Permalänk
Medlem

Bränd processor?

Det är som så att min processorfläkt stannade medan jag var borta. När jag kom tillbaka efter någon timme kände jag en lätt bränd lukt, och såg att fläkten stod stilla. Datorn hade inte arbetat något medan jag var borta.

Jag bytte fläkt, och startade datorn. Den går som vanligt än så länge, men hur vet jag om något har gått sönder?
Kan det ha gått önder litegrann, så den bara får sämre prestanda, eller så?

Permalänk
Medlem

Ta ut processorn och kolla om du kan se några brännskador eller liknande, ser det normalt ut och datorn fungerar som den ska så är den nog inte trasig på nått sätt

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

okej. ids inte plocka ut, den, men eftersom att den har gått felfritt i nån timme nu, så känner jag mig nöjd.

Permalänk

Antagligen fläkten som gick sönder som luktade bränt för gade du brännt processorn skulle den inte starta alls. De flesta nyare moderkort har skydd mot dessa händelser så det ska inte vara nåt problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Vad hade du för fläkt, processor, moderkort, strömkälla...... Har du köpt den färdig eller har du satt ihop den själv. Hur gammal var datorn..
Bra veta.

Permalänk
Medlem

MBM5 + SHDN. Denna kombination stänger av min dator efter 30 sekunder om fläkten stannar, och efter fem sekunder om CPUtemp överstiger 65 C.