Permalänk

Magneter, farligt för komponenter?

Håller på med ett chassibygge, är magneter farligt för datorkomponenterna? 2 magneter kommer vara nära en DVD brännare och 2 kommer vara någon decimeter ifrån en hårddisk.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera det men det funkar nog.
Magnetism och elektonik är oftast ovänner!?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte elektroniken själv bryr sig så mycket. Dock kan kraftiga magneter störa driften av de prylar som innehåller rörliga delar. De flesta av dem är å andra sidan inkaplslade i separata plåtburkar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem.

Permalänk

Kan nämna att det kommer vara ca 4-5mm MDF mellan magneten och insidan av chassit också.

Jag tror jag kör på magneter, frågan är om jag bör sätta lite MDF på sidan av hårddiskracket också? Som en slags sköld.

Permalänk
Medlem

funkar inte en hårdisk ungefär som en diskett. Laddas med magnetism? Så det vore ju ingen bra ideé

Permalänk
Medlem

Re: Magneter, farligt för komponenter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Håller på med ett chassibygge, är magneter farligt för datorkomponenterna? 2 magneter kommer vara nära en DVD brännare och 2 kommer vara någon decimeter ifrån en hårddisk.

tacksam för svar.

Sätt inte för stor magnet nära hdd's, då riskerar du en snabbformatering =/
Vad för slags magneter är det vi pratar om? Övningskörningssyltar eller små kylskåpmagneter?

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Inaktiv

elektromagneter

Permalänk

Skulle uppskatta om folk som inte vet avstår från att säga någonting. Det är ju ett ganska seriöst ämne.

Det är relativt små magneter. Typ som kylskåpsmagneter.

Permalänk
Inaktiv

är dom inte så starka så funkar det nog.. men annars är det som tidigare sagt inte bra att han magneter nära hdn, pga av diverse grejjer. skulle du dock ha en skiva mellan så tror jag personligen inte det blir något problem.

Permalänk

Nä det bör ju inte det eftersom en plåtbit inte fastnar genom MDF om man har magneten på andra sidan. Hm, fasen vad osäker jag blir nu. Ska se om jag kan använda några sorts clips istället.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att det på många chassin brukar vara en magnet som ledkablarna/kablarna till startknappen brukar vara snurrad runt... och den brukar sitta ganska precis brevid HD racken, så är det inte så stark magnet tror jag inte det är farligt..

Permalänk
Medlem

RollE2k: Nej det är ingen magnet.. Det är en feritkärna dvs pressat järnpulver

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
RollE2k: Nej det är ingen magnet.. Det är en feritkärna dvs pressat järnpulver

hmm, jag har då för mig någon av dom jag haft på något chassi varit magnetisk, men jag kan mkt väl ha fel..

Permalänk
Medlem

en pcspeaker har väl en magnet?

Permalänk
Medlem

Ja det har den, alla högtalare har en magnet (iaf alla jag vet)

Magneterna är inte bra att ha nära HDn, men om det e svaga magneter vi pratar om. Samt att he sitter på ställen som inte har något speciellt brevid sig är det nog ingen fara.

Men om du senare får problem med burken så vet du genast vad problemet är iaf, det är ju ett +

Permalänk
Hedersmedlem

skulle vara kul att veta vad du ska ha magneterna till... har du lust att berätta eller är det en hemlighet till slutprodukten visas upp?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Du kan väll i alla fall pajja hårddisken om du har en magnet precis på den?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Jag har just samma problem, behöver sätta fast 5,25-plåtgrejset som cd-spelarna sitter fast i. (bygger mdf chassi och kommer inte åt skruvarna inåt väggen (ska lim-plugga allt) och om det ev kommer en dvd spelare i framtiden så....), men hittar ingen som konkret säger att det är farligt att ha magneter när cdspelarna. Är jag dumm, har allvarliga problem med att förstå texten eller är det ingen som har skrivit det??

Permalänk

Jag upprepar: Det är INGEN bra ide.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Speciellt med skärmar, När jag gick i 9an så "lånade" vi några magneter och satte i varje hörn på en skärm skärmen åkte bakåt i tiden till 70 - talet, (Flower Power)

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

men för f*n "Jag upprepar: Det är INGEN bra ide."; väldigt konkret svar(*ironisk*)...... Magneterna måste, som ni förstår, vara ganska kraftiga även om själva hålet i chassit tar lite av bördan. Är det någon som har erfarenheter av cdspelare som har pajat efter kontakt med (kraftiga) magneter. Är själv inne på att det inte borde funka. Har en gammal 32x spelare som jag skulle kunna testa på..... hoppas bara att inte någon annan komponent pajar för det....

Permalänk

Shit, varför kan man inte få nått konkret svar. Vissa är säker på A andra säker på B. Det vore onekligen smidigt med magneter men jag struntar i det nu när man inte kan få ett utvecklat svar från någon som vet.

m0REc: Jag skulle ha det till att fästa ett "galler" vid ett insug så man lätt kan ta bort och sätta dit det.

Permalänk
Medlem

ANVÄND INTE MAGNETER är mitt svar det kanske inte går åt h*lvete i början med när det väl gör det så gör d det ordentligt!. Försök med en annan lösning. Ifall du tänker göra det ändå så "May your computer rest in peace"

Permalänk
Medlem

Men Basifuxx, vad baserar du det på?
Det kanske är kalaslungt sålänge man har de på avstånd..

Själv tror jag att det är lungt i det här fallet - men jag vet inte heller.
En pump kan ju störa CRT skärmar på en meters avstånd - en kylskåpsmagnet måste man ha bra nära rutan för att man ska se nån skillnad.
Men sen om de magnetiska störningar en pump avger kan mäta sig med en magnet i form av "dödlighet" för enheterna har jag absolut ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Maila dom som gjort HDD´n och CDspelaren o fråga dom

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

HDDn lagrar ju informationen som pyttesmå ytterst svaga laddningar, så att tappa en magnet på den borde innebära en snabb och smärtfri (för HDDn då) död.

CD- och DVD-spelaren däremot bränner ju fast informationen optiskt, så man kan ju inte förstöra en CD-eller DVD-skiva med en magnet. Däremot ger ju en magnet som flyttas förbi en ledning upphov till en ström (induktion), så teoretiskt skulle man kunna bränna av en ledning i sin DVD-spelare om man drog en kraftig magnet hastigt över den. I verkligheten har jag svårt att tro att det skulle vara någon fara för en DVD, eller CD-spelare, däremot skulle jag ALDRIG sätta en magnet nära en HDD.

Iofs har jag min pump under HDD-arna just nu... (en pump alstrar ju också ett elektromagnetiskt fält.)

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Avstängd

Tänkte nämna att CD-rom, HDD och fläktar drivs med hjälp av magneter, typ ström till en spole(ankare/rotor) som blir magnetisk och arbetar med en annan magnet(hylsa) för att kunna snurra..

tjenis

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
HDDn lagrar ju informationen som pyttesmå ytterst svaga laddningar, så att tappa en magnet på den borde innebära en snabb och smärtfri (för HDDn då) död.

Jag tappade en ficklampa med magnet på racket där hårddisken sitter en gång, men det hände som tur var inget med den. Det är nog skillnad om man sätter en magnet ovanpå disken eller på sidan när den snurrar.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Lika bra att ta det säkra före det osäkra, skit i magneterna och fixa nått annat...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!