Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

24/7 för högsta möjliga tillgänglighet. Vad hade jag gjort om jag hade kommit hem från S1 och behövt vänta på att datorn skulle starta innan jag skulle kunnat Sweca?

I väntan på eventuell ny dator och reparation av den nuvarande dualburken står min K6-3 som enda burk just nu (ingen vinst i att blåsa liv i en ännu äldre K6-2). Den låter inte så värst mycket och de få ljud som scsidiskarna och processorfläkten lyckas åstadkomma är ingen match för min trötthet på helgerna. I veckorna är jag ju inte hemma, så då får den låta bäst fan den vill.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorp
Elpriset lägger väl ganska nära 1 krona för de flesta (där jag bodde innan 1,00 med nätavgift och allt sånt och där jag bor nu 1,15), så det är ju bara att räkna. På baksidan av skärmen står det vad den drar, så det är inget svårt. Datorn drar ju dock lite olika beroende på vad man har stoppat i den, men den drar ju inte mer än nätagget orkar med. Så vet du att det knappt klarar av en hårddisk till kan du väl räkna med nätaggets maxeffekt

Det där stämmer ju aldrig ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorp
Nu tror jag inte att det stämmer utan lite för högt. Men vill man verkligen veta exakt finns det ju små mätare (ser ut som en timer ungefär) som man stoppar i uttaget där man kan se hur många kWh som de inkopplade maskinerna har dragit. På Clas Ohlson har de sådana, har jag för mig jättemycket!

Precis. Annars går det ju bra med en mutimeter som pallar agera amperemeter @ 230VAC, 10A. Så fixar man en specialskarvkabel som man kopplar innan datorn (eller va man nu än vill mäta) och så vips vet man hur mycket kalaset drar! Så kan man ju undersöka skillnad mellan fullload/idle samt olika upplösningar på skärmen etc.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.