Permalänk
Medlem

Less på min dator.

Nu börjar jag bli less här. För någon månad sedan uppdaterade jag min dator.
Köpte följande.

AMD T-bird 1200mhz
Abit Kt7 133 moderkort
Kingstone 512 sdram.
GeForce 4 Ti4200

Allt begagnat, förutom Grafikkortet som jag köpte nytt.

Problemet är att datorn hänger sig. Kör jag DC samtidigt som jag lyssnar på musik eller ser på film hänger den sig. Spelar jag något spel som är nyare än kanske 2000 så hänger den sig.
Jag upptäckte att hddiskarna (som för övrigt är det enda jag har kvar från gamla datorn) var väldigt varma, så jag flyttade isär dom lite och satte dit en fläkt, men det var inte det som var felet, den hänger sig fortförande.

Först körde jag med Win2k och tänkte då att det kanske var det som var problemet, så jag bytte till Win98. Den hängde sig fortförande och jag började bli less. Fick höra att det kanske skulle ordna sig om jag installerade XP, så jag gjorde det, men ingen skillnad.

Tänkte att det kanske var någon av mina hdd:s som var boven. Dom är inte formaterade sen jag skaffade nytt. (Förutom den som operativsystemet ligger på.). Kollade efter virus och så, men hittade inget.

Temperaturerna är okej, vet inte exakt, men kan kolla upp det.
Prime95 stod på över ett dygn utan felmeddelanden.

Så, vad kan vara felet?
Hjärtligt tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Vias drivrutiner har du väl installerat?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Via? moderkortet?

Permalänk
Medlem

Klent kraftagg?

Permalänk
Hedersmedlem

Via Hyperion 4in1 drivers.
http://www.viaarena.com/?PageID=300

Det är inte absolut nödvändigt att installera dem i XP, så jag vet inte om det hjälper eller inte.

Att Prime95 går stabilt betyder ju att iaf CPU:n är hel. Det jag kan tänka mig är att minne eller moderkort är defekta (kanske ESD-skador).
Leta reda på Memtest86 och kör det.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Via drivrutinerna. Gjorde ingen skillnad. Ska testa Memtest86 nu.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid ska Memtest ta? Har stått igång 2h 40 min nu. Fattar ingenting. Den har gjort 4 "Pass" grejer. Hur många ska den göra?

/Hapone

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem

Gav nu upp. När den stod på 5 passes tänkte jag att det kanske betydde att den hade kört den 5 ggr. Och eftersom att alla vägrar svara på hur programmet funkar (:D) så antar jag att det betydde att det inte var något fel på minnet. Så snälla, vad finns det mer som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Klent kraftagg?

Nätagget borde inte vara något fel på. Det är samma agg som den som hade datorn före mig använde.

Permalänk
Medlem

Inget dumt som att (exempelvis) ljudkortet inte stöds av (valfritt) OS? Vissa SB-128 stöds inte i 2000 och uppåt, bland annat, varför det istället installeras en felaktig drivrutin som default. Den brukar funka, men vid tung användning ger den upp (i mitt fall med ett högfrekvent pip i högtalarna).

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Gav nu upp. När den stod på 5 passes tänkte jag att det kanske betydde att den hade kört den 5 ggr. Och eftersom att alla vägrar svara på hur programmet funkar (:D) så antar jag att det betydde att det inte var något fel på minnet. Så snälla, vad finns det mer som kan vara fel?

Testat GOOGLE?

http://www.memtest86.com/

Läs på http://www.memtest86.com/#timing Ju mer minne du har, desto längre tid tar testet...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd

Kanske är grafikkortet som muckar gräl med dig? Om du har kvar det gamla kan du ju prova att sätta i det.

Permalänk
Medlem

jag hade samma fel med min AMD Athlon 900MHz en gång i tiden å allt berodde på att jag inte hade ett ljud kort som var godkänt med andra ord så är det bara Creative SoundBlaster korten som funkar bombsäkert till VIA chipset... jag på den tiden hade då Diamond Sonic Impact S90... fick köpa nytt för att slippa problemet med hänging så fort ja slog på WinAmp eller körde ett spel...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

hehe min 900mhz t-bird hänger sig inte! har 650mb sdram och ett 9600pro ultra, hercules digifire!:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Du säger att det är samma nätagg som satt i den när du köpte den, men köpte du inte ett nytt grafikkort ? Vad satt i den från början, grafikkorten drar mer och mer kräm, vilket gör att man kan behöva ett nytt nätagg.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

testa med ditt gamla grafikort, testa även att borsta ur agp porten..
Jag vete fan varför men jag måste ta ur grafikortet med regelbudna mellanrum för att datorn börjar hänga sig i cs efter typ ett litet tag..
Det e helt sjukt..tar ur den och borstar på grafikortet och agp-porten +guldfingrarna..
Sen så funkar det igen O_O

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad med mitt gammla grafikkort, och nätagget ska inte vara något problem, det är alltså det nätagg som personen som hade datorn före mig hade. Det borde väl ändå klara ett sånt grafikkort? Tror det satt ett liknande kort i den på den tiden. Det som lät mest troligt är att ljudkortet inte stöds. Det är ca 5 år gammalt. Tror det heter TBS montego.

