Permalänk

BBB Bandbredd

Försöker fixa bandbredden på min flickväns data. Hon har BBB 10Mbit. Inte telefonjack. När man kör Tptest får man helt värdelösa resultat. Det blir Error - test timed out rätt ofta. Annars går det bara allmänt ogämt. När man laddar ner något från internet eller från annan BBB på DC så går det på 100kb/s max. Någon som vet vad som är fel eller vad jag ska göra?

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

kolla så nic:et/switchen/bredbandsdelaren/brandväggen förhandlat till sig rätt duplex hastighet

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att avaktivera eller konfigurera om din brandvägg så kan du ju åtminstone göra ett TPtest
Och vad är det som säger att dom du tankar ifrån inte har BBB DSL 8 Mbit/1 Mbit, du får då om dom har max en slot öppen (MAX ca 100 kb/s), eller om dom tankar hem en massa saker samtidigt som du tankar från dom. 10 Mbit ger i teorin MAXIMALT 1,25 MB/s dela det på 5 downloads och 5 uploads så får du MAX 128 kb/s

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon server som har jättehög upload som man kan ladda ner stora filer från, och på så sett testa den riktiga nedladdningshastigheten.
Jag litar inte riktigt på TPtest

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Prova logga in på ftp.du.se och dra hem någon fil med ett FTP program. Borde ge dig en fin hastighet

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Finns det inte någon server som har jättehög upload som man kan ladda ner stora filer från, och på så sett testa den riktiga nedladdningshastigheten.
Jag litar inte riktigt på TPtest

www.sunet.se

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

testa att tanka hem det här spelbara Quake 3 demot från sunet
ftp.sunet.se/pube/pc/games/idgames/idstuff/quake3/win32/Q3ADemo.exe

och counterstike v1.05 från fragzone
ftp.fragzone.se/pub/spel/halflife/counter/retail/cs1005.exe

Tala gärna om vad du får för hastighet

Permalänk
Medlem

Japp, jag hade full hastighet.
TPtest visade bara runt 800kb/s när jag har 2000kb/s enligt comhem men det är 2048kb/s

Tur att jag fick det kollat... jag hade tänkt skicka ett mail till comhem och klaga. Vad jag hade fått skämmas om jag gjort det!

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Jonas: Koppla bort ev. router / switch du har...sätt en maskin direkt på anslutningen och efter omstart; prova tanka hem en större fil från ex Sunet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB