Partition och raid

Permalänk
Testpilot

Partition och raid

Jag har gjort en lite bild i paint för att förklar vad jag är ute efter:

Altså två fysiska diskar och två partitioner varav den ena sträcker sig på två diskar.
Är detta möjligt? isåfall förlorar jag allt jag har på disken innan?
Finns det några nackdelar?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du väll inte göra med RAID? Sakerna delas upp lika, så halva C: hamnar på disk1 och andra halvan på disk2.
Jag antar du tänkt på raid 0, raid 1 gör ju spegel av en disk och högre raidnivåer kräver väll minst 3 diskar (?).

Om du vill ha en "partition" på två diskar kan du med windows 2000, XP pro och server 2003 använda dynamiska diskar och använda en spanned volume (volym = partition, när man pratar dynamiska diskar).

Skapar du en RAID 0 array så kan du inte komma åt den som tidigare fanns därpå

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Testpilot

Hur fixar jag en sån där spanned volume? jag har winXPpro

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Sök på "Extend a basic volume" i windows hjälp där står iaf någonting om att utöka en partition.

Visa signatur

- Grog me!

Permalänk
Testpilot

Det står så här:

To extend a basic volume
Open Command Prompt.
Type:
diskpart

At the DISKPART prompt, type:
list volume

Make note of the number of the basic volume you want to extend.

At the DISKPART prompt, type:
select volume n

Selects the basic volume, n, you want to extend into contiguous, empty space on the same disk.

At the DISKPART prompt, type:
extend [size="n"]

Extends the selected volume by size=n megabytes (MB).

Jag fattar inte hur jag ska använda det, ingen som kan ge ett exempel på hur jag ska skriva utan "n" och sånt?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

du kan ju köra JBOD om din raidkontroller stöder det. det innebär att man klumpar ihop ett gäng diskar (2-4st) och kör dem som en, fast utan prestandavinst som i RAID0, diskarna kan vara olika snabba och olika märken samt olika storlek. smidigt! )

EDIT: kom på vad JBOD måste stå för.. "just a bunch of disks", fan va fyndigt!

Permalänk
Testpilot

Det där med JBOD verkar ju bra men kommer jag förlora det jag har på dirken innan? jag har nämligen redan disk1 som ser ut som i bilden och får snart hem disk2

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

jepp, alltid när du skapar nya arrayer förlorar du datan på diskarna. jag är inte 110% säker på att det gäller JBOD, kolla runt på google lite. försök helt enkelt att få nån polare att pynta upp med lite diskutrymme för en image av din gamla disk. då skapar du en JBOD array och sedan återställer du imagen från din polares hårddisk och skapar en andra partition, samt resizar dem efter tycke. KLART!