Har telia blockat portarna 80 och 21?

Permalänk
Medlem

Har telia blockat portarna 80 och 21?

Hej!
Jag har haft en hemsida på min dator i över ett år nu men helt plötsligt slutade den fungera. Alltså man kom inte åt den över internet. Men nu testade jag att byta port och då fungerade det igen. Samma var det med min ftp-server, den vägrade fungera på port 21 men när jag bytte till en annan fungerade det. Har Telia ställt till med det här eller har jag ändrat någon inställning i routern (D-link 804) så att den hindrar all trafik på de portarna? Jag har öppnat portarna i routern föresten, men det kanske finns något annat inbyggt skydd?

Permalänk
Medlem

Ring till Telia och fråga. Jag skulle gissa att de har stängt av portarna på ditt konto då du kanske har missbrukat linan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Ring till Telia och fråga. Jag skulle gissa att de har stängt av portarna på ditt konto då du kanske har missbrukat linan.

Nja, jag tror inte jag har missbrukat linan speciellt mycket. Har haft i snitt kanske 20 besökare/månad och ftp:n har inte varit uppe på 3 månader.
Men jag kanske ringer och frågar

Permalänk
Medlem

Så du gjorde alltså ingenting när det slutade fungerade? Du pillade inte med routern eller dylikt?
Ring och snacka med Telia, det är nog bäst.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Fungerar för mig så inte avstängt för alla, men som sagt, du kanske utnyttjat linan på ett felaktigt sätt? Eller så har kanske routern säckat ihop... men ring och kolla med dom fört så sparar du ju en hel del tid och felsökningsarbete

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat inställningar i routern och före det tror jag det fungera men jag vet inte. Det konstiga är att det fungerar på andra portar och jag är säker på att jag inte har ändrat nåt specifikt för de två portarna.

Permalänk
Medlem

Jag har UPC Chello och de har blockat min 80 för mig, och för alla andra också... Tror ni att de kan låsa upp den för en om man ringer och frågar?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

tartin5: upc spärrade alla portar upp till 1024 för flera år sen, så dom öppnar nog ingen port bara sådär...

upc..heh..det bringar gamla minnen då det hette starport och modemen var ostrypta

Permalänk
Medlem

aj faen då... ORKA MED UPC??? Blir ju helt gaelen... Skulle ha behållt comhem och uppgraderat till IC2000 istället för att byta till jävla UPC Chello Plus med endast 1 mbit...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Jag har UPC Chello och de har blockat min 80 för mig, och för alla andra också... Tror ni att de kan låsa upp den för en om man ringer och frågar?

Enligt abonemangsvilkoren får man inte köra någon form av egen server så jag tror inte att det är någon större ide att ringa.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Enligt abonemangsvilkoren får man inte köra någon form av egen server så jag tror inte att det är någon större ide att ringa.

/H

hmm... undrar varför man inte får göra det :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
hmm... undrar varför man inte får göra det :S

Det tar en oherrans massa bandbredd i vissa fall.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Mja, chello spärrar inte alla portar upp till 1024, men många av de vanligaste serverportarna under 1024 dock. Jag saknar inte chello heller, BBB är lite bättre

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Det tar en oherrans massa bandbredd i vissa fall.

Bandbredd man betalar för eller hur? Verkar jävligt dumt att man inte får göra det :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
Bandbredd man betalar för eller hur? Verkar jävligt dumt att man inte får göra det :S

Läs ditt avtal och kolla vad du verkligen betalar för istället för att anta en massa strunt?

Permalänk
Medlem

Verkar ju skumt.
Jag har kört webserver med ett par hemsidor, forum o dyl, säkert tusen besökare i månaden. Har inte hört ett ord.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har en webserver här hemma .. har haft både FTP och webserver igång samtidigt.. Har aldrig varit några problem.. Dom funkar än .. Inga portar låsta .. (Har Telia ADSL) .. Sen när får man inte ha en server? Man får, vad jag har läst, ha en server för privat bruk... Dom kanske har ändrat villkoren efter det? Aja, här funkar det bra iallafall.. Dock så är båda servrarna nere just nu ... (eftersom jag stängt av dem)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm jag har en webserver här hemma .. har haft både FTP och webserver igång samtidigt.. Har aldrig varit några problem.. Dom funkar än .. Inga portar låsta .. (Har Telia ADSL) .. Sen när får man inte ha en server? Man får, vad jag har läst, ha en server för privat bruk... Dom kanske har ändrat villkoren efter det? Aja, här funkar det bra iallafall.. Dock så är båda servrarna nere just nu ... (eftersom jag stängt av dem)

Japps, stämmer, innan de nya villkoren kom kunde de stänga ner dig om du hade server.

Permalänk
Medlem

På min Telia adsl-lina har jag bara hittat en port som är spärrad. Det är 8080 (oftast använd till proxy) vilket jag tycker är logiskt då en proxy på Telias nät bara förmedlar trafik vilket i sig är en helt onödig belastning. Annars funkar 20,21,80 och 25 helt fint för mig. (25 har aldrig varit blockerad för mig)

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Verkar ju skumt.
Jag har kört webserver med ett par hemsidor, forum o dyl, säkert tusen besökare i månaden. Har inte hört ett ord.

Det är väl snarare om du börjar få ett par tusen besökare per dag de kan tycka att det börjar se lustigt ut.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk

skit samma kör servrarna på någon annan port då själv kör jag 8080 för webb och port 3306 för ftp

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik