Permalänk
Medlem

mitt MSI KT6 FIS2R startar inte!

Jag vet inte vad det är för fel, det bara startar inte! Jag skicka in mitt abit nf7-s för ett tag sen för att det var ett ambulansexemplar och bestämde mig för att gå en säkrare väg. Så jag sa till db.com att jag ville ha ett msi istället. Jag kopplade in allting och tryckte på on-knappen.... men inget hände! Jag kan väll knappast ha glömt nått? Jag menar, jag är kanske ingen expert men jag kan koppla!

Ett ramminne "brann" upp när jag hade nf7:an, kan det ha skadat processorn eller nått? Ellar är moderkortet sönder? Jag är otroligt försiktig när det kommer till å jorda sig så det kan inte vara pga statisk electricitet.

Hjälp!

Permalänk

får du någon indikering på D-bracket ( fyra lysdioder baksidan PCn) ?
monterad distanserna mellan moderkort och chassi ?

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

det som händer när jag trycker på on-knappen är att, om jag har tur, så blinkar alla dioderna på D-bracket:en plus de två lysdioderna som jag har fram på mitt chasi (Antec Sonata). En fläkt kan snurra ett halvt varv också.

Är distanser de "trådarna" som man kopplar till power-knappen ocj reset och de? Om det är . Asså jag är nästan helt säker på att jag har kopplat allt rätt... kan det vdet så har jag trippel kollat allihopaara det att nätagget är sönder? Kan man kolla om det funkar (typ bara testa en fläkt lr nått)? Det borde inte vara det men....

Jag börjar gråta snart ='(

Alla mina komponenter om nån har haft liknande problem tidigare:

MSI KT6 FIS2R
AMD 2800+
Spire Whipserrock IV
2x512mb 400mhz TwinMOS
Hercules 3D Prophet ATI Radeon 9800PRO
Seagate Barracuda 160gb 8mb 7200rpm
Antec TruePower 380W nätagg (kom med chassit)
Antec Sonata chassi

Permalänk

hu5h,
distanserna är dom små "piggar" som monteras mellan moderkortet och chassit när man skruvar fast moderkortet, för att det inte ska kortslutas. det ska vara bara precis så många som det finns monteringshål till på moderkortet ( inga extra som kan ligga och kortsluta på baksidan av moderkortet )

kolla också att cpufläkten är rätt monterad ( fasade kanten )

kolla din moderkortsmanual om du får ut ngt av D-brackets ind.lampor.
lycka till..................

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Otroligt men sant, datorn startar! Jag vet inte hur men jag vet att nån där uppe är god mot mig Det jag gjorde va att jag testa i princip om nätagget funka genom att testa det på en annan dator, å det funka. Jag bytte även plats på ett ramminne, men det hade jag gjort innan tror jag. Sen funka det!

MEN: när det väl starta så fick jag problem med bioset å raid å grejjer. Jag behöver fortfarande lika mycket hjälp som innan! =(

Första gången jag starta datorn (och precis efter att jag clearar cmos) så kommer jag in i boot-rutan där man kan trycka på del för att komma in i bios, men det står ett felmeddelande att jag har försökt skapa ett array i mitt sata-raid, vilket jag inte tror jag har gjort, och att man ska ställa in från sata till raid i bios. Men när jag har gjort allt detta å går ut ur bios så kommer ett meddelande "Ogilitig systemdiskett" eller nått liknande! VARFÖR? Jag kan inte göra nånting! Försökt att installera raid och sata med hjälp av disketter men det fungerar inte.

Vet nån vad jag kan göra? Så jag förstår det har jag alltså problem med sata raid funktioner/inställningar på mitt MSI KT6 FIS2R moderkort. Snälla kan någon hjälpa? (btw tack tipsen bejon)

Permalänk
Medlem

jupp, jupp... kan verkligen inte komma in i bios... finns det nån där ute som vet vad man kan göra för att komma in i bios utan att cleara cmos? har ingen aning om vad jag skall göra ='(

Permalänk

är det en PATA ( vanlig IDE100) eller SATA hårddisk du har ?
Seagate Barracuda 160gb 8mb 7200rpm finns väl i båda versionerna ?

kan inte ditt moderkort-bios, men prova nollställ bios med clear cmos, hoppa över raid ( vilket du inte ser ut att behöva ) välj PATA eller SATA i bios ( disabla ev. raid/sata som du inte behöver)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en pata jag har. Jag har nollställt ett par ggr genom att cleara cmos och då disable:a de integrerade raid grejjerna. Men det hjälper inte. Hur jag än ställer in så händer samma sak; nästa gång jag startar hoppar den över POST (där man kan komma in i bios ifrån) och antingen ber om en systemdisk (för raid antar jag) eller så sätter den igång win 98... kan det vara att nån hårdvara är defekt? Typ cpu:n? För när jag är inne i 98:a och grejjer så startar den om sig väldigt ofta, typ när jag utforskar en cd-skiva.

=( får väll testa å pilla ännu mer i bios.... suck