Permalänk
Medlem

Rost färg

Jo, har funderat på att spraya/måla/lacka min fulltower, och undrar ifall någon vet hur man får rostliknande färg som man kan sätta runt knappar och sånt, rätt läckert.

Har sökt på internet, men jag hittade bara en text av en intervju:
"I'm sure you get this question often; on the Biohazard case, how did you get the rust effect? Is it 'simply' layering paint or is a matter of using acids, etc.
Acid would have been cool, but my girlfriend would have killed me before the chemical did.

The rust effect was achieved by first painting the case with chrome spray paint. I then bought a 'faux rust kit' from "That Large Home Store". It comes with orange spray paint and a brown acrylic in a can. You basically spray on the orange in spots and then stipple the brown over it with a sea sponge until you get the desired effect. Having the chrome underneath gives it a hint of what it may have once looked like before it rusted. "

Och här använder man spray, fast vars kan man köpa sånt?
Tack.

Permalänk
Medlem

slipa plåtrent där du vill ha rost och ställ ut chassit utomhus ett par dagar.
Lacka sedan den rosten som bildats med klarlack.................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
slipa plåtrent där du vill ha rost och ställ ut chassit utomhus ett par dagar.
Lacka sedan den rosten som bildats med klarlack.................

Låter Bra Det !

Permalänk
Medlem

Amen, pliiiiiis.
Lite vettigare svar.
Nu pratar vi färg osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk

Re: Rost färg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
The rust effect was achieved by first painting the case with chrome spray paint. I then bought a 'faux rust kit' from "That Large Home Store". It comes with orange spray paint and a brown acrylic in a can. You basically spray on the orange in spots and then stipple the brown over it with a sea sponge until you get the desired effect. Having the chrome underneath gives it a hint of what it may have once looked like before it rusted. "

Du står ju precis där hur du ska göra. Spreja med kromfärg först eller slipa ner till metallen, sen lite orange spray och sen dutta med en natursvamp doppad i brun akrylfärg.

Ta med en rostig plåtbit ner till färgaffären och leta efter lite rödbruna färger som passar sen är det bara och prova dig fram tills du får ett bra resultat. Känns riktigt meningslöst och köpa ett "rostkit" för 350 spänn.

Edit:
Kom på att jag ju använde rostfärg på den tiden jag byggde plastmodeller. Så gå till närmsta hobbyaffär och leta reda på Humbrol nr 113, vet inte hur snygg den blir på stora ytor iofs men det kan väl va värt ett försök

Permalänk
Medlem

Re: Re: Rost färg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ppettersson
Du står ju precis där hur du ska göra. Spreja med kromfärg först eller slipa ner till metallen, sen lite orange spray och sen dutta med en natursvamp doppad i brun akrylfärg.

Ta med en rostig plåtbit ner till färgaffären och leta efter lite rödbruna färger som passar sen är det bara och prova dig fram tills du får ett bra resultat. Känns riktigt meningslöst och köpa ett "rostkit" för 350 spänn.

Edit:
Kom på att jag ju använde rostfärg på den tiden jag byggde plastmodeller. Så gå till närmsta hobbyaffär och leta reda på Humbrol nr 113, vet inte hur snygg den blir på stora ytor iofs men det kan väl va värt ett försök

Haha, tack... lite halvt kass på engelska.
Men att man skulle köra med krom osv. visste jag.
Men Humbrol:en låter bra, själv hållt på med plastmoddeller.. tänkte aldrig på det trots.
Ska nog köra ett försök iaf. Tack.

Permalänk

men det allra enklaste sättet är ju helt klart att hälla lite vinäger och lite salt på det man vill rosta och ställa ut det några dagar i solen

blir en ganska snygg rostig färg

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra