan stråla ut i luften på. Men en platt skiva på kanske en centimeter i tjocklek kommer inte värmas upp mer än en halv decimeter uppåt (om jag förstått din moddning rätt)

Permalänk
Medlem

det är vax och saltvatten i en lavalampa (vissa modeller) Tänk på att för mycket salt gör att vaxet löser upp sig och blir små bubblor.