Permalänk
Medlem

Ja tappade en magnet på nätagget i en öppen desktopdator en gång, va ba och skrota......

Permalänk
Medlem

Samanfattningsvis ska vi som har behov av det: 1. Skita i det 2. Överväga om det verklingen är nödvändigt och 3. om det inte tycks finnas någon annan utväg, se till att hålla alla andra komponenter (HDD, nätagg mm) åtminstone 1dm (beroende på styrkan) därifrån.

Ps. Finns det något sätt att mäta magnettismen, alltså någon slaggs skala??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skåne
Ps. Finns det något sätt att mäta magnettismen, alltså någon slaggs skala??

magnetfält mäts i tesla...

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Proffsmoddare

hnn jag har svårt att tro att en magnet kan sabba en hd. Alla som någon gång skruvat isär en gammal disk vet ju att det sitter 2st extremt kraftiga magneter inuti disken hur kan då en lten yttre magnet döda den????

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

HÄR ÄR ETT KONKRET SVAR!!!!
Jag testade på några gamla hårdiskar med lite olika magneter, jag la en vanlig kylskåpsmagnet mitt på hårdisken precis över där diskarna är, inget hände, fungerar fint att läsa och skriva.
Testade sedan med en elektromagnet men då fick jag blue-screen (den elektromagneten brukar jag skicka en 200g magnet en halvmeter upp i luften med...)
SLUTSATS:
Om magneten inte klarar av att hålla en metallbit uppe på andra sidan om din mdf-skiva, så tryck dit en extra bit mdf brevid hdd-racket så ska du se att det kommer gå bra.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

i´m totaly confused, den ena har hållt magneter på disken medvetet utan några riktigt allvarliga fel och den andra......... vad e det här?? Jag måste säga att jag inte fattar ett skit!! Det med att det sitter kraftiga megneter i en hdd, som bevisligen inte stör hårddisken, och ändå händer det att folk får diskarna pajade av småmagneter!(?) Kan det inte ha något att göra med magneterna i hdd:n rör sig åt samma håll, med samma hastighet och runt samma axel och därför inte påverkar magnetfältet..... bara en teori, eller är det helt fel????

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte använda magneter kanske det händer nått kanske inte jag skulle inte riskera nått det låter inte bra med magneter och elektronik. Försök göra nått annat.

Permalänk
Proffsmoddare

Ville bara tillägga att de kraftiga magnetern som sitter inuti disken inter rör sig alls, de används för att hålla läsarmen i rätt läge. Dessa magneter är väldigt starka jag kunde hänga en påse med 2 liter mjölk på en sådan magnet som jag satte på kylskåpet. Så jag tror inte att en liten magnet på utsidan av disken skulle störa .

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jätteroliga magneter o leka med btw.... i plugget har vi en skrothörna med hundratals gamla hdd's och cdspelare, bara att plocka på sig... om man är försiktig så ingen ser

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem

Magneterna inuti HDD:n är väldigt starka, jag har lekt lite med ett par jag med MEN de står ju som sagt helt still. Det farliga är ju när man börjar ändra på magnetfältet som redan finns, prova att lägga en magnet ovanpå skärmen t ex.
(man kan skojja med sin arbetskamrater genom att lägga en liten maget ovanpå skärmen när de inte ser. Sedan sitter de och trimmar in skärmen i en kvart, utan att se magneten, och när den blivit bra igen kanske de går efter en kaffe eller något. Då tar man bort magneten igen, och vips så är skärmen sned åt andra hållet igen! kul kul)

Det KAN ju fungera med en magnet vid HDD:n men å andra sidan KAN ju en IBM 75GXP-HDD fungera med...
(litet skämt det där, för er som sitter med IBM...)

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

ha, ha, HA!!

Permalänk
Medlem

kan du inte köra med lite moddade push-pins?
liksom göra de så pass svaga att de bara sitter på plats men kan med lite lätt våld tas bort utan att gå sönder

behöver ju iof inte göra nått med puch-pinsen utan bara borra lite för stort hål till dem

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Jag har redan löst det på ett annat sätt. Den här tråden är galen.

Permalänk
Medlem

har inte läst hela tråden. men jag tror att stålet i chassit(och allt annat som är en magnet fungerar på) kan bli magnetiskt laddat och det kan ju knappast vara bra

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

du får väl skärma med bly..

Permalänk
Medlem

tycker att mitt inlägg va mer av det normala slaget dock men men

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag ska väl egentligen inte säga något för jag har inte koll på huruvida en liten magnet med tiden förstör en hårddisk. Men däremot så vet jag att jag hade en relativt _FET_ magnet liggandes i en diskettlåda i 1-2 veckor och alal disketter fungerade felfritt..

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

ja säger bara tycker du det är värt det.. testa.. men känner du att det är ondöigt ifall att köpa en ny hd för en magnet skull så testa inte.. men annars så är det ju upp till dig.. å att det är magneter i en hd är ju en sak.. men tänk då på att man inte får störa det magnetfältet som dom skapar för att göra det dom ska göra.. å det behövs det inte mkt för att göra..

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk

Jag har redan sagt att jag har en annan lösning.

Permalänk
Medlem

Ja men vad är det du sitter och håller på då??

Permalänk
Hedersmedlem

hur har du löst det då? karborband? inte så dum idé tycker jag iaf...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Sitter och håller på? Jag ska helt enkelt inte använt magneter...