Linux p* b*rbar "m*rkesdator"?

Permalänk

Linux p* b*rbar "m*rkesdator"?

Jag funderar p* att skaffa mig en b*rbar dator, den kommer anv*ndas mest till film och musik och s*dan, och jag t*nkte k*ra linux p* den... vet dock inte vilken dist, slackware kanske, eller gentoo....hursomhelst s* undra jag, funkar linux i regel bra p* b*rbara utan att man beh*ver fixa en massa osv?, hur *r det med m*rkesdatorer?, jag menar dom har ju skumma bios och allt, *r dom helt glada i annat *n windows?

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

http://www.linux-laptop.net/ <- Där finns det info om de flesta laptops.

Permalänk
Medlem

kör slackware 9 på min Dell Latitude CS400.. funkar hur bra som hellst med allt...

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux 2.4 och 2.6 på min IBM Thinkpad R30 och det fungerar väl bra förutom att suspend är lite suspekt.
Finns en del som kör X-modellen och suspend ska tydligen fungera bättre där.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

zeth, jag tror du menar X-modellen

Permalänk
Medlem

Kör Gentoo på min urgamla Compaq Armada 6500. De versioner av windows jag testat (98-XP) går på tok för segt på den. Grafikinställningar kan vara lite klurigare än på stationära burkar, men det var inga problem för mig.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neewt
zeth, jag tror du menar X-modellen

Du har så rätt
Har redigerat inlägget.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk

Kör FreeBSD 4.9 på min Dell C610, funkar kanon så när som på winmodemet...men det kan man ju hoppas är på gång nu när det börjar finnas i linux distar...

Permalänk
Medlem

Jag köra linux på min dell latitude cp 233m. Det enda som krånglar med den är ljudkortet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Knoppix fungerar utmärkt på min compaq 1Ghz nåntingnånting.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

kör freebsd 5.1 på min dell latitude c640 , funkar fint faktiskt, o skitbra med det trådlösa kortet, finns stöd för det från början. Freebsd rekommenderas, smidigt o underhålla.

Permalänk
Medlem

har kört slack 9 och 9.1 gentoo och freebsd på min IBM R40 funkade fin fint..
solaris funkade mindre fint.. (mycket mindre fint

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Gentoo 1.4_rc4 på min Inspiron 4100, har kört Slackware 8 och 9 på den också. Fungerar klockrent.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Kör Slackware-current på min Dell inspiron 5100, funkar allt för bra

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Och jag kör Slackware 9 (2.6-testx) på min Network (?) M220S, bara winmodemet jag inte orkat bry mig om.

Permalänk

Ok, det låter ju perfekt!
får se vad man har pengar till efter man fyllt år osv

Hur är det med trådlöst nätverk då?, det vore ju kanske gott att ha hemma, är det svårt att fixa iordning eller är det bara som att lägga in drivers till vilket nätverkskort som helst?

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

Jag kör Debain (woody) med 2.4.22. På Best Okechobee, Acer Travelmate 612TX och en urgammal IBM 266mhz. Det funkar jättebra på dem alla. Det enda som kan tänkas strula är ljudet. Av de ovannämnda måste jag rekomendera Acern, fast suspend är lite suspekt ibland så är allt på den Intel-saker. Så alla drivare finns direkt i kärnan och man slipper släpa med olika moduler och OSS/OSS-Free/Alsa.

Permalänk

Man vill ju kompilera dem som moduler

Permalänk
Hedersmedlem

jag kör Slackware Live-CD current version på min IBM Thinkpad R40. allt fungerar perfekt jag orkar bara inte installera slackware ordentligt på datorn. jag skulle gärna byta ut windows helt men eftersom att jag har den i skolan och därmed använder windows produkter orkar jag inte göra mig besväret att byta... jag är helnöjd med att bara köra slackware live-cd.

professorn: lr hur!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

kör Debian utan problem på min HP/Compaq nx9005. inga problem att få igång nätverk, ljud etc.

Visa signatur

AMD Athlon 2200+@1900Mhz, GeForce4 Ti4400, 512MB RAM

Permalänk

Ja, klart, tänk om man vill spara minne så skriver man ett script som man sätter 4001 på som kör modprobe, startar XMMS och sen när det avslutats så kör den delmod på alla modulerna Ok, vi kör inte C64 men ändå