Permalänk
Medlem

Temp på grafikortet?

Säkert en enkel fråga men jag undrar hur man "tar" tempen på grafikortet?

Permalänk
Medlem

Re: Temp på grafikortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Säkert en enkel fråga men jag undrar hur man "tar" tempen på grafikortet?

jag har inte sett något som pekar på att man kan se tempen på grafikkort via mjukvarna...men jag kanske har fel? och det kanske är olika på olika grafikkort??
Jag är oxå nyfiken på hur det är med detta.....nån som vet lite bättre?

själv har jag känt lite med fingret på grafikkortet (ti4200) och det var precis att man kunde hålla fingret mot kortet utan att bränna sig......

/Andreas

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Medlem

Oj då, så varm, jag får grafikfel när jag klockat aom mest om jag inte testar precis när den är nyuppstartad, och då är den hyffsat varm man kan gott och väl hålla fingret på den när man t.ex. läser en tidning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Oj då, så varm, jag får grafikfel när jag klockat aom mest om jag inte testar precis när den är nyuppstartad, och då är den hyffsat varm man kan gott och väl hålla fingret på den när man t.ex. läser en tidning

aha...ok..men hur går det om du tex ser på tv samtidigt?

/Andreas

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Medlem

Vanliga grafikkort har inte inbyggt tempsensor (vad jag vet). En tillfällig lösning jag har gjort
kan ses här: http://w1.859.comhem.se/~u85916095/Ny%20Webbplats/6-kanals%20Temp-matare.htm

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem

varför ska man se tempen på gpu:n?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SWEDEN]
varför ska man se tempen på gpu:n?

För att kolla att det inte är för varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Vanliga grafikkort har inte inbyggt tempsensor (vad jag vet). En tillfällig lösning jag har gjort
kan ses här: http://w1.859.comhem.se/%7Eu85916095/Dator-bygg,webb/6-kanals%20Temp-m%E4tareNO6.htm

Mycket intressant!

Så det är teoretiskt bara att köpa lite NTC-motstånd, löda på lite tråd, fjöla in dem i gameporten och sedan köra deras mjukvara?

Och kan men sedan koppla in dem värdena med LCD-smartie?

Permalänk
Medlem

Ja, så enkelt är det!
Jag har precis byt ut kylflänsar/fläktar med vattenblock och mont. tempsensorerna i dom.
Kommer att lägga upp det på hemsidan så snart jag får tid.
Glöm inte bort att du behöver Microsoft Excel till att räkna ut koefficienterna; ta det steg för steg som beskrivet på Benchtest.com, det är inte svårt als.

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.