Permalänk
Medlem

Byta telestation?

Går det att ringa någonstans och be de som har hand om telestationerna eller nått att koppla om en till en annan telestation? för jag förstår inte varför jag ska betala 400 kr för 8/1 Mbit när min kompis som bor 2 våningar ovanför mig betalar 400 kr för 10/8Mbit .. De säger att jag är kopplad till annan telestation än honom, och då frågar jag nu GÅR det att koppla om sig till samma telestation som honom? och om jag avbryter mitt telefona abbonemang hos telia eller vilka vi nu har, fungerar BBB ändå?? och går det som sagt byta telestation? tacksam för svar!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Re: Byta telestation?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Går det att ringa någonstans och be de som har hand om telestationerna eller nått att koppla om en till en annan telestation? för jag förstår inte varför jag ska betala 400 kr för 8/1 Mbit när min kompis som bor 2 våningar ovanför mig betalar 400 kr för 10/8Mbit .. De säger att jag är kopplad till annan telestation än honom, och då frågar jag nu GÅR det att koppla om sig till samma telestation som honom? och om jag avbryter mitt telefona abbonemang hos telia eller vilka vi nu har, fungerar BBB ändå?? och går det som sagt byta telestation? tacksam för svar!

Det går inte att byta telestation tyvärr, enda möjligheten är nog att flytta till en annan lägenhet i så fall... Och stänger du telefonen kan du inte heller ha kvar BBB:s ADSL då denna tjänst kräver ett telefonabbonemang...

Permalänk

Som monkeyman skriver, Telia byter aldrig station för dig så länge din telefon funkar. Och skulle den inte funka så byter dom ut kablarna.

Men det låter konstigt att ni är på olika stationer i samma hus.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Om man byter företag då? till t ex Tele 2 ?`vi har kanske tele 2 som företag, om vi byter till Telia så kanske vi får annan telestation?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Skriv in respektive telefonnummer här så ser du vilken telestation numrena är kopplade till:

http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/adsl/ADSL.asp?page=ADSL_...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

det går inte att byta... punk slut.

tro mig.... jag har försökt att bli av med min KC station

Permalänk
Citat:

Om man byter företag då? till t ex Tele 2 ?`vi har kanske tele 2 som företag, om vi byter till Telia så kanske vi får annan telestation?

Telefonkabeln går ändå till fel station för dig, det kvittar vilket bolag du väljer. Det hjälper bara att flytta.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Att byta företag hälper inte.

Mina grannar sitter också på andra stationer än vad jag gör.
Så det måste kunna gå att koppla om, men jag tror inte de är så villiga att göra det nuförtiden.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Har du sett hur telefonkablarna är kopplade så förstår du nog varför Scanova (som äger telestationerna och kablarna) inte vill koppla om kablarn om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

som sagt hjälper det inte. sen är det alltid så, ÄVEn om du byter telebolag, så måste du betala en avgift till telia. du betalar förtelefonsamtal och abonumang till nya operatören. men mig veterligen måste du även betala nån sorts "telelicens" till telia för att ha lina kopplad fram till huset.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
det går inte att byta... punk slut.

tro mig.... jag har försökt att bli av med min KC station

Har för mig att jag läste om någon som fått byta understation för att han tog ett ISDN abbonemang. Kan ju vara en lösning om det funkar.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Ok nu ett annat problem, han/hon i mejlet sa som sagt 8/1 Mbit, men min mamma ringde idag och sen fick jag prata med honom i telefonen och han mätte upp efter vi givit vårt telefon nr, och han sa 10/9Mbit . Helt skumt, vem ska man lita på . blir darrig då jag tänker på det, vad får jag? 8/1 eller 10/9 Mbit..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

ring o kolla igen då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju alldtid beställa ett nytt telefonabonnemang, och med lite tur så hamnar det på rätt telestation.. Annars får du upprepa procecuderen igen
Själv är jag den enda i hela Upplands Väsby (förort till Stockholm) som inte kan få Bredbandsbolaget, känner två personer som fått bekräftelse att dom ska få det i nästa vecka till mig sa dom installationsdatum okänd. Och då sitter jag på samma telstation dessutom 1090 meter!!
Så tydligen är det inte säkert att du kan få tjänsten även fast din telestation är utbyggd. Vad kan det bero på??

Permalänk
Medlem

han i telefon sa 1050 meter till station och han sa att jag skulle få 10/9Mbit.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Det går att byta telestation. Har själv gjort det.

Jag var i kontakt med den ansvarige på Skanova (heter det så?), och han fixade till det.
Eftersom det tydligen måsta kopplas om manuellt fick jag betala 500:- +moms för jobbet.
Kravet var dock att jag tecknade mig på ett Telia ADSL abb.

Permalänk

gå när i källaren och börja fippla lite med kabeln som går till din lägenhet då?
(eller, det är kanske inte så smart att uppmana till brott)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jive

Jag var i kontakt med den ansvarige på Skanova (heter det så?), och han fixade till det.
Eftersom det tydligen måsta kopplas om manuellt fick jag betala 500:- +moms för jobbet.

Stämmer bra det. En polare blev kopplad till en KC station när han tog ISDN och när han sedan skulle beställa ADSL gick inte det pga av det.
Men han fick till slut byta station fast han fick betala kostnaden själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jive

sjukt att du var tvungen att ansluta dig till telia adsl bara för det, frågan är om de får göra så enligt konkuranslagen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, på den tiden så fanns det nästan bara Telia så det spelade ingen roll för mig.
Dessutom så är det ju deras nät och eftersom telefonen funkade så hade de ju inte någon anledning att koppla om ledningen.
Jag var mer än nöjd när jag inte behövde använda modem längre.

Det var den tiden det, nu har man flyttat och sitter numera på 10 Mbit.

Permalänk
Medlem

men var inte elemarknaden öppen även då?

ägs inte nätet av staten, men det är teliasonera som sköter det, elelr rättare sagt skanova

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Stämmer bra det. En polare blev kopplad till en KC station när han tog ISDN och när han sedan skulle beställa ADSL gick inte det pga av det.
Men han fick till slut byta station fast han fick betala kostnaden själv.

är ju så om man beställer ISDN men igentligen så får man inte trunka xDSL mellan stn & KC pga alla störningar det kan ge. så man kan inte skylla det på någon att man inte får byta stn till KC, det är ingen som jävlas
det är inte bra å ha en massa XDSL i onödan

Visa signatur

10100111001