D:\ är inte tillgänglig

Permalänk
Medlem

D:\ är inte tillgänglig

Min d:\ hdd som förövrigt är en western digital har dött. Eller ska man säga dött och dött.

Efter att jag startat upp datorn så skulle jag bara dra in på hårddisken för att att dra igång lite skön musik då det kommer upp detta felmedelande:

"d:\ är inte tillgänglig.

Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas."

Men startar jag om datorn så fungerar den igen. Men efter ett tag händer det att den dör igen. Den är rätt gammal ca 1.5 år eller så. En Western Digital Caviar 120 gb 8 mb cache etc.

Jag har på sistone fått en massa varnings medelanden ang att viler inte kan sparas. Det kommer liksom upp en liten ruta från trayen om att någon fil inte kunde sparas på d:\ och att informationen har gått förlorad.

Någon som varit med om detta tidigare?!

EDIT: Nu har också alla de mappar som låg på hhdn försvunnit, men det ligger kvar en fil som låg direkt på hddn och inte i någon mapp, och om man högerklickar och tar egenskaper så står det att det är 3.84 GB Kvar av 120 GB så jag antar att filerna ligger kvar på hårddisken men man kan helt enkelt inte komma åt dom.

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

det är nog så att den håller på eller har kraschat.. testa med att stoppa in den i en annan dator hos nån polare.. Du kanske kan få igång den.. Har du fått virus så kommer du iaf inte vara själv om det ...
kan åxå vara kabeln som lossnat lite.. då kan det se jävligt skumt ut.. testa och ta bort kabeln och sätt tillbaka den igen..
Lycka till.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

Jo, tackar tackar för ett vettigt svar. Jag ska testa med att pilla lite på kabeln och fråga nån polare om lov att låna datorn lite. Men jag tror inte att jag har fått nån slags virus för jag kör ett bra virus skydd. Men det är lite surt asså, för jag har alla arbeten jag gjort sedan typ 8:an på den hårddisken etc. Så det skulle inte vara så bra om jag inte fick tag på den.

Men jag tycker att det är lite konstigt att det är bara mapparna på hårddisken som förvunnit och som sagt om man högerklickar så ser man ju att hårddisken är full så jag antar att allt ligger kvar.

Men man får hoppas att det löser sig. (är fortfarande glad för andra förslag om vad problemet kan vara)

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Hårddisk d:

Jag tycker att det låter som att du har problem med ditt operativ system så jag förmodar att du har winxp så prova detta. Höger klicka på enheten välj egenskaper sedan maskinvara makera den enheten som du har problem med och välj egenskaper Gå till volym enheter och tryck på updatera. hjäper inte det så kan felet ligga i botsectorn.

Mvh Stoned

Visa signatur

Stoned

Permalänk
Medlem

När man trycker på uppdatera så uppenbarar sig Hårddisken i den lilla rutan under knappen. Men sedan händer inget mer. Har du lust att förklara lite mer om det där med "bootsectorn" är inte så inne på det

EDIT: Tror du att det skulle fixas av att köra en gammal hederlig format c:?

Visa signatur