Permalänk

Död prolle/mobbo?

Hjääääälp!

Efter att jag tyckte prolen blivit lite för varm (ca 62 grader) så boota jag om o gick in i bios o ändra tillbaka alla värden på prollen till default. När jag boota om så börjar datorn att tjuta ( ni med ABIT-mobbon vet vad jag menar *hehehe*) och jag stänger av.

Nu när jag försöker starta upp den så händer inte mycket mer än att fläktar o allt snurrar, men sedan är det stopp...får ingen bild eller nått på skärmen *suck* Har testat att reseta CMOS och även att hålla in insert vid boot...INGET av det hjälper

Har prollen dött...eller kanske mobbot???

Snabba svar skulle uppskattas något grymt mycket!!!!

Cheers!

//Roadie

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk

Om prollen dött hade du fortfarande fått en bild iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweFor_MrWolf
Om prollen dött hade du fortfarande fått en bild iaf

oki...det låter ju lite bättre i alla fall, men kan det vara mobbot som
gått åt helvete då kanske?

edit: det händer inge fast jag plockat ut grafikkortet...tänkte om mobbot
skulle börja tjuta igen, men "icke sa nicke"....bara suset ifrån fläktarna
som hörs

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti

Permalänk

Nej man får ingen bild om cpu'n är död.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Nej man får ingen bild om cpu'n är död.

heheheh oki...hur ska ni ha det...bild eller inte bild???

Funderar på om det är BIOS:t som blivit korrupt? När
jag fick stänga av datorn 1:a gången så han inte ens
den bilden där det står "do not power off..." att dyka
upp...måste väl vara det som är problemet?

Visa signatur

Permalänk

Känner du inte någon med socket a kort, så du kan testa cpu'n. Jag fick inte bild när min processor var död, du måste ju ha cpu, minne och graffe för att kunna starta.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro på CPUn.... testade ett köra ett P2 moderkort utan CPU. Det startade, men var gav varken bild eller pip. Men när jag stoppade i CPUn så funkade det som det ska.

Svar: Troligen CPUn som dött. Grattis!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

man kan väl ändå inte få någon bild när alla ettor och nollor går från CPUn till grafikkortet. finns det då ingen CPU så kan det inte passera??????

Permalänk

THX!

Oki...tack för svaren....även om de inte var så upplyftande =/

Postar upp prollen och BIOS-chipet till illbrorsan idag så får
han flasha om det och testa prollen...han har samma mobbo
också

Live long and prosper! *gör s.p.o.c.k hälsningen*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på BIOS'et blivit korrupt, som du säger. nForce2 moderkort i allmänhet har tydligen problem med det. Den får inte tillräckligt med tid på sig att spara inställningarna, och BIOS'et blir korrupt. Eller nåt sånt. Hände mig nyligen också. Köpte mig en BIOS Savior från Eksitdata, inkl. programmering av den.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Skulle gissa på BIOS'et blivit korrupt, som du säger. nForce2 moderkort i allmänhet har tydligen problem med det. Den får inte tillräckligt med tid...

hehehe beställde ett sådant igår...synd bara att man ska vara så "lame" att man väntar med något sådant tills olyckan har inträfat *hahaha* men men...lillbrorsan får fixa det den här gången och jag hoppas VERKLIGEN att jag råkat ut för samma sak som du!!!?

Thx för svaret!

Visa signatur