Läsa en HEL rad från textfil i VB6

Permalänk
Inaktiv

Läsa en HEL rad från textfil i VB6

Hallå, har problem med ett program jag skriver. Den ska läsa en rad ur en textfil. MEN, vissa rader består utav; , (komma-tecken). Det tecknet pajar allt och programet tror att raden slutar där.

Hur ska jag fixa det?

Såhär har jag det nu:
Do while not EOF(1)
input #1, TextLine

tack
/Danne

Permalänk
Medlem

Vad använder du för objekt egentligen? FileSystemObject kör ReadLine och det funkar klockrent.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

Line Input #1, TextLine

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Inaktiv

jag ändrar gärna inte om det o kör FileSystemObject. då måste mera ändras, finns det bara inte ett annat kommando för
input #1, TextLine???
:/

Permalänk

funkar inte min rad eller vad?

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Re: Läsa en HEL rad från textfil i VB6

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Hallå, har problem med ett program jag skriver. Den ska läsa en rad ur en textfil. MEN, vissa rader består utav; , (komma-tecken). Det tecknet pajar allt och programet tror att raden slutar där.

Hur ska jag fixa det?

Såhär har jag det nu:
Do while not EOF(1)
input #1, TextLine

tack
/Danne

Dim myFile, enRad As String Dim freeF myFile = "c:\test.txt" freeF = FreeFile Open myFile For Input As freeF Do Line Input #freeF, enRad Loop Until EOF(1) Close freeF

denna ska funka..

ANNARS får du använda Get och Put och öppna filen i binärt läge

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Eller läs ett tecken i taget tills du kommer till Chr(12) eller Chr(13) (radbrytning, carriage return).

Permalänk
Inaktiv

sry, såg inte att du skrivit det du hade funkar nog, ska testa när jag kommer hem. tackar
/Danne

[EDIT] Kommit hem nu, och testat, det funkade med:
Line Input #1, TextLine

tack så mycket grabbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkyChicken
Eller läs ett tecken i taget tills du kommer till Chr(12) eller Chr(13) (radbrytning, carriage return).

chr(10) & chr(13) (eller var det andra hållet?) brukar använda vbCrLf

och det heter vagnretur om jag får be

Visa signatur

1 + 1 = (1 / 1) * 2 // 100000011 100000110 000011001