Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Hemtelefoni

jag måste skaffa ett hemtelefonabonnemang för att kunna få en ADSL uppkoppling installerad.. så jag undrar, vad rekommenderas? billigast? månadskostnad ? samtalskostnad osv..

finns det kanske nån sida man kan jämföra på?
Det ända jag har hört hittils är att 'telia suger', men det ger ju inte speciellt mycket att ha hört det.

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Hedersmedlem

Abonnemanget kan du än så länge bara få från Telia. Sedan kan du välja bland ett otal operatörer att ringa med. De konkurrerar ju med olika taxor. Men som sagt själva abonnemanget har Telia monopol på.
Här kan du jämföra priser på telefon, mobil m.m.
http://www2.cint.se/sweden/asp20/tele_start.asp

Läs även detta ang. abonnemang:
http://www.nyteknik.se/art/32773

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

man måste alltså skaffa ett abonnemang med en månadskostnad bara för att få ADSL? vare sig man tänker ringa eller inte?

urk..

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Japp, tänk vad glad man blev ändå att åtminstone comhem fanns när jag fick reda på samma sak.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Medlem

skulle nog rekomendera http://www.optimaltelecom.se/ prisgaranti mot de 7 största telefonbolagen + denna garanti kostar mig veterligen bara 9 kr i månaden. i övrigt har man inga andra utgifter förutom det man ringer för. telesvar är gratis osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
skulle nog rekomendera http://www.optimaltelecom.se/ prisgaranti mot de 7 största telefonbolagen + denna garanti kostar mig veterligen bara 9 kr i månaden. i övrigt har man inga andra utgifter förutom det man ringer för. telesvar är gratis osv.

Det är inte sant iofs. men visst låter det bra eller hur!

Var står det att du garanterat ringer billigare?

Jag har telia & ringer till alla fasta abbonemang (Telia fritid, kostnad 30:-/mån) för 45 öre (bara startavgiften) för hela samtalet oavsett längden på samtalet mellan kl 18.00 - 08.00 & dygnet runt på helger....
Det blir svårt för dom att vara billigare?? ska dom börja skänka pengar till sina kunder?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

När du väl skaffat ADSL så ska det tydligen även fungera om du avslutar själva telefonabbonemanget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det är inte sant iofs. men visst låter det bra eller hur!

Var står det att du garanterat ringer billigare?

Jag har telia & ringer till alla fasta abbonemang (Telia fritid, kostnad 30:-/mån) för 45 öre (bara startavgiften) för hela samtalet oavsett längden på samtalet mellan kl 18.00 - 08.00 & dygnet runt på helger....
Det blir svårt för dom att vara billigare?? ska dom börja skänka pengar till sina kunder?

:D:D jo, vet, det är lite svårt för dem att åberopa det numera, men det var ju ganska nyligen telia släpte det, så det kanske inte gäller längre. dock så beror det ju på hur mycket man ringer på dagtid. men de står på hemsidan att de har prisgaranti, man kanske ska åberopa det, o kräva billigare än telias nya tjänst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
När du väl skaffat ADSL så ska det tydligen även fungera om du avslutar själva telefonabbonemanget.

nja.... i teorin funkar det.... med det förutsätter att själva licken du är(/var) inkopplad på på stationen förblir orörd. En ledig lick som det ju faktisk blir använder en teletekniker för att koppla om ett trasigt abbonemang med mera....

kontentan är... det funkar ett tag.... men poff.. en dag är det borta....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
nja.... i teorin funkar det.... med det förutsätter att själva licken du är(/var) inkopplad på på stationen förblir orörd. En ledig lick som det ju faktisk blir använder en teletekniker för att koppla om ett trasigt abbonemang med mera....

kontentan är... det funkar ett tag.... men poff.. en dag är det borta....

Hmm det låter lurigt, säger inte att du har fel utan jag menar om man nu har B2 (BBB) exempelvis, hyr inte dom kopparn mellan kunden och deras utrustning på stationen?, då kan man ju inte bara bryta den förbindelsen?

Låter jäkligt lurigt.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE
Hmm det låter lurigt, säger inte att du har fel utan jag menar om man nu har B2 (BBB) exempelvis, hyr inte dom kopparn mellan kunden och deras utrustning på stationen?, då kan man ju inte bara bryta den förbindelsen?

precis, drar de ut sladden, ja då bryts ju ledningen som BBB hyr = telia bryter mot avtalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE

Reguljärt adsl funkar så i alla fall... är inte insatt i bbbs nätstruktur....... idag krävs ett tfn-abb för att "boka" licken... åtminstånde bostreams vdsl funkar på samma sätt...

dock kan man med lite tur redan i höst hyra koppartråden utan att blanda in telia.