Permalänk
Medlem

Lådor till 12" basar..

Blev lite sugen på att bygga nya lådor till mina 12" basar.. Brorsan byggde dom som jag har just nu, och med dämpningsmaterial i tycker jag dom är klena på hög volym.. Innan jag stoppade i dämpningsmaterial så var de bra tryck i dom på hög volym, men såklart inte lika djup bas..

Vad kan jag göra för att få mer tryck i högtalarna på hög volym? Basarna i dom andra högtalarna (till höger) ger bra tryck.. Medans baslådorna ger djup bas.. Brorsan sa att det blir konstiga ekon utan dämpmatrial, och det märktes under bass test låtar..

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna porta lådorna(dvs sätta in basrefexrör). basen blir lite segare, men mer tryck!

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Medlem

juste.. glömde skriva det.. Bak finns det basreflexrör.. reflexen är på 7,5cm d.

btw, har dämpningsmaterial från biltema..

Permalänk
Medlem

kolla upp så att det är rätt volym på lådorna.
elr så kan det vara din förstärkare som inte klarar av dom basarna på så hög volym

Visa signatur

xp2200+,1gb pc3200 ddr,radeon 9600,40gb,200gb,300gb,(200gb,250gb 500gb i usb kabinett),Epox EP-8RDAE nForce2,NEC & LG dvd brännare,

Permalänk
Medlem

Mått på lådan:

B (framsidan/baksidan): 35,5 cm
H: 43cm
D: 53cm

Tror förstärkaren klara dem.. När man höjer låter det inte som dom slår igenom lr nått sånt.. å dom rör sig mer och mer.. Det blir väll inte högre om man höjer å förstärkaren inte klarar av det?

Permalänk
Medlem

MGR är väl inte direkt kända för att ha djup fyllig bas oavsett volym?
Dem MGR-elementet jag lyssnat på har vart lite "mjölkiga".. inte den där djupa, fylliga basen.

Permalänk
Medlem

men jag vill itne ha djup bas.. Hellre bra attack som i högtalaren till höger på bilden.. Vill ha tryck när jag spelar hög musik..

Förstärkarna är följande:
Yamaha a-300, driver högtalaren till höger och en likadan
Yamaha a-550, driver baslådorna.. ( och så finns det ett filter mellan datorn å förstärkaren)

Permalänk
Medlem

Nog kan du bygga en ny låda så du får snabbare slag i basen, men den kommer inte orka ge en fyllig bas.

jag är nu ingen expert, så jag kanske inte ska säga allt för mkt

Permalänk
Medlem

hmm k.. Blir ganska sugen på en låda som man kan ha under sängen.. ganska trävligt när man ligger i sängen å kollar på film.. Fast då hammnar ju inte basarna exakt i hörnet men det kanske inte gör så mycket..

Kanske ska ta ur lite dämpmatrial ur lådorna.... kanske är för mycket lr nått...

Permalänk
Medlem

Om din förstärkare inte orkar med dem så höjs det men det kan bli att det "skorrar" och låter illa, då tycker jag hellre att du ska låta lådorna vara och fixa bättre förstärkare. Sedan om någon annan sa om du nu har förstärkare som klarar av dessa element så kolla ifall det är rätt volym på lådorna. Så det är rätt antal liter osv

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

bygg dina lådor lite mindre än vad du har nu så blir basen snabbare.
har för mig att man "lurar" högtalaren att tro att lådan blir större med dämpull.
så bygg en låda som är för liten och kasta in dämpull, dock vet jag inte hur många liter mindre det ska vara, men det brukar gå att höfta lite.
sen har du ju lite att göra med att kolla så att alla högtalare spelar i fas.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

nja.. Tycker inte högtalarna låter illa på hög volym.. Bara lite klent.. Om det nu skulle vara för mycket dämpmatrial så blir väll ljudet dämpat FÖR mycket och det bidrar väl till att basen blir djup, men med dålig attack? Vill ju ha slag i magen när jag drar på :P..

Som det är nu så vibrerar grejer (fönstret mm.) när man drar på, och det blir ju hyffsad bas..

"sen har du ju lite att göra med att kolla så att alla högtalare spelar i fas."

Vad är det?

Permalänk
Medlem

Så dem inte motarbetar varandra.
Du ska bara ha dämpmatta som är fäst i tex ryggen eller det är ju helt och hållet olika, i min 15"bas så har jag dämp på 2 sidor. Imin stora fram högtalare har jag ryggen,sidorna,taket. Det är med dubbla 15" som jag har byggt själv:P

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

ok.. Jo för så va det förut har jag för mig.. Om man högde på "Diskohögtalarna", och sedan höjde man baslådorna, känndes det som det blev MINDRE bas.. Är det du syftar på?

Permalänk
Medlem

aa det är att det är för klen bas. Eller utsingnal.

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

okej.. För jag har faktist inte testat med någon annan förstärkare än denna till basarna.. Har en lite halv glappig Technics( SA-AX540 (2x 65/85W) står d) liggandes.. Undra om det är värt att prova med den..

EDIT: såg nu när jag tittade på delningsfiltret att det finns nått som kallad Super Bass Boost, (+12db), och detta står på OFF nu.. 45, 80,120 Hz kan man ställa in denna Bass Boost på.. Kan detta hjälpa, eller bara bränna förstärkaren?

Permalänk
Medlem

Hmm tror ju defenitivt inte att du kan bränna din förstärkare isådant fall är det delningsfiltret som bräns. Men prova dig fram på låg volym och ta det lugnt

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nästan garanterat förstärkaren som är för klen. För att få rejäl bas på lite högre volymer krävs det rejält med effekt.
Kolla på lite rejäla bilstereo steg, finns en anledning till varför det säljs 1,5kWatt steg. Det är inte enbart för att kunna spela extremt högt, utan även för att kunna spela relativt högt med bibehållen ljudbild.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

okej.. Kan man inte använda ett slutsteg här då? Tror jag har ett liggandes..

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte basarna ser ut att vara dom allra bästa.
Det kanske helt enkelt inte går att få ett sådant ljud som du vill ha med dom.

Permalänk
Medlem

mjo antar det..
Men kan man inte koppla in ett slutsteg mellan förstärkaren och de andra högtalarna då?? För att förstärka ljudet?

Permalänk
Medlem

För att inte bara sitta och gissa eller alternativt experimentera dig fram, så finns det siffror på högtalarna kan du snickra ihop en låda som passar dem och inte nåt godtyckligt.
Fel element i fel låda eller tvärtom kommer alltid att låta skit.
Sen hjälper det ju inte att det är MGR-basar, det handlar inte bara om att mata på med en massa häftiga WATT utan det handlar om kontroll över dina basar, dvs en avvägning mellan lådvolym och användningsområde.

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Eminence har gjort ett program där man kan räkna ut vilken volym man behöver till sina fetingar =). Mina 12" är ganska höga och jag får ut ganska bra bas ur dom. 120cm tror jag dom är i höjd. Men testa de programet. tror du kan hitta namnet på ljudia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
ok.. Jo för så va det förut har jag för mig.. Om man högde på "Diskohögtalarna", och sedan höjde man baslådorna, känndes det som det blev MINDRE bas.. Är det du syftar på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolero
aa det är att det är för klen bas. Eller utsingnal.

jag kan nästintill lova dig att det inte beror på för lite effekt, även om du kanske skulle behöva lite mer kräm i alla fall.
Du har med allra största säkerhet råkat ut för fasfel.
Det som händer när du kopplar på baslådorna är att dom motarbetar de andra högtalarna.
Byt plats på plus och minuskablarna på t.ex. baslådorna på ska du få se (höra) på grejor.

Det händer så gott som varje gång jag kommer hem till nån och lyssnar på ett system att jag får lägga mig och koppla om en massa.

Börja med att lyssna på bara diskohögtalarna, sen byter du plats på + och - och lyssnar.
blev det bättre eller sämre?
blev det bättre eller om du inte märkte någon skillnad så kopplar du nu på basarna och lyssnar, sen byter du + och - på basarna och lyssnar dig fram.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Därför man har fasomkopplare på steget ^^

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag har ett par MGR X 12W som jag har satt i ett horn.
får ingen djup bas men dom låter bra på attackerna
så mitt förslag är att bygga två horn och sätt i dina basar
kanske jobbigt att bygga men det kommer att bli värt det.
kan fixa en bild på min horn om du vill
bara maila mig
adam_30000@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Ska du bygga fär att få bätrte ljud är det två saker du ska göra!

-Bygg bandpass lådor! -> kommer låte sjukt mycke högre och bättre
-Rätt mått är viktigt (finns program som kan räkna ut detta om du vet hur många liter dina basar behöver i bandpass lådor)

Om du inte orkar bygga bandpass är ett tipps att aldrig bygga fyrkantiga lådor.. Ljudvågorna studsar (oavsätt dämpning) tillbaka och skakar membranen i högtalaren mer än nödvändigt!

Om du itne vet vad en bandpasslåda är kan man förklara det som "två" baslådor i ett.. Högtalaren sitter monterad för att spela innåt i en låda som sedan sitter i en annan låda och mellan dessa lådor finns det en pasage för ljudet.. Tänk dig att du har en elgitar nu (utan förstärkare) och med bandpasslåda får en akustisk gitarr... = Jävligt stor skillnad i ljud!

http://www.audiovideo101.com/graphics/bandpass.gif

Permalänk
Medlem

en bandpasslåda är väll inte så lyckat om man vill ha snabb bas, men är du bara ute efter mulligt tryck så är det en ganska bra idé.

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
jag kan nästintill lova dig att det inte beror på för lite effekt, även om du kanske skulle behöva lite mer kräm i alla fall.
Du har med allra största säkerhet råkat ut för fasfel.
Det som händer när du kopplar på baslådorna är att dom motarbetar de andra högtalarna.
Byt plats på plus och minuskablarna på t.ex. baslådorna på ska du få se (höra) på grejor.

Det händer så gott som varje gång jag kommer hem till nån och lyssnar på ett system att jag får lägga mig och koppla om en massa.

Börja med att lyssna på bara diskohögtalarna, sen byter du plats på + och - och lyssnar.
blev det bättre eller sämre?
blev det bättre eller om du inte märkte någon skillnad så kopplar du nu på basarna och lyssnar, sen byter du + och - på basarna och lyssnar dig fram.

okej.. Brorsan sa att basarna skulle röra sig utåt.. så han(å nu jag) provar alltid med ett batteri.. SÅ att när basarna rör sig utåt vet man hur polerna ska sitta.. Har nämligen börjat tycka att diskohögtalarna låter Bajjjs... Antingen skrikigt eller hyffsat när jag har basen på max, men få rör sig basarna mycket på låg volym = jag kan inte höja direkt mycket.. =(

Permalänk
Medlem

Bandpasslådor som är rätt byggda spelar _riktigt_ skönt mellan ~30-120hz men det får inte bli fel när man bygger dom, minsta missräkning och dom spelar knappt alls. Ett förslag är trekammar-låda, den lådtypen hade jag i min min bil (bilden till höger, 4*12" isobarik) och dom flesta, även tävlingsfolk blev rejält förvånade att det lät så bra om en bandpasslåda. Högt också såklart, 142db med SASCA mätinstrument. Om jag skulle bygga sub/ högtalarsystem hemma så vore detta det självklara valet.

Backes bild

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...