Permalänk
Medlem

soltek sl75frn2-l

Hej.

Har stora problem med mit moderkort eller något som är koplat till det. Har för ett antal månader sen skrivit om liknande fast då har det varit temporärt. Nu tja ser det kört ut.

När jag startar datorn och försöker boota windows 2000 så hänger den sig direkt när man ser 2000 logan och laddnings mätaren i färg.

Testat formaterat samma sak fryser på EXAKT samma ställe (innan den börjat med installationen). Att installera XP går ej. fryser sig på liknande ställe och också på samma ställe hela tiden.

Saker jag testat:

Rensat bios.
kört viss minnestest.
nollställt och ändrat (även testat olika kombinationer) inställningar i bios.
tagit ur ALLA pci kort och stängt av alla portar och tillbehör i bios.
kopplat ur alla fläktar (och kort sammtidigt).
klockat ner cpun. klockat upp. sänkt minnesfart och timings.
låtit datorn stå avstängd längre tid innan installations försök.
låtit datorn stå på i 4h innan installations försök.
kört checkdisk på ALLA hårdiskar och partitioner.
dragit ur el kabeln ur datorn längre tid.
tryck och kollat alla kablar. Även kort minne och cpun.
mailat soltek (skulle rensa cmos,höja minnespänningen och haka dit cpu kylaren korekt sa dem.) Alla punkter testade.

Datorn funkar prima i Bios i flera timmar. Datorn klarar alltid kopieringen av filer för installation av os. Men direkt när den startar om första gången hänger den sig innan installations menyn kommer upp.

Saker jag ska testa så snart jag kan:

Memtest igen. (ska även fixa nya minnen 2x512 400mhz).
leta och hitta dos baserat cpu/system test.
testa installera linux.
Försöka be att få swappa delar med andra.
Ge upp och konvertera till mac....hoppas på lösning innan jag kommer hit.

(linux testat samma problem även win98 gick ej installera. På gång att köra hdd/cpu/mem test när som helst. Tagit ur hdds för att se så inget virus jävlas, men fortfarande krasher vid test av installation (inget error medelande bara frysning.). Flyttat minnet till annat slot.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Hm,kan det vara en trasig hd eller en ide kabel??
Skulle råda dig att kolla hos http://www.amdforums.com/forumdisplay.php?forumid=30
Har du testar att resetta IRQ/DMA i bios så du inte har några konflikter?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

har testat rensa irq/dma.
Har testat kört en linux installation utan ide kablar och hdds i. Hängde sig på samma ställe som med och innan man ens hinner börja installera.

ska testa byta delar senare idag.
har kört en rensning av cmos.

Det bästa är att igår hade jag den på efter mycket skumma frysningar vid 2k logan sen i över 8h utan problem ingen krasch inget alls.

kört cpu test med ingen problem med instabillitet. Kör utan fläktar eller pci kort och på absolut säkraste inställningarna i bioset.

kan ingen svara vad windows försöker initirea först när man ser loggan i färg (eftersom det är där den hänger sig).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikkortet bland annat....
Men det finns väll en logg fil i Win katalogen där man kan se vad som krachar...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

tja hade varit bra med ett namn och var den finns när man installerar windows (kommer som sagt inte in i windows alls inte linux heller så lite svårt. Kanske kan läsa filen om jag vet exact namn och plats via w2ks återställningsconsol).

Har förästen testat annat: RAM/GFX med nu. inget funkar.
Testatde även ett dos cpu test för att utesluta processorn.
Jag tror det är moderkortet och tänker försöka få ett nytt imorgon.
jag tycker inte det finns något mer att testa så tja har ni föskag så kom med dem. (har inte bytt nättagregat då det verkar konstigt att datorn är helt stabil tidigare och även nu och har svårt att tro att det skapar en hängning i början av windows/linux.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan ju prova att sätta in grejerna på ett annat moderkort om du har tillgång till det lr prova att sätta helt andra saker på ditt moderkort och se om problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

har jag redan gjort som sagt. (skippade cpu men tyckte det inte kunde vara den då jag kört ett stress program på den och idlat i över 4h i bios utan problem). Körde med helt annat GFX/ram samma cpu inget mer inkopplat hängde sig iaf. (jag körde en linux installations som går att starta utan hdds men den hängde sig på min burk iaf.

