Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Fixade just klart mitt utlovade mail till PCG:
Vi får se om jag får svar.
---------------------------------------
Jag skriver detta mail som konsekvens av något som jag väldigt länge haft i tankarna, eller, mer direkt, som konsekvens av följande tråd på forumet hos www.sweclockers.com:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=227026
Där diskuteras co-op; cooperative mode, och hur spelvärlden idag kan liknas vid en karg öken med avseende på antalet spel som implementerar detta spelläge. Jag kommer ihåg många tillfällen där folk har skapat trådar i olika forum i jakt på tips på coop-spel, allt man kunnat komma med då är ungefär: Serious Sam, Operation Flashpoint, Neverwinter Nights, Halo (på Xbox då, att co-op-mode slopats i PC-versionen är en oförlåtlig, OFÖRLÅTLIG synd) och möjligen ett fåtal fler. Visserligen är det väldigt bra tips, men det räcker ju inte!
Det jag menar med co-op är då det särskilda multiplayer-läge där flera spelare kämpar sida vid sida mot spelet självt, det vill säga man tillsammans tar sig igenom en storyline.
Det är alltså inte spel som Counter-strike jag syftar på när jag talar om Cooperative mode, även om det innehåller en sorts samarbete, utan som sagt ett läge där spelarna så att säga spelar single-player i multiplayer.
Som parentes kan man säga att även sådana stämningsfulla drag i spel som till exempel den hjälp man fick av kamrater i Call of Duty, eller av marinesarna i Halo, är i högsta grad välkomna, även om de inte faller under min definition av co-op.
Jag kommer ihåg hur febrilt man försökte skydda sina stackars kompisar mot fienden för att de skulle hålla ut så länge som möjligt.
Man blev väldigt besviken på Call of Duty, som ju började så lovande, när man till slut lämnades åt sig själv och spelet övergick till att bli ett typiskt one-man-army-spel. Visst fyller även sådana spel en plats, och jag säger inte att de är tråkiga, men de är kraftigt överrepresenterade, och inslag av lite originalitet förgyller alltid.
Tillbaka till ämnet dock. Det konstiga är att de allra flesta jag snackat med om detta håller med mig när jag säger att cooperative mode är ett förträffligt roligt sätt att spela spel. Jag kommer ihåg de roliga stunder man haft med Baldur's Gate I när man spelat igenom det med en kompis, och de hundratal gånger man spelat om det otroligt svåra Operation Flashpoint-uppdraget Ivan's New Toy med två vänner för att till slut med hjärtat bankandes klara av det.
I min erfarenhet verkar allt tyda på att efterfrågan för spel med co-op mode totalt överträffar utbudet.
När det kommer till multiplayer i spel så är det ständigt detta deathmatch-läge vi ser i spelen, jag och många andra vill gärna se att mer uppmärksamhet riktas åt cooperative mode!
Anledningen till att jag skriver detta till er är att ni ju är Sveriges mest inflytelserika speltidning. Och tanken var väl att försöka väcka ett intresse hos er att kanske fixa ihop en artikel om just begreppet cooperative mode. Dess
historia, nutida utbud och den stora oförklarliga och oförlåtliga miss världens spelutvecklare har begått genom att tillverka så få coop-lir! Att kämpa sig igenom en "single-player"-kampanj med en kompis är ju faktiskt det roligaste som finns.
Själv har jag faktiskt en massa idéer till vad en sådan artikel skulle kunna bestå av, så jag skulle nog kunnan komma med en del tips i den händelse att det blir något av detta.
Hör gärna av er!
Hjärtliga hälsningar
/Andreas "andreasdr" Draganis