Permalänk
Medlem

A7N8X-GD+2 Sata

Är det någon som har det??Får inte mitt och fungera,Hittar inte ens diskarna.Kan inte heller installera WindowsNån vänlig själ som har lite tid med mej så jag får igång datorn??

Visa signatur

Mu

Permalänk
Antielefant

Har det, funkar, men kör dem inte som systemdiskar så kan inte hjälpa med Windowsinstallationen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Synd.Men nån måste väl ha satt dit 2 st sata diskar och kopplat dom till modekortet och fått det och fungera.Vet någon vilka drivrutiner man ska andvända sig av??

Visa signatur

Mu

Permalänk
Medlem

OFFT - Zcenicx: Har du fjorton diskar? Hur många använder du i datorn?

ONT - mu, testa att installera en IDE-disk och sedan installera SATA-diskarna efter att du har slängt in windows. Det kan ju vara så att din dator hittar diskarna i windows men de syns ingen annanstans så som i BIOS, bootup osv. Då kan du behandla problemet därifrån.

Sedan tycker jag att du ska kolla vilka on-board features som är disabled. Det kan hända att SATA är disable default, för det har jag varit med om. Gå på lite jumperjakt så ska du nog hitta felet. gl.

Visa signatur

Dags för nyköp och återuppta överklockningen.

Permalänk
Medlem

Kolla manualen, finns en jumper om man vill ha sata på eller av

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Ja,jag har kollat och i ren desperation så satt jag den i disable och provade (man vet ju aldrig) men det vill sig inte.Har kopplat in den gamla disken nu och installerat sata driverserna från cd som följde med modekortet,vet inte om man kan göra så.Så nu ska jag ta bort den igen och kolla fall det går och installera windows på dom nya,funkar säkert inte,men jag vet fan vad jag ska göra.Lite till och jag skänker den i delar,delarna kommer och ligga utanför sovrumsfönstret :,(

Visa signatur

Mu

Permalänk
Medlem

du måste ha SATA-driversern på en diskett för att Windowsinstallationen ska hitta dem. Tryck på F6 eller vad den säger i början för att du bill speca fler drivrutiner, och då kommer den fråga dig någon minut senare.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
du måste ha SATA-driversern på en diskett för att Windowsinstallationen ska hitta dem. Tryck på F6 eller vad den säger i början för att du bill speca fler drivrutiner, och då kommer den fråga dig någon minut senare.

Ja det är sant,men det roliga är att när jag skulle ta och kolla på skivan med drivrutiner som följde med moderkortet får att lägga över dom på diskett,så hittade jag vad jag då trodde var drivrutinerna.Gick in i Drivers-Sata-GUI-Disekttes,där inne finns två mappar där det står Disk 1 och Disk 2.Tog för givet att det var dom man skulle lägga över på floppy.Men det var det inte,utan man skulle ta Drivers-Sata-och sen ska man då tydligen inte gå in i GUI utan när man öppna sata-mappen så ligger det (lösa) filer där,dom la jag in på en floppy och använde,och det funkade.

Visa signatur

Mu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mu
Ja det är sant,men det roliga är att när jag skulle ta och kolla på skivan med drivrutiner som följde med moderkortet får att lägga över dom på diskett,så hittade jag vad jag då trodde var drivrutinerna.Gick in i Drivers-Sata-GUI-Disekttes,där inne finns två mappar där det står Disk 1 och Disk 2.Tog för givet att det var dom man skulle lägga över på floppy.Men det var det inte,utan man skulle ta Drivers-Sata-och sen ska man då tydligen inte gå in i GUI utan när man öppna sata-mappen så ligger det (lösa) filer där,dom la jag in på en floppy och använde,och det funkade.

GUI står för "Graphical User Interface" ...så det kanske inte var helt överaskande att det inte var de filerna

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
GUI står för "Graphical User Interface" ...så det kanske inte var helt överaskande att det inte var de filerna

Okey,nu när man vet det så var det kanske inte så lustigt längre,men jag tycker att det kunde stå vad,vilka filer man skulle andvända.

Visa signatur

Mu

Permalänk
Antielefant

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Rez^
[B]OFFT - Zcenicx: Har du fjorton diskar? Hur många använder du i datorn?

12 diskar och 2 cds. 1,5 TB.

Använder faktiskt samtliga, har ett Chieftek fulltower och det är praktiskt taget fullproppat

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync