Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Snabbt test av KDEnlive.

Permalänk
Medlem

Snabbt test av KDEnlive.

För ett par veckor sedan startade ett par trådar här på Sweclockers där frågor om videoredigering dök upp, det fick mig att börja fundera lite över hur slentrianmässigt både jag själv och andra rekommenderar DaVinci Resolve.

DaVinci Resolv är ett mycket bra redigeringsprogram, men är det verkligen det bästa att rekommendera en nybörjare som bara vill klippa samman lite hemmavideor?
Mitt svar kom att bli nej, det är ett redigeringsprogram som har en hög inlärningströskel som kan få en nybörjare att tappa intresset för videoredigering.

Första steget blev att sätta mig ner och söka saker som heminspeladvideo amatörvideo; även om jag nu valde att göra sökningen på engelska, och upptäckte snabbt att nästan allt som kom upp var videor med, ska vi säga lite mer vuxet innehåll.
Så istället för att använda vanliga sökmotorer gjorde jag om sökningarna på Youtube för att se vad "vanliga" användare filmar, här vet jag ju att jag tillhör en udda grupp som oftast filmar konserer, och hur de väljer att redigera sina klipp.

Nästa steg blev att söka efter och testa lite olika redigeringsprogram. Kraven jag ställde var att programmen skkulle vara kostnadsfria och fungera under Linux och Windows och helst också Mac, jag har dock ingen Mac att testa på.

Valet föll slutligen på KDEnlive som jag upplevde som det program som var lättast att använda i förhållande till sina begränsningar och avancerade funktioner.

Jag bestämde mig för att redigera en allsångskväll på Strömpis här i Örebro som jag tidigare valt att inte redigera då den inte riktigt var av den kvalitet som vi brukar försöka hålla.
Det var en sådan där riktigt stökig spelning där vi fick stå på publikplats och göra så gott vi kunde, Redan i andra låten råkade sonen vår som vi hade med oss lite illa ut, inknuffad i kravallen fick objektivet han avänd en rejäl smäll och han fick snabbt byta till en videokamera som han hade som backup (vid den här tiden filmade vi med Sony NEX 5T kameror och använde manuella 60- 70-tals objektiv) för att aldeles i slutet av näst sista låten råka lite illa ut igen, inknuffad igen och skärmen på kameran kom att hänga i kabelaget... Nå shit happends och allt sådant och dessutom hade kvällen en nästan Swecklockers anknytning, men mer om det senare.

Det första problemet jag sprang på var ljudet, där två av de fyra ZOOM:arna vi använde för att ta upp ljudet var inställda på MS-Raw som KDElive saknar stöd för.
Audacity kom snabbt till min hjälp med avkodningen.
Under linux finns inte stöd för Zooms egen MS-raw konverterare men Matrix MS - Stereo fungerade helt okay.

Windowsversionen av audacity har stöd för Zoom:ens vst plugin och lite lättare att använda.

När problemet var löst var det bara att börja mixa ihop de fyra olika zoomarnas ljudfiler och försöka få ihop något användbart till en ljudfil.

Att synkronisera de olika kamerorna till ljudfilen var enkelt och likaså att klippa. Det som störde mig lite var att det inte bara gick att sänka synligheten på bitarna som skulle bort, de fick helt enklet markeras och tas bort.

En sak som jag tror kommer kunna ställa till det lite för den som är helt nybörjare på videoredigering är det stora antalet färg- och kontrastfilter som i många fall gör i det närmaste samma sak.

Det finns inte mycket som saknas här, snarare tvärt om, så jag valde till slut att inte använda några alls för stunden, med tanken att jag får gå igenom de olika alternativen och se om jag kan skriva ihop något om det lite senare.

För att vara ett kostnadsfritt alternativ kommer jag inte tveka att rekommendera programmet till nybörjare. Det är i mina ögon ett av de bästa alternativen utan allt för stora eller svåra begränsningar.
Det når inte upp till DaVinci resolves nivå men är i gengäld avsevärt mycket enklare att lära sig och finns dessutom på svenska.

Hur blir då resultatet vid ett mycket snabbt test och efter Youtubes vanliga sönderkomprimering av innehållet?

Så var det då den där nästan Sweclockers anknytningen, lika långsökt som förklaringarna i så ska det låta, knappt 20 minuter efter siste låten, nästan en timma efter att allsången egentligen skulle ha slutat, traskade jag in på Bishop Arms och beställde en öl, slank ner vid fösta bordet och hälsade på de övriga som satt där vid bordet under Sweclockers Meet & Geek och såg lite till min förvåning att samtliga andra vid bordet också drack Guinness, förklaringen till detta civiliserade beteende kom dock snabbt samtliga vid bordet visade sig vara östgötar.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE