Permalänk
Medlem

MYTHTV, Knoppmyth och HTPC

Har någon erfarenhet av mythtv installationer och dess krånglighet? Jag funderar på att bygga ihop en liten burk för mina multimedia behov (jag tror att vissa kallar det HTPC ), men jag har ganska begränsade linux kunskaper. Hur mycket behöver man kunna för att installera och konfigurera Mythtv?

Har någon erfarenhet av Knoppmyth? Är denna enklare att installera än att köra en separat liunx installation och sedan installera mythtv?

Vilket tv-kort skall man använda? Hur stor roll spelar vilket tv kort man använder för kvaliteten ifall man använder mjukvara och processor för mpeg kodningen?

Finns det någon bra (och enkel) client-server programvara till Linux? Jag skulle även vilja använda min gamla bärbara dator som terminal till den stationära burken.

/Mathias

Permalänk

Verkar vara jävligt fräckt, fanken vad sugen man blev Knoppix har jag kört, det är bara att slänga in cd så bootar den upp. Knoppmyth verkar vara en klon av det iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Geexbox (http://www.geexbox.org) funkar skitbra om man nöjer sig med att visa film. Den ska ha fått vissa tv-prylar i cvs, men det är inget jag har testat.

Permalänk
Medlem

Client/server, tja SSH är väl guds gåva till världen, enkrypterat och finns i "alla" distar, ssh kan man göra allt med..

synd att geexbox kukar med bootningen på via epia kakor, ska kolla in knoppmyth, verkar GRYMT

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1