Edit: kom på att jag hade samma problem när jag körde datorn i win98, så det är nog inte heller felet.

Permalänk
Medlem

Plocka ur ljudkortet och testa, funkar det då får du nog ge dig ut på ordentlig drivrutinjakt om du vill få det ljudkortet att funka. Det kan iofs också vara så att ljudkortet hamnar i konflikt med nån annan enhet, fast då borde det kanske inte funka alls...

EDIT: kan ändå vara värt att testa, det behöver inte vara drivrutinsproblem, det kan ju vara fel på själva ljudkortet

Visa signatur

[list][*]Gigabyte GA-EP45-DS4 | C2D E8500 (3.16GHz) | 4Gb PC8500 | ASUS HD4850 TOP | Western Digital GP 500Gb | Antec Three Hundred | EIZO S2201WSEK[*]Dell Precision M70 | 1.6GHz PM | 2Gb DDR2 | nVidia Quadro FX 1400 Go 256Mb | 60Gb 7200rpm HDD | 15.4" WSXGA+ (1680x1050)[*]VIA EPIA M10000 | 120 Gb Hd | 2*NIC[/list]

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror att felet har att göra med grafikkortsbytet, men...
Vad satt det för grafikkort i burken innan du köpte den? Om det är så att grafikkortet kräver mer än det gamla kan felet ligga i moderkortet och inte i nätaggregatet.
Testa att byta ut grafikkort och ljudkort (ett i taget ). Ge processorn lite mer spänning.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Före jag uppdaterade datorn var det en p2 350mzh. Men nu är det ända som finns kvar av den datorn hdd:arna. Förr satt också det gamla grafikkortet kvar, ett ATI 3d RAGE Pro, som alltså är 5-6 år gammalt.
Jag hade samma problem med det kortet, och trodde då att det var grafikkortet, men när det inte blev någon skillnad när jag köpte ett nytt så tror jag alltså inte att det är grafikkortet som är fel.

Så, det ger alltså inget att prova det gammla kortet, eftersom problemet fanns även med det.

Men jag ska prova ta ut ljudkortet.

Har även glömt nämna att jag förut körde med 2 skärmar. Ett av grafikkorten är för gammalt, så det finns inga drivrutiner till win xp, så nu kör jag bara med en skärm. Men det gamla kortet sitter fortfarande i, kan det vara felet kanske? Ska prova ta ut det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag plockat ut ljudkortet och det andra grafikkortet. Nu verkar datorn inte hänga sig när man kör DC och film längre. Men fortfarande när jag spelar. Fast nu låser sig inte datorn, det kommer bara upp ett felmedelande. Dom spel jag provat är GTA:VC och BF.

Gaaahhhh..

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet lyder..?
Plocka in antingen ljudkortet eller grafikkortet igen (de som du hade i när det hängde sig). Vore intressant att veta om det är ljudkort eller grafikkort som orsakar krascherna. Som sagt, är det grafikkortet (som jag, för trött för att läsa hela tråden igen, utgår ifrån att det drar mer ström än det äldre som sitter i nu) så kan det tyda på att processorn får för lite kräm. Har läst nånstans att KT133(a)-kort har problem med spänningsfall. Typ.

Visa signatur

Pang, pang!