Tja dvd brännar byte jag inte ut men den kan läsa skivan den kan även kopiera filer så den lär fungera.

ska släpa mig ner till afären jag köpte den ifrån idag och se vad dem tycker. jag vill ha nytt moderkort (åtminstone för att testa).

Kan även tilläga att ALLA delar har jag kört på min kompis moderkort tidigare utan några stabilitets problem/krashar som helst.

Edit: Nu har jag snackat med affären. Dem har haft fler problem med korten tidigare. jag skulle få ett nytt (tidagast torsdagen ). Tydligen är det vissa kort som haft problem med ide kontroller chipet. så jag antar att det är det chipet windows/linux försöker initiera först och som kraschar. medans dos inte gör det och det funkar. Blir kul och se om mitt nya kort (exact samma) funkar sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Usch aldrig kul att behöva vänta på saker

Men lite OT vad tycker du om kortet annars?
Bortsett från det felet är det stabilt och bra? Klockar bra?
E nämligen lite sugen på att skaffa ett sånt då det verkar vara ett bra kort för det priset.

Permalänk
Medlem

när det startade funkade det jäkligt stabilt eller rättare sagt 7 dar utan minsta tecken på problem iaf . klockning vet jag inte så mycket om än då jag bara klocka min barton som du ser i sigen via multipel. fast det gick stabilt så. Får om jag har tur nya minnen innan torsdagen så jag kan klocka via fsbn sen då får vi se om den gillar 200fsb+. kan återkomma med resultaten då. Fast kortet saknade pci låsning och att man fick ställa minnes bussen som man ville vilket var tråkigt. så kortet är hyfsat när det gäller inställningar (har testat a7v333 och det har mycket fler oc inställningar), men hur stabilt som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja,skulle tro att moderkortet är paj efter din senaste beskrivning.
Mitt kort funkar bra men min fsb maxar ur vid 204mhz ,men då har jag ju vers 1.0 av kortet + PC 2700 minnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fått ett nyy moderkort och hakat i. Än så länge inga problem. dual DDR visas och datorn är stabil. Har bara ett liten sak att lista ut och det är hur FSB klockningen påverkar minnet och hur du anger fartenm för minnet. Vil gärna försöka få upp min barton till 2300mhz via fsb klockning istället för multiplier. men men löser nog hur det funkar snart.

edit klockar via windows prog. såg att pcin alltid var låst och agpn med. 190fsb än så länge. blir kul att se vadd den når via fsb klockning. stabilt än så länge.

fast måste köra ett memtest. För när jag körde original fart på minnet så fick jag skumma krascher på vissa program och även windows.(stog något om: non pagedefault in non paged area koplat till w2k.sys). Detta fick jag på oklockat minne/gfx och endast klockat cpun som jag gjort förut via mulitpel.

svar på det om ni inte tror det är minnesfel uppskattas.

edit2: ser stabil ut i 11.5x200=2305MHz. Tänker inte pressa den mer vill ha lite livslängd med. Om allt funkar bra kör man på det. Trevligt att man kan sänka och höja fsbn på nforce2 i win miljö måste jag säga. Slutligen en varning till folk: Köp inte twinmos 512DDR400MHz cas 2.5 om ni vill klocka dem. Hänger sig på nån mhz över 400 och klarar inga bra timings (kör på 2.5/3/3/8 nu ända som gåt bra).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm.du vet väll att twinmos minnen vill ha mycket volt?
Kan köra mina (olika) No-name Pc2700 minnen i 204 Fsb med 2,9 volt med timing 2,5-3-3-8

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör dem i standar nu(2.6v). Dem pallar inte bättre timing än 2.5/3/3/7 jag kan inte ens köra 2.5/2/2/6 i 166mhz. Mitt gamla billiga pc2700(orginal minne) kunde åtminstone köra 2.5/2/2/6 i 166mhz men gick inte klocka mycket. Jag trode att eftersom jag inte kör minnena i högsta farten borde man kunna pressa dem lite på timmings men men. blev 12x188 med 2.5/3/3/7 som slutgiltig klockning (2260MHz).

sen pallar tydligen min cpu inte högre fsb än 190 ville köra den i 200mhz men då fick jag bara problem.

Visa signatur