Ljudkort för amatörstudio

Permalänk
Medlem

Ljudkort för amatörstudio

Har iofs skrivit detta i "hur man väljer ljudkort(guide)" redan, men jag skapar en ny tråd för att få mer respons.

Jag har ett Hercules Digifire 7.1 Ljudkort 18 bitars 48KHz blabla nånting.. ibland brukar jag spela in musik: trummor, gitarr, bas, (synth) osv o mixa ihop med Cubase SX. Men som ni kanske förstår så blir ljudkvalitén inte den bästa med detta kort, så därför har jag nu tänkt införskaffa ett nytt.
Jag har kollat lite på ett M-AUDIO DELTA 1010 LT med 8analoga och 2 digitala ingångar. detta kort har 24 bitars 96kHz vilket är bättre än mitt gamla (är det detta som gör ljudkvalitén dålig på mitt gamla?)
Jag har även kollat på ett Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro som sägs kunna spela in 6kanaler samtidigt, men vad jag ser har den bara 4ingångar?!.
Eftersom jag använder min dator till musiklysnande, filmtittande, spelande så vore det ju bra med detta kort som har allt vad eax, thx och dvdaudio heter?!...
Detta kort har liksom delta 1010LT, 24/96kHz och stöd för ASIO 2.0 osv.

Så vad tror ni vore bäst för mig ?
Jag tror inte att jag behöver alla åtta kanalerna på M-audio kortet.
3 kanaler skulle räcka för mig att mica trummorna med t.ex.
(jag spelar in ett instrument i taget, eftersom jag spelar allt själv )

Som det ser ut i dag när jag spelar in:
Gitarrförstärkare/trummor>micad med sångmick>3kanalersmixerbord>Herculesdigifire>Cubase

Har ni några tips på vad man ska ha för mikrofoner ? gärna nått man kan använda både till att spela in gitarr och trummor med.

Tack för all hjälp (många dumma frågor kanske, men jag e n00b på det här)

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Ska du spela så köp Audigy2 ZS, M-audio lär inte funka så bra i spel (rejäl fps-drop).

Audigy2 ZS Platinum Pro och Audigy2 Platinum eX har 3st stereoingånger (= 6 kanaler) på den externa enheten. Använder du Cubase VST så kan du spela in i ASIO2 24/96. Jag har testat och det funkar fint

A/D-omvandlingen sker i 3st stereo-ADC tillverkade av Texas Instruments (burr brown) som stödjer 192KHz/24bit.

Ska du däremot enbart använda kortet till musik så är M-audio minst lika bra.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

ahh okey det låter bra
kan jag på nått sätt koppla in 6st mono-mickar(om det nu finns?) på dom ingångarna ??

Permalänk
Medlem

Japp det funkar. En av ingångarna är vanlig stereo-RCA, de andra tvä är "stor hörlurskoppling" vad ´dom nu kallas. Men en omvandlare fixar till det till två mono lätt.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt ett Audigy2 ZS Platinum Pro.
Nu är bara frågan hur man får cubase att spela in olika kanaler på olika tracks. Kan bara spela in från Mic/line1 ingången som det ser ut nu.