Permalänk
Medlem

Det är alltså det gammla, 5-6åriga, grafikkortet jag har tagit ut. Det enda som sitter i nu är geforcekortet. Problemen kom tillbaka när jag satte i ljudkortet igen. Tror jag. Är grymt svårt att veta, när man inte vet om den mår bra eller inte. Den hänger sig som lite som den vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Det är alltså det gammla, 5-6åriga, grafikkortet jag har tagit ut. Det enda som sitter i nu är geforcekortet. Problemen kom tillbaka när jag satte i ljudkortet igen. Tror jag. Är grymt svårt att veta, när man inte vet om den mår bra eller inte. Den hänger sig som lite som den vill.

jag tror fortfarande på att ljudkortet inte vill leka med dem andra barnen i dator.. du får test köra datorn ett längre tag utan ljud kortet.. kan även vara som dem andra säger att nätagget ger för lite kräm... har du inbyggt ljudkort på mamma kortet om du har det är det disable i BIOS?? kan vara nått som ställer till det där med.. å sisst men inte minst .. 4in1 drivarna... se till att du har det sensate...

det är just sådana här problem ja inte orkade med när ja beslöt mig för att köpa en Intel istället med Intel chipset på mamma korten

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kassa/felaktiva drivrutiner kan fortfarande ligga kvar och spöka trots att du tagit ur själva kortet.

Hade själv problem med omstarter mm med förra datorn och det berodde på ljudkortet, tydligen ett kompabilitetsproblem.

Prova installera om systemet med enbart den nödvändigaste hårdvaran i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
jag tror fortfarande på att ljudkortet inte vill leka med dem andra barnen i dator.. du får test köra datorn ett längre tag utan ljud kortet.. kan även vara som dem andra säger att nätagget ger för lite kräm... har du inbyggt ljudkort på mamma kortet om du har det är det disable i BIOS?? kan vara nått som ställer till det där med.. å sisst men inte minst .. 4in1 drivarna... se till att du har det sensate...

det är just sådana här problem ja inte orkade med när ja beslöt mig för att köpa en Intel istället med Intel chipset på mamma korten

Nu har jag kört ett längre tag utan ljudkort. Alla problem i Windows verkar ha försvunnit, den hänger sig inte alls längre. Men när jag ska spela är det fortförande samma problem. I GTA:VC får jag ett felmeddelande (ett sånt där det står Skicka/skicka inte).
Kan lägga upp en fil med felloggen här sen. I Battlefield frös bara datorn. Sen har jag inget mer att prova. Ställde in att det inte fanns något ljudkort i båda spelen.

Jag har avinstallerat drivrutinerna till ljudkortet också. Hm. Ja. Spelen funkar på andra datorer.

Här är, vad jag förstår, felmeddelandet. :). Om någon förstår något av det skulle det vara trevligt.

Citat:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?>
<DATABASE>
<EXE NAME="gta-vc.exe" FILTER="GRABMI_FILTER_PRIVACY">
<MATCHING_FILE NAME="gta-vc.exe" SIZE="3088896" CHECKSUM="0xA1EA1D88" MODULE_TYPE="WIN32" PE_CHECKSUM="0x2F4042" LINKER_VERSION="0x0" LINK_DATE="09/20/1987 21:45:10" UPTO_LINK_DATE="09/20/1987 21:45:10" />
<MATCHING_FILE NAME="Mss32.dll" SIZE="338432" CHECKSUM="0x4F1F5457" BIN_FILE_VERSION="3.0.0.0" BIN_PRODUCT_VERSION="3.0.0.0" PRODUCT_VERSION="6.1a" FILE_DESCRIPTION="Miles Sound System" COMPANY_NAME="RAD Game Tools, Inc." PRODUCT_NAME="Miles Sound System" FILE_VERSION="6.1a" LEGAL_COPYRIGHT="Copyright (C) 1991-2001, RAD Game Tools, Inc." VERFILEDATEHI="0x0" VERFILEDATELO="0x0" VERFILEOS="0x0" VERFILETYPE="0x1" MODULE_TYPE="WIN32" PE_CHECKSUM="0x558B9" LINKER_VERSION="0x0" UPTO_BIN_FILE_VERSION="3.0.0.0" UPTO_BIN_PRODUCT_VERSION="3.0.0.0" LINK_DATE="03/13/2002 11:18:45" UPTO_LINK_DATE="03/13/2002 11:18:45" />

Permalänk
Medlem

LÅter som din cpu går för varm, prova med bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Prova med PCI Latency patchen
http://www.georgebreese.com/net/software/

fungerar inte den kan jag skicka dig en äldre version som ska vara stabilare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
LÅter som din cpu går för varm, prova med bättre kylning.

CPU:n ligger på ca 42 grader. Prime95 kunde som sagt köras i ett dygn utan problem.

Cyberman: Okej, jag ska testa den. Tack.

Permalänk
Medlem

JA! Nu funkar den! Verkar som det i alla fall. Den hängde sig inte när jag spelade eller såg film i alla fall. Tack!

Även om denna patchen funkade skulle jag vara tacksam om du lade upp den äldre, stabilare pachen. Bara så att jag har den om jag skulle behöva den någon gång.