Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig

Jag har köpt ett EP-8KRA2i moderkort med AC97 audio. Så fort jag kör det inbyggda ljudet så hänger sig datorn efter 5 min spelande. Det tog ett tag innan jag kom fram till den slutsatsen men efter att jag kört på "säkra" inställningar i bios så funkade det bra mycket längre än 5 ynka minuter. Så nu har jag stängt av ljudet och satt allt annat som det ska vara men datorn hänger sig med jämna mellanrum(allt mellan 1-3 timmar) utan förvarning endå. Det blir precis lika dant som om ljudet skulle vara activt(fast det funkar bra mycket längre). Bilden fryser sig för att sedan bli svart(monitorn slocknar) medans datorn fortfarande går. Trode först att det var grafik kortet men jag testade med en polares och fick samma resultat.

Jag har testat alla drivare till ljudet, men det låter som ett värme problem fasten jag har 30 grader i burken och 45 på CPUn. Men den norra och södra bryggan blir väldigt varm. Har dock testat att köra med burken öppen och det blir ingen skillnad.

Jag kan köra 3dmark2003 i 24H utan ljudtestet men slänger jag in ljudtestet så e det kört efter en runda eller 2.

Har ett till problem fast det kan vara det trådlösa tangentborde som felar. Men jag tar med det iaf.
När jag Lirar spel och använder tangentbordet mycket så hänger sig tangenterna, dvs det blir som om jag hade tangenten intrykt tills jag trycker ned tangenten igen och släpper så fixar det ibland till sig. Som sagt, vet inte om det e tangentbordet eller moderkortet som inte hänger med. Ska testa med ett annat tangentbord när jag får tillgång till ett.

Jo jag har uppat biosen till nyaste utan resultat.

Tack för all hjälp.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=EP8KRA2I

Edit: rensade upp eventuella missförstånd i texten.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Datorbutiken sa att antingen får jag skicka in moderkortet och vänta 1-3 veckor på att få ett nytt eller så skulle de skicka ett nytt ljudkort. Funderar på att ta ljudkortet och köpa ett moderkort från komplett som har tele support. 1-3 veckor utan dator låter inte lockande. Jäla skit asså.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Hehe. Jag har exakt samma problem! Både med tangentbordet och med ljudet:(

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz