Permalänk
Medlem

Nätverksproblem

Vi har nyss fått hem fiber till vårat hus. Problemet är att när jag ska koppla in min router, en D-link 804, funkar det inte. Alla lampor på fibermodemet slocknar, så fort jag kopplar in den. Om jag hoppar över routern så funkar allt prima, men så klart bara på en dator. Fibermodemet är av typen Orexis FTH-1.

Problemet ligger inte i att jag ställer in routern fel, vi har haft den flera år, och jag vet precis hur den funkar. Som sagt så lyser alla lampor om jag kopplar direkt in i datorn, men om jag kopplar in i routern slocknar allt (eller i alla fall dom som heter "full duplex" och "TP länk, trafik".

Är det så att min router inte funkar ihop med fibermodemet?

Det är fler som jag känner som har samma problem. Så det beror nog inte på att något är trasigt.

Om det har någon betydelse så är våran leverantör Bostream.

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske , men kör du korsad eller rak kabel?

sen ligger den väl lite fel , skulle lagt den under "nätverk" kanske?tråden alltså.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX 9070 , FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

har provat både rak och korsad kabel. Vad är beteckningarna för dom förresten?

Jo, jag hade tänkt att lägga den där, men då ser jag till min förskräckelse att dom verkar ha tagit bort den delen av forumet, så jag lade den här istället.

Edit: Eller så kollade jag visst fel. :). trodde nätverk skulle ligga under hårdvara. Aja.