Permalänk
Medlem

barebone system!

joo tänker nog köpa barebone eller bärbar...
har plockat ihop ett barebone system... kom med ideér och förslag!

Shuttle SB61G2 Barebone PC Socket 478
- I865G, ALC650, 8x AGP, S-ATA

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800

kan ett shuttle nätagg driva detta grafikkort?
PowerColor Radeon 9800 128MB DDR

och en hdd maxtor 80gb 8mb cache!

allt för ett pris av 9700:-

spelar mycket!
har redan minnen...

edit. ska även köpa en tft 17" helst med 16ms... vilken är mest prisvärd och lätt?

Permalänk
Medlem

Funderar också på ett barebone system. Smidiga att bära med sig osv men är dom lika snabba som en "vanlig" stationär dator?

Permalänk
Medlem

såklart dom är det är ju samma kretsar cpus o minnen man kan använda... undrar dock om agget klarar high-tech grafikkort

Permalänk
Medlem

Om det är ett 200w nätagg tror jag att det skall klara det.

Permalänk
Medlem

men ATi rekomenderar ju minst 300w till 9700/9800... jag har 300w nu till mitt 9800 pro och det funkar ju... men 200? hmm...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är inget problem.. Shuttlens nätagg är dels ett högkvalitativ ett, dessutom har du betydligt mycket mindre att driva på ett sådant kort. Färre pci-platser etc.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

min SN45G klara inte att driva mitt Hercules 3D Prophet 9800SE AIW... *grr*
men de konstiga var att en SN41G2 klara det? vad kommer detta sig?

jag testade tillome att sätta i nätagget från SN41G2:an till min SN45G men de funka inte... antagligen kräver väl moderkortet mer i den... *sucka*

Permalänk
Medlem

Om du köper en Shuttle så glöm inte att köpa några hörselskydd

Duedate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Om du köper en Shuttle så glöm inte att köpa några hörselskydd

Duedate

det beror mycket på modell de

Permalänk
Medlem

Du menar att det finns någon modell som är tyst? Har lyssnat på 3st olika eftersom jag var intresserad och tyckte dom lät som f-n (minns inte modellbeteckningarna dock). Små fläktar likt dom som sitter i Shuttles nätagg tenderar alltid att gå på höga varv och då låter dom ju därefter.

Duedate

Permalänk
Medlem

Re: barebone system!

Låter som ett överpris, du kan lätt komma ner 1000:-.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
joo tänker nog köpa barebone eller bärbar...
har plockat ihop ett barebone system... kom med ideér och förslag!

Shuttle SB61G2 Barebone PC Socket 478
- I865G, ALC650, 8x AGP, S-ATA

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800

kan ett shuttle nätagg driva detta grafikkort?
PowerColor Radeon 9800 128MB DDR

och en hdd maxtor 80gb 8mb cache!

allt för ett pris av 9700:-

spelar mycket!
har redan minnen...

edit. ska även köpa en tft 17" helst med 16ms... vilken är mest prisvärd och lätt?

Permalänk

Nec's 17" TFT är jävligt schysst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Du menar att det finns någon modell som är tyst? Har lyssnat på 3st olika eftersom jag var intresserad och tyckte dom lät som f-n (minns inte modellbeteckningarna dock). Små fläktar likt dom som sitter i Shuttles nätagg tenderar alltid att gå på höga varv och då låter dom ju därefter.

Duedate

bra. då fins det anledning att modda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
såklart dom är det är ju samma kretsar cpus o minnen man kan använda... undrar dock om agget klarar high-tech grafikkort

Inga problem, Jag har klämt in en del i min och den använder 200W.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är min shuttle uppe och rullar, hade lite initiala problem med blåskärmar och avbrutna installationer. men efter att ha plockat ned datorn i molekyler och sedan skruvat ihop den igen så funkar allt prima.

Den har tuffat med torture test i prime95 hela natten utan att klaga så jag antar att den vill vara snäll nu.

Jag har en Barton 2500+ förtillfället oklockad.
Ett powercolour R9800 pro
En liteon CDRW 52/32/52
Samt 2 hårddiskar i den.

Och mina 200W räcker utan problem för att driva den.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad du har för temperaturer i datorn? CPU, HD osv?

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem

Varmt och gott är det, kör CPUfläkten i smartfan läget, dvs bios reglerar farten på den beroende på temperatur.
Efter 12h av prime95 torture test med maximum power/heat alternativet så låg processorn i 51grader.
Vid vanlig idle drift ligger den på ca 43 grader. och både låda och hårddisk ligger kring denna temperatur.

Detta är med fläkten på ca 2000RPM och stängd låda.

Permalänk
Medlem

Då ligger jag runt samma temperaturer i min.

Skulle vilja ha ner under 40grader i lådan. CPUn gör inte så mycket om den är lite varm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclasc
Då ligger jag runt samma temperaturer i min.

Skulle vilja ha ner under 40grader i lådan. CPUn gör inte så mycket om den är lite varm

Då får du modda in en fläkt till skulle jag gissa på.
Lådan är liten och kompakt. du har massor av saker som alstar värme och enda sättet att få ut det ur lådan är genom kylfänsen eller nätagget.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen undrar jag om han verkligen vill ha boxad, då kommer inte shuttlens medföljande kylning, ICE att få plats.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett litet tips är att köpa nyare modellen SB65G då den inte ska ha alla problem med det inbyggda ljudkortet och de flesta grafikkort...

Sen så är det tips att byta nätaggsfläktarna eftersom de låter en hel del och varje gång man använder musscrollen så låter fläktarna lite extra

Personligen skulle jag aldrig kunna sitta framför en omoddad shuttle låda eftersom ljudvolymen är sjukt högt... går fan nästan att jämföra med en liten båtsmotor...

Ps kanske kommer börja sälja 40 -> 80mm adapter till shuttles nätagg om intresset är tillräckligt stor. Skapar en tråd sen när alla bilder o tester är klara men det fungerar utmärkt på min gamla SB51G i alla fall...

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blabar
Ett litet tips är att köpa nyare modellen SB65G då den inte ska ha alla problem med det inbyggda ljudkortet och de flesta grafikkort...

Sen så är det tips att byta nätaggsfläktarna eftersom de låter en hel del och varje gång man använder musscrollen så låter fläktarna lite extra

Personligen skulle jag aldrig kunna sitta framför en omoddad shuttle låda eftersom ljudvolymen är sjukt högt... går fan nästan att jämföra med en liten båtsmotor...

Ps kanske kommer börja sälja 40 -> 80mm adapter till shuttles nätagg om intresset är tillräckligt stor. Skapar en tråd sen när alla bilder o tester är klara men det fungerar utmärkt på min gamla SB51G i alla fall...

Kan jag adda dig på icq?
Jag har också en shuttle och har lite frågor som du säkert har svar på
adda mig: 132096844 om du ids

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Till trådskaparen undrar jag om han verkligen vill ha boxad, då kommer inte shuttlens medföljande kylning, ICE att få plats.

Jag har för mig att Intel erbjuder längre garanti om man köper den boxade.